Founders Iris en Ambre over LALA Tequila: 'Willen het meest geliefde tequilamerk in Europa worden'

'Het zit in ons DNA om het verschil te willen maken in de wereld'

LALA Tequila is het allereerste Nederlandse tequilamerk en ook nog eens female founded. In het overgrote deel van alle Nederlandse horeca, hebben founders Iris en Ambre in de afgelopen twee jaar goed voet aan de grond gekregen. Nu is de rest van Europa aan de beurt! Zodoende rollen beide dames op dit moment hun eerste sharefunding campagne uit. In gesprek met Elegance vertellen ze openhartig over hun loopbaan en de vorderingen van hun sharefunding campagne.

Studie

I: "Ik heb fiscaal recht gestudeerd, maar ik had eigenlijk altijd de droom om iets voor mezelf te beginnen."

A: "En ik was van jongs af aan eigenlijk al een onafhankelijke ondernemer, haha. Maar om toch maar een 'papiertje' te hebben, voltooide ik ook een opleiding als officemanager bij Schoevers."

Na de studie

A: "Ik wilde avontuur, dus het buitenland lonkte. Ik ging op Aruba aan de slag als Program Manager voor Yoga Influencer Yoga Girl. Daar gaf ik (sup) yogalessen. Een onwijs mooie tijd heb ik daar gehad. Maar het begon na enige tijd toch weer te kriebelen om te verhuizen en nieuwe dingen mee te maken. Dus pakte ik mijn koffers en vertrok naar New York om daar voor een non-profit te werken die welness/humanitarian programma's organiseerde. Ook in New York gaf ik yogales. Zo'n bijzondere periode in m'n leven was dat! Toen ik terug naar Nederland kwam, want ook daar voelde ik op een gegeven moment weer behoefte aan, verzorgde ik enige tijd het management van influencer Jordi van Bussche."

I: "Ik begon mijn carrière bij Deloitte, als belastingconsultant. Ik vind het onwijs luek om te puzzelen! Gedurende een jaar mocht ik voor Deloitte vanuit New York aan de slag, daar kwamen Ambre en ik elkaar weer tegen."

Eerste ontmoeting

A: "We zijn allebei opgegroeid in Leiden, dus we kenden elkaar al vaag. Maar in New York leerden we elkaar pas echt kennen. We liepen elkaar toevallig tegen het lijf, raakten aan de praat en ik nodigde Iris uit voor een yogasessie op een dakterras."

I: "Ja, heel zen. Maar die ontmoeting eindigde ook in een met tequila doordrenkte brunch, haha. Toen al bleek dat wij allebei blij worden van zowel bewust leven, als tequila!"

A: "We besloten het te combineren. De rest is geschiedenis!"

Samen in zee gegaan

I: "In 2020 keerden we allebei terug naar Nederland en verbaasden we ons over het gebrek aan kennis over tequila in Europa."

A: "Ik kreeg het idee voor een eigen tequilamerk vlak voor de uitbraak van Covid en de beruchte lockdowns. Het idee ging vrij snel echt leven. Ik was al vaker in Mexico geweest en kende mensen in de tequila-industrie. Het enige wat ontbrak was iemand met financiële expertise en een gedeelde passie voor tequila. Iris was een heel logisch antwoord. Ze kwam al snel aan boord en samen lanceerden we het eerste Nederlandse tequilamerk."

De naam

I: "'LA' is de Spaanse aanduiding voor het vrouwelijke; twee vrouwen betekent twee keer 'LA' wat 'LALA' vormt. Daarnaast vonden we het logo van de LA Times te gek. Dit alles samen zorgde voor een goed gevoel en een 'ja, dit is onze naam' overtuiging!"

LALA tequila

Sharefunding campagne

I: "Het idee voor een sharefunding campagne ontstond toen we na bijna een jaar zoeken nog steeds geen investeerder gevonden hadden die bereid was €400.000 te investeren in ons bedrijf, een bedrag dat we met name nodig hebben voor nieuwe voorraden en marketingdoeleinden. We willen het meest geliefde tequilamerk in Europa worden. Uit onderzoek van TechLeap bleek begin dit jaar slecht 0,6% van alle funding naar vrouwen gaat. Een dramatisch cijfer natuurlijk! Maar wij kunnen dit cijfer helaas inmiddels wel onderschrijven. We kregen in de gesprekken die we voerden meer dan eens het idee dat de afwijzing niet met de kwaliteit van onze strategie of ons fundament te maken had, als wel met het feit dat wij nou eenmaal allebei van het vrouwelijke geslacht zijn. De meeste investeerders zijn mannen en vaak is het niet eens kwaadwil, maar die identificeren zich nou eenmaal makkelijker met andere mannen. Dat maakt dat kapitaal vergaren als vrouw helaas nog een aardige uitdaging is anno 2023. Máár je faalt pas als je stopt. Dus gingen we op zoek naar een andere oplossing!"

