3 Tips voor een gezonder thuiskantoor

Aan de keukentafel zitten? Niet doen!

Lees ook

Waar je eerst vijf dagen per week op kantoor werd verwacht, is (deels) thuiswerken na corona de standaard geworden. Belangrijk dus om een gezond thuiskantoor te hebben.

Tips

Verlangde je voor de pandemie misschien naar meer tijd thuis, kon je tijdens de pandemie waarschijnlijk niet wachten om je collega’s weer te zien. Inmiddels hebben de meeste bedrijven een goede balans gevonden tussen thuis en op kantoor werken. Maar dat betekent niet dat je zomaar aan de keukentafel kunt gaan zitten met je laptop; dat is allesbehalve goed voor je lichaam én geest.

Susan Smulders van Moneypenny Consulting & Training is een autoriteit als het gaat om thuiswerken en deelt tips voor een happy & healthy thuiskantoor.

1. Woon(kamer)/werkverkeer

Susan: “Het reizen tussen woning en werk is een transitie: hiermee maak je heel bewust de overgang van je privé- naar je kantoordomein en andersom. Die transitie helpt je om qua rol heel bewust te schakelen. Sommige mensen zijn perfectionistisch en hebben geen rem, die gaan zo nog een uurtje door om de puntjes op de i te zetten. Dat doe je thuis makkelijker dan op kantoor. Probeer daarom een plek te vinden die je associeert met werk. Zodra je je laptop dichtklapt en daar weggaat, ben je officieel weer thuis.”

2. Smeerolie-momentjes

Susan: “Mensen missen informele contacten met hun collega’s, het sparren, de koffiepraatjes en het plezier onderling. Je moet beseffen dat die sociale momenten de smeer-oliemomenten zijn in de organisatie. Je ziet mensen denken: kan ik dat soort sociale praatjes wel maken tijdens werktijd? Terwijl we op ons werk heel veel tijd aan dat soort interacties vermorsen en daar vinden we het niet raar. Mijn advies is: denk in mogelijkheden. Je kunt best een wandelafspraak inplannen met een collega uit de buurt. Of spreek een videoverbinding af in plaats van een belletje als je overlegt. Benut de flexibiliteit die je nu hebt.”

3. Kleine wasjes (doen!)

Susan: “Soms hoor ik van leidinggevenden dat ze bang zijn dat hun werknemers thuis een wasje doen tijdens werkuren. Ik zeg dan: Gefeliciteerd, dan doen ze iets anders. Veel mensen hebben hun werkplek niet gezond afgesteld, maar nog veel problematischer is het gebrek aan beweging.”

Bron: Cintha Rood | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook

Kate Moss

5 Succesvolle carrièretips van Kate Moss

Eigenlijk voor toekomstige modellen, maar iedereen heeft er wat aan.
LinkedIn

Onbekenden uitnodigen op LinkedIn: wel of niet doen?

Kun je iemand die je niet kent een uitnodiging sturen of is dat not done?
tijdstip

Dit is de beste tijd om je sollicitatie te versturen

De kans dat je opvalt en uitgenodigd wordt voor een gesprek is dan vijf keer zo groot.