De loopbaan van Simone van Trojen: 'Blijf bij je core en focus'

Simone van Trojen startte LaDress in 1006 vanuit een eigen behoefte naar het perfecte multifunctionele jurkje. Inmiddels is het label uitgegroeid tot een enorm succes, en is Van Trojen een van de meest succesvolle en inspirerende zakenvrouwen van Nederland. Elegance sprak met haar over zaken, succes en tegenslagen.

Simone van Trojen

Simone van Trojen werkte na haar rechtenstudie bij een advocatenkantoor, ging vervolgens als manager programmasponsoring naar Endemol en daarna was ze mededirecteur van een softwarebedrijf. Haar ondernemershart nam het in 2006 over toen ze LaDress begon. Van Trojen was op zoek naar dat ene perfecte multifunctionele jurkje dat paste bij verschillende gelegenheden. Wat begon met één model in vier kleuren, groeide uit tot een indrukwekkende collectie van wasbare, kreukvrije couture, geproduceerd in Europa. De collectie reikt inmiddels veel verder dan jurkjes, en bestaat onder meer uit pakken, knitwear, jassen, jumpsuits en nu ook denim.

Waar sta je nu met LaDress?

"Na 18 jaar zitten we in een heel mooie fase. We begonnen met het perfecte jurkje voor elke gelegenheid en die uitgangspunten zijn nog steeds hetzelfde. Maar nu hebben we het uitgebreid naar een complete outfit, waardoor je alles met elkaar kunt dragen en combineren. Dit jaar hebben we een denimlijn geïntroduceerd. Samen met bijvoorbeeld een pak kun je dan alle kanten op. Toch houden we altijd in het achterhoofd waar we vandaan komen: tijdloos, leeftijdloos, gemaakt in Europa van mooie materialen en met patronenmakers uit de wereld van couture."

Je hebt een groot oog voor detail, maar hoe heb je de balans gevonden om ook dingen uit handen te geven?

"Wat ik erg positief vind, is dat je als bedrijf door veel verschillende fases heen gaat. Dat is echt niet alleen maar succes na succes. Soms gaat het heel goed en soms heb je een tegenslag en dan moet je schakelen. Ik leer daar enorm veel van. We hebben nu een goed, hecht team van 25 personen. En met Pieter de Ridder als CEO en Esther van Bezooijen die verantwoordelijk is voor de organisatie, de offline verkoop en het maatschappelijk verantwoord ondernemen, heb ik veel meer ruimte gekregen om me te focussen op de collectie, communicatie en pr. Zeg maar meer de voorkant."

De hele loopbaan van Simone lees je in de gloednieuwe Elegance. Nu in de winkels!

Carrière
  • Jorrit Niels
  • Mark Groen