Alex en Leontine over wat zij willen bereiken met The Alliance: 'Meer impact maken'

'Financiële groei is een mooie bijkomstigheid, maar niet ons initiële doel'

De meesten van ons hebben geleerd dat je hard moet werken voor je geld. Dat je moet zwoegen en soms zelfs moet afzien. Ook degenen die hun werk leuk vinden, worden van maandag tot vrijdag (groten)deels geregeerd door inkomsten, stress en deadlines. We zijn gaan geloven dat tijd daadwerkelijk geld is, en het put ons én de wereld om ons heen uit. En werk je voor een goed doel en in je een mooi salaris? Dan moet er al helemaal iets mis met je zijn. Alex en Leontine van The Alliance zien dit anders. Zij zien juist dat merken en bedrijven die wat goeds doen voor de wereld, bakken met geld mogen verdienen. "Verander je manier van werken en save the world", dat is het idee. In gesprek met Elegance praten ze over hun loopbaan, het idee van The Alliance en hun toekomstplannen.

Studie

L: "De eerste paar jaar heb ik allerlei random baantjes gehad die helemaal niets met mijn studie te maken hadden. Ik heb me na mijn studie ingeschreven bij de KVK als freelance grafisch ontwerper, en had af en toe hier en daar een klusje. Dat werden er steeds meer. Toen ik na zo'n 4 jaar een kans kreeg om ergens als art-director aan de slag te gaan, is het balletje pas echt gaan rollen. Ik kreeg steeds meer serieuze banen in mijn vakgebied in de meest uiteenlopende branches. Tot ik voelde: ik wil écht iets kunnen betekenen voor de wereld. Dat was het begin van het bureau dat nu staat."

A: "Ik kwam terecht bij een groot Amsterdams reclamebureau. Daar leefde ik de droom. Althans, dat leek zo. Het was alles waar ik mijn best voor had gedaan, maar ik werd met de dag ongelukkiger. Toen wist ik nog niet precies waarom, maar ik besloot – tegen alle logica in – ontslag te nemen en ik ging op reis. Dat veranderde alles. Daar, ver weg buiten de gebaande paden, kwam ik erachter wat mijn unieke pad was. Ik beloofde mezelf niet meer te werken voor een baas en wilde mijn tijd alleen nog maar inzetten voor mensen en merken met een groot hart voor de wereld. Ook besloot ik dat vanaf nu reizen groot onderdeel zou worden van mijn bestaan. Dus toen ik terugkwam in Nederland, ging ik weer op reis. Dit keer met een duidelijk doel: het starten van een freelance business tijdens een wereldreis. Dit wereldwijde freelance avontuur groeide uit tot wat nu ons bureau is."

Eerste ontmoeting

A: "Leo en ik deden beiden een andere studie, maar onze ambitie bracht ons samen. We werden ingedeeld in een groepje voor zogenaamde 'excellente studenten' om een project te doen met een aantal speciaal geselecteerde studenten van andere opleidingen. We klikten toen erg goed, en hadden in de jaren na onze studies af en toe contact."

Samen in zee

L: "Mijn laatste baan in loondienst was in de game industrie. Alex was op dat moment freelance merkstrateeg, en had een project waarbij ze in de gaming wereld moest duiken. Dus ze stuurde mij een berichtje om te vragen of ze op kantoor mocht komen en mij en mijn collega's wat vragen mocht stellen. Ik was op dat moment bijna drie jaar in dienst, en zoekende. Ik voelde dat mijn tijd er bij dat bedrijf wel op zat, en was al langer na aan het denken om de boel om te gooien. Alex vertelde me over haar bedrijf, het soort projecten dat zij deed en de vrijheid die ze had als ondernemer. Ik was meteen geïntrigeerd. Ik zei tegen haar: 'Ik zou ook wel meer klussen willen doen naast dit werk', waarop zij antwoordde: 'Nou...dat komt goed uit, want ik zoek eigenlijk iemand om een bureau mee op te zetten.'"

A: "Twee weken later gingen we koffiedrinken en nog eens twee weken later nam Leontine ontslag. Ze belde me op en zei: 'Het kan me niet schelen hoe of wat, en ik vind het doodeng, maar f*ck it. Ik wil dit met jou doen en daarom heb ik ontslag genomen.' Ik schrok me kapot, want ik had een goedlopend bedrijf gebouwd rondom mijzelf. Ik wist even niet hoe dit eruit zou gaan zien als er ineens iemand bij zou komen. Wat ik wel wist was dat dit met Leo een succes kon gaan worden, dus zonder twijfels en angsten te blijven hangen, zetten we 4 schouders eronder. Vastbesloten om dit te laten werken. De eerste opdrachten waren al binnen toen we nog niet eens samen als bureau ingeschreven stonden bij de KVK. Gekkenhuis, achteraf gezien. Leontine moest nog uitwerken bij haar baan, terwijl wij het al razend druk hadden."

