5 vragen aan producent Gina Gardini

'Wat ik geweldig vind, is dat we vandaag de dag een vrijheid hebben die we tien jaar geleden niet hadden'

gina gardini

Producent Gina Gardini is een geboren New Yorkse, maar heeft de Big Apple al bijna 20 jaar verruild voor het land van haar voorouders: Italië. Haar nieuwste serie is Citadel: Diana, een spin-off van Prime’s Citadel met Priyanka Chopra. Een spionageserie die zich afspeelt in het Milaan van 2030, waar een undercover-agent (Matilda De Angelis) gevangen zit achter vijandelijke linies.

1. De serie is één van de twee spin-offs, met welk doel begon je ermee?

‘Het oorspronkelijke plan was om een drietal shows te creëren die echt op zichzelf staande series waren, en het enige wat ze met elkaar verbond, was de wereld van Citadel, met twee rivaliserende agentschappen. Wat betreft de drie shows zoals ze nu bestaan, hoef je Citadel niet per se gezien te hebben om de spin-offs te waarderen of te begrijpen; Diana, noch de Indiase zuster-spinoff Honey Bunny (nu op Prime Video, red.). Er zijn elementen die subtiele knipogen zijn, maar het is geen vereiste, je mist niets cruciaals."

2. Hoe omschrijf je de Citadel-wereld voor een nieuwkomer?

"De wereld is een multiversum gecreëerd door de broers Russo, gevolgd door onze Italiaanse serie. Diana, gespeeld door Matilda De Angelis, onderzoekt de dood van haar ouders bij een vliegtuigongeluk en ontdekt dat de verantwoordelijken deel uit- maken van een geheime organisatie. Dan wordt ze gerekruteerd voor de goede factie en infiltreert tussen de slechteriken. Kortom: een geheim agent die een gevaarlijk dubbelspel speelt."

3. Een Italiaanse serie; in hoeverre eren jullie het land en z'n filmerfgoed?

"Het was absoluut ons uitgangspunt om het Italiaanse filmische erfgoed en de beweging van het neorealisme te omarmen. Ik denk dat dat een drijvende kracht is geweest in veel recentere films en series die uit Italië zijn gekomen, en waarvan ik er ook een paar mocht produceren. Het gaat over dat zeer geaarde, hyperrealistische Italië, waar je niet bang bent om rauw te zijn, waar je buiten de grenzen van stereotypen en clichés staat."

4. Met Milaan als spectaculair centraal punt

"Zeker, we belichten een stad die, zelfs voor Italië, ongelooflijk ongewoon is om op het scherm te zien. En we kijken ook naar ons niet zo verre verleden, een heel specifieke periode in de Italiaanse geschiedenis, om deze toekomst te creëren. Al die kunst, architectuur, mode en muziek worden opnieuw geïnterpreteerd om deze zeer nabije toekomst te creëren in 2030. Neem het waanzinnige elektronische muziekcollectief Mokadelic, dat met z’n muziek net zozeer onderdeel is van het geheel als het productieontwerp, de kostuums en de locaties."

5. Al voelt het ook Europees, met veel verschillende talen

"Wat ik geweldig vind, is dat we vandaag de dag een vrijheid hebben die we tien jaar geleden niet hadden, waarbij je een personage kunt laten praten in welke taal dan ook. Ik denk dat taal een heel belangrijk aspect is van deze show, in de zin dat Europeanen vaak meer dan één taal spreken. En in onze show is het ook een machtsdynamiek, waarbij degene met de meeste macht bepaalt welke taal je op een bepaald moment spreekt. Ik heb een paar jaar geleden een show gemaakt die ZeroZeroZero heette. In die show hoor je acht verschillende talen. Jaren geleden was het een beetje een gevecht om zo’n ambitieuze show op wereldschaal te maken en niet te proberen excuses te verzinnen waarom Bedoeïenen midden in de Sahara ook Engels spreken. Vandaag de dag is dat zoveel makkelijker, zonder dat iemand een vraagt stelt."