Oprichter en creatief directeur van Studio Anneloes is Anneloes van der Heijden. Sinds 2006 is haar modebedrijf, met vaste basiscollectie én wekelijks nieuwe fashion items, enorm succesvol. ‘Studio Anneloes kwam voort uit mijn doel om ambitie op een gezonde manier te combineren met mijn moederschap.’
Studie
‘Ik dacht altijd dat ik naar het buitenland zou gaan, daarom koos ik voor een studie Toerisme. De nieuwsgierigheid naar andere landen zat er al vroeg in, maar ik vraag me nog steeds af waarom ik die studie precies gekozen heb. Hospitality trok me, maar ik was ook al van jongs af aan creatief. Daar lag mijn passie, en toch koos ik niet voor een creatieve modeopleiding, zoals HBO Textiel. Kennelijk had ik dat toen nog niet voldoende op mijn netvlies.’
Hotel
‘Na mijn studie heb ik nog in de hotellerie gewerkt en dat was hartstikke leuk. Het dynamische van een vijfsterrenhotel, waar service 24/7 centraal staat, sprak me erg aan. In de hotellerie heb ik geleerd hoe belangrijk het is om naar je consument te kijken. Die les gebruik ik nu nog steeds; de klant moet op alle manieren service ontvangen. Van de kamer tot aan het restaurant en de bar. In de fashion vertaal ik dat door niet alleen hoge service te bieden, maar ook in elke kledingwens van de klant te voorzien.’
Aha
‘Het werken in de hotellerie gaf me veel voldoening, tot ik op een dag van een oud-collega de mogelijkheid kreeg om de overstap te maken naar mode en daar mijn salestalent te gebruiken. Dat was mijn ‘aha’- moment. Toen werd ik me er pas echt van bewust dat dát is wat bij mij past. Ik heb daarna bij een paar merken gewerkt, totdat ik op een gegeven moment niet meer achter het product kon staan. Het begon te wringen, en ik besefte dat ik niet zo verder kon. Tel daarbij op dat ik ambitieus was, maar dat wel op een gezonde manier wilde combineren met mijn moederschap.’
Trends
‘Door gesprekken die ik in die tijd met retailers voerde, zag ik een kans. Veel modebedrijven ontwerpen lang van tevoren hun collecties en verkopen ze vervolgens aan de winkeliers waarna de productie start. De tijd tussen creatie en uitlevering kon in die tijd wel een jaar duren. Dat moest sneller, om op de steeds kortere trends in te kunnen spelen. Hoewel dit al gebeurde in Parijs en Italië, deed niemand dit nog met de Nederlandse pasvorm als uitgangspunt. Mijn doel was simpel: dat gat benutten en, heel kort door de bocht, geld verdienen. Dan zou ik daarna wel weer gewoon voor een baas gaan werken. Dat liep anders en Studio Anneloes was geboren.’ (lacht)
Benieuwd naar de hele loopbaan van Anneloes? Je leest het allemaal in de nieuwe Elegance. Nu in de winkels!
- Anneloes van der Heijden
- Anneloes van der Heijden