Platform

I: "Die vonden we in de vorm van een sharefunding campagne op platform Broccoli. In de eerste twee dagen haalden we 64% van het totale doel op: €258.000. Een bedrag waar wij onwijs blij mee zijn! Na die eerste vliegende start, zien we nu dat de campagne gestaag vordert. Het gaat niet meer zo hard als de eerste dagen. Maar elke week opnieuw mogen we ons committen aan een aantal mooie nieuwe investeerders. De bedragen die mensen investeren, gaan van €1000 tot €10.000. Doordat investeerders al met €1000 in kunnen stappen, faciliteren we een toegankelijk instapmodel voor mensen die willen beginnen met beleggen, maar niet zo goed weten waar te starten! Maar of je nou groot of klein investeert; voor elke investeerder ligt een mooie propositie klaar! Eigenlijk voelt deze manier van funding ophalen nog veel beter. Nu bouwen we namelijk een mooie investeerders-community met een groep enthousiaste mensen die helemaal in ons bedrijf geloven!"

Bewuste aanpak

A: "Het zit in ons DNA om het verschil te willen maken in de wereld. Ik kom natuurlijk vanuit de yoga hoek, maar bij Iris zit het 'goed willen doen' net zo goed in haar hart. Ook al verkopen we in the end natuurlijk gewoon tequila, we willen iets toevoegen met hetgeen dat we doen, werkgelegenheid voor vrouwen bijvoorbeeld. Daarom kijken we goed naar de mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid, geven we zoveel mogelijk vrouwen in Mexico de kans op werk dat bij hen past, en houden we ondertussen de Mexicaanse cultuur in ere. We bedenken goed aan wie en wat we onze euro's uitgeven."

Mexicaanse traditie hoog in het vaandel

A: "We zijn heel bewust bezig met hoe we ons product introduceren op de Europese markt. Wat we daarbij vooral belangrijk vinden is dat wij Westerlingen niet met de eer gaan strijken. We willen juist het Mexicaanse verhaal vertellen en mensen en culturen met respect en op organische wijze dichter bij elkaar brengen. Zo weten bijvoorbeeld weinig mensen dat agaves 7-12 jaar groeien voor er tequila van wordt gemaakt. Het verbouwen en verwerken hiervan is echt een vak. In tegenstelling tot graan wat gebruikt wordt voor vodka en gin, zit in agaves automatisch meer verhaal. Dit verhaal willen wij overdragen en niet overnemen, want het verhaal is van de Mexicanen. Mexico is een land vol passie, cultuur, spiritualiteit en architectuur, ook dat willen wij in alles wat we doen overdragen en delen."

Drijfveer

I: "We willen in een door mannen gedomineerde wereld een merk creëren dat niet alleen een drankenmerk is, maar ook een lifestylemerk. We willen dat tequila niet langer wordt geshot om 3u 's nachts, maar dat het een drank wordt waar je op sophisticated wijze van geniet."

A: "Hiervoor laten we ons inspireren door cultuur, kunst, reizen en mentale gezondheid."

I: "Ja, en we gaan op rebelse wijze te werk. Omdat dat het beste bij ons past."

Kracht v.s. zwakte

I: "Oh jee. Goede vraag! Ik denk dat onze kracht ligt in onze creativiteit. We kunnen beiden goed in mogelijkheden en buiten de lijntjes denken. Daardoor zorgen we voor een nieuw geluid binnen de drankenwereld."

A: "Onze zwakte is denk ik voor ons ongeduld. In gedachten hebben wij ons imperium al veel en veel verder uitgewerkt. Maar een serieus bedrijf bouwen kost tijd. Zoveel hebben we inmiddels wel door, haha."

Absolute hoogtepunten

I: "Qua resultaat van ons werk: de noteringen op Schiphol! En de samenwerking met Heineken is ook iets waar ik ongelooflijk trots op ben. Al binnen twee jaar tijd! Dat doen ons er niet veel na. Qua gevoel vond ik het moment waarop we door de agavevelden liepen en de distilleerderij in Mexico voor de eerste keer bezochten onwaarschijnlijk bijzonder."

A: "Helemaal mee eens. Daarnaast vind ik het te gek dat we ons bedrijf kunnen bouwen door samen te werken met vrienden en kennissen. Dat geeft me echt dat befaamde gevoel, alsof je gedragen wordt. Heel fijn!"

Grote dromen

A: "Droom nummer 1 is Europa veroveren. We zoeken daarvoor een samenwerking met een grote distributeur die in ons product gelooft en samen met ons van LALA tequila het meest geliefde tequilamerk van Europa wil maken. Als dat gelukt is, staat Australië op de planning.

Advies

A: "Als je het kan bedenken? Doe het dan! Dromen en ideeën zijn pijlen die je de juiste richting in wijzen. het ergste wat er kan gebeuren is dat je faalt, en zelfs dan leer je onwijs veel waar je later weer wat mee kan. Neem risico's, deel je dromen, want het uitspreken van ideeën opent vaak voor je het weet al de juiste deuren."

I: "Amen!"

Beeld: LALA Tequila