L: "Overdag werkte ik nog voor een baas, al mijn andere uren stopte ik in de opdrachten die we voor het bureau hadden lopen."

The Alliance

L: "We voelden allebei heel erg: we willen onze skills, creativiteit en tijd inzetten voor bedrijven en mensen die bijdragen aan harmonie op deze aarde, en iets goeds doen voor anderen en de wereld. Zowel Alex als ik kenden maar al te goed dat onbestemde gevoel van niet volledig 'je ding' doen in je werk. En dus maakten we de keuze om onze persoonlijke missie door te vertalen naar ons bedrijf. Wij zien een wereld voor ons waar missie-gedreven ondernemers een nieuwe norm neerzetten, binnen hun eigen branche. Er zijn steeds meer bedrijven en ondernemers die bewuste keuzes maken en bijdragen aan een meer verantwoorde maatschappij en wereld. Precies die vooruitstrevende ondernemers helpen wij om de markt te herdefiniëren. Dat doen we door hen en hun ambitieuze missies en bijbehorende producten in de spotlights te zetten. Onze verwachting is: dit is de nieuwe manier van marketing. Echte verhalen, echte drijfveren, echte passie, dat is waar je de wedstrijd mee wint. Het is natuurlijk geen toeval dat we The Alliance heten. We zijn echt bondgenoten van onze klanten én elkaar. Bondgenoten voor een betere, rechtvaardige, groenere en mooiere wereld."

Beeld: The Alliance.

Duurzame manier van werken

A: "Het valt mij vaak op dat veel mensen niet zielsgelukkig zijn in hun werk. Werk is voor velen iets wat er nou eenmaal bij hoort en wat brood op de plank brengt. Zonde, want uitgaande van 46 werkweken per jaar van zo'n 36 uur per week, werk je ruim 84.000 uur in je leven. Dat is een significant gedeelte van je bestaan. Wat als we de uren en energie die je kwijt bent aan werk wat je niet leuk vindt, gaat steken in een dagbesteding die je wel energie oplevert? Dat was de vraag die ik mijzelf stelde en het antwoord dat ik kreeg, was er eentje die mijn visie op werk voorgoed veranderde. Ik kwam er namelijk achter dat de formule tijd = geld beperkt is. Ik kwam er zelfs achter dat ik meer geld verdien als ik mijn tijd níet inwissel voor geld! Elke keer als ik primair kies voor waarde-creatie en impact, in plaats van geld, is de financiële uitwisseling die volgt zelfs een onoverkomelijk resultaat. Het is voor veel mensen nog een spannend idee of zelfs moeilijk te geloven, maar The Alliance is een financieel uiterst gezond bedrijf, terwijl we onze keuzes niet baseren op geld gedreven doelstellingen."

A: "Onze focus is impact first. Deze visie is op allerlei manieren vertaald in ons bureau. Zo werken we alleen voor ondernemers die missie-gedreven zijn en die een roeping voelen om iets neer te zetten. Die drive is zo groot dat zelfs als ze niet betaald zouden worden, ze alsnog zouden kiezen voor hun bedrijf. Sommigen noemen dit een hobby. Wij zien hier juist een nieuw soort ondernemerschap ontstaan. Zelf werken wij op basis van output en waarde-creatie, niet op basis van vaste tijden of locatie, omdat we ervaren dat die vrijheid onze productiviteit en effectiviteit verbetert. Wij ervaren dat wanneer impact je belangrijkste resultaat wordt, je hele werkwijze vrijwel automatisch verandert. We zien ook dat niet iedereen weer waar te beginnen. Daarom schreef ik een boek, Vandaag is dé Deadline, met 7 spelregels die onmisbaar zijn als je op een hele nieuwe manier wilt werken, met impact als focus."

Interessante kijk

L: "Ik weet dat dit voor sommigen ongelooflijk klinkt, maar je passie volgen, impact maken en geld verdienen gaat heel goed samen. Wij én onze klanten zijn daar het levende bewijs van."

A: "Wij bevinden ons in het midden van een interessante balans. Wat we zien aan de ene kant van het spectrum zijn topondernemers die bulken van het geld en dat hebben verdiend door anderen, of de wereld, en daar de prijs voor te laten betalen. Met andere woorden; deze manier van ondernemen is eigenlijk voor niemand goed. Aan de andere kant van het spectrum zien we hardwerkende wereldverbeteraars die zo graag goed willen doen dat ze vinden dat ze niet betaald hoeven te worden voor diensten. Wij geloven in de balans tussen deze twee extremen en precies in het midden van het spectrum waar wij ons begeven: wij laten zien dat geld niet iets 'vies' is. Goed verdienen is een must als je wilt meespelen, en het is bovendien een logisch resultaat van de waarde die je als ondernemer inbrengt. Maar hoewel we onze klanten doorgaans financieel vooruit zien gaan tijdens en na afloop van een samenwerking met ons, is dit niet onze primaire focus. Meer impact maken, dat is het doel. Meer geld is een fijn gevolg. En daar hoef je je geen seconde voor te schamen!"

Drijfveer

L: "De staat van de wereld waarin we nu verkeren. Het kan anders! Er zijn inmiddels talloze producten en diensten op de markt die minder of niet schadelijk zijn voor onze planeet, voor de dieren en voor de mensen. Het vraagt lef, visie en draagkracht om daarin een merk te bouwen en zeker om daarmee ook nog eens een nieuwe norm neer te zetten. Daarbij kun je best wat hulp gebruiken! Wij gaan daarom naast dit soort merken en ondernemers staan. Zo zorgen we er samen voor dat organisaties en ideeën met het oog op de toekomst bestaansrecht winnen."

Kracht v.s. zwakte

A: "Onze grootste kracht is ons intrinsieke motivatie. Dat is de reden dat mensen zo graag met ons wille werken, omdat zij dat herkennen en bovendien op zoek zijn naar een partij die hun missie net zo goed snapt – soms zelfs beter – als zij dat zelf doen. Zwakte vind ik moeilijk te beantwoorden. Ik denk dat we soms nog niet vocaal genoeg zijn over wat wij voor impact ondernemers doen. Daar zijn we zelf dan weer te bescheiden voor; om heel hard te roeptoeteren. Maar dit soort interviews is natuurlijk een ontzettend mooi begin! Ook delen we onze eigen kanalen nog te weinig over onze visie, terwijl waar we aan werken en hóe we daar aan werken écht anders is dan wat ik bij concullega's zie."

Hoogtepunt

L: "Elke keer als mensen delen dat ze door ons geïnspireerd zijn, is dat een nieuw hoogtepunt. Ik heb wel eens geschreven dat het allergrootste compliment voor mij is wanneer mensen me laten weten dat ze gestopt zijn met vlees eten, of dat ze voornamelijk havermelk drinken in hun cappuccino, of dat ze ontslag hebben genomen om ook impact te gaan maken vanuit hun eigen bedrijf. Ik krijg dat soort berichten wekelijks van mensen, omdat ik me veel uitspreek hierover online. Dan maakt mijn hart echt een sprongetje, want dat is wat we – en onze klanten ook – uiteindelijk willen: gedragsverandering in gang zetten."

A: "Eens! Daarnaast geniet ik echt van de 'eureka-momenten' die we geregeld bij onze klanten zien, waardoor hun missie en de weg er naartoe ineens nog duidelijker wordt. Het gevoel dat we iets in beweging zetten, voelt voor mij elke keer als een win. Net als toen ik mijn verhaal op TedX podium mocht delen en mensen in de zaal naderhand kwamen vertellen hoe impactvol mijn talk is geweest voor hen. Dat zijn de momenten dat ik echt voel: ja, we zetten hier iets in beweging."

Toekomstdromen

L: "De allergrootste droom: zorgen dat missiegedreven bedrijven de norm worden. Dat de enige optie een harmonieuze, duurzame optie is. Dit is letterlijk nu langzaam al aan het gebeuren – kijk wat Oaty voor elkaar heeft gekregen met havermelk. Dat is nu voor heel veel mensen al de nieuwe standaard, in plaats van koemelk. Ondertussen willen we graag doorgroeien, in teamleden, maar nog meer in bekendheid: we willen bekend staan als hét bureau waar Nederlandse wereldverbeteraars zich bij aansluiten om nog meer impact te maken."

A: "Daarnaast willen we de vernieuwde manier waarop wij werken verspreiden. We weten dat je met outputgericht werken veel tijd en energie kunt besparen en veel effectiever kunt zijn in wat je als team neerzet. Door onze visie in anders werken te delen met onze klanten kunnen we zorgen dat de missie-gedreven ondernemers minder overhead kosten kwijt zijn aan de uren van hun team, ziekteverzuim, en recruitmentkosten. Onderaan de streep maken ze dus meer winst, niet door het harder werken, maar door slimmer te werken. Wij geven voor onze klanten, de wereld van werken - zowel intern in de manier van (samen), als extern in de manier van marketing voeren – opnieuw vorm. Dit willen we meer en meer uitdragen en uitbouwen."

Advies

A: "Volg je passie. Blijf niet doen wat jou te veel energie kost. Dit is zo zonde van je tijd! Ga ontdekken wat jouw unieke skills, ambities en vaardigheden zijn en ga daar meer tijd aan geven. Begin met een verschil maken voor jezelf. Luister naar wat jij diep van binnen wilt. Vanuit daar kun je ook een verschil gaan maken voor de wereld om je heen."

L: "Ik zeg weleens: een sterk merk kun je alleen bouwen rondom een onderwerp waar jij door geobsedeerd bent. Zodra jij jouw skills, ambities en vaardigheden hebt ontdekt, koppel ze dan aan dat onderwerp. En durf risico's te nemen. Spring. Ik geloof echt dat impactgevende bedrijven de toekomst zijn. De tijd is rijp."

Tekst & beeld: Alex, Leontine, The Alliance