Mensen blij maken
Hoewel Mieke opgegroeid is in de retail, begon ze niet meteen in de mode-industrie. Zo vertelde ze al eens eerder aan Elegance dat ze begon bij haar vader in zijn stukadoors- en bouwmaterialenbedrijf. 's Avonds en in het weekend sjouwde ik met zakken cement en grindtegels. Eigenlijk zat ik dus al heel vroeg in de retail. Ik kom uit een echt ondernemersgezin! Ik leerde snel dat de klant altijd op één staat. Wij deden vroeger ook alles voor de klant, dat is me met de paplepel ingegoten. Dat vond ik meteen al leuk, mensen blij maken."
"Ik ging al vroeg met mijn moeder mee", liet Jill in datzelfde gesprek weten. "Bij inkoop en design kreeg ik taakjes, zoals pantonekleuren ordenen in de map, opruimen en weekenden hielp ik mee in de winkel. Dat gaf me de kans om al jong het mode- en retailvak te begrijpen. Door mijn werk bij inkoop & design zag ik hoeveel werk er achter één kledingstuk zit en met hoeveel passie en oog voor detail daarnaar wordt gekeken, voordat het uiteindelijk in de winkel hangt. Dat maakte het werken in de winkel nog leuker. Ik kon namelijk de klant ook het hele verhaal achter de collectie vertellen!"
Studies
Al heel vroeg kwam Mieke erachter dat ze ondernemer wilde worden. Hierdoor is ze naar de detailhandelsschool gegaan. "Een superleuke tijd", aldus Jill. "Ik deed het in combinatie met topsport (schoonspringen) en moest twee keer per dag trainen, daar komt mijn discipline en doorzettingsvermogen vandaan. Ik ben direct aan de slag gegaan; op mijn negetiende opende ik mijn eerste Shoeby. Eigenlijk ben ik vooral een autodidact."
Ook Jill wist al vrij vroeg dat ze haar moeder achterna wilde gaan. "Eerst havo, daarna ben ik een half jaar met mama inkoopreizen gaan maken over de hele wereld. Ik vond het inkoopvak mooi, maar wilde ook 'met mijn poten in de klei' kijken hoe het ontwerpen en het tot stand brengen van de collectie met internationale partners in de praktijk werkt. Daarna TMO in Doorn gevolgd en afgerond: modemanagement. De extra kennis en ervaringen vanuit de praktijk en de business gaf mijn studie veel meer diepgang en inhoud. Ik wilde zo snel mogelijk mee gaan werken in het familiebedrijf. Dus dat heb ik tijdens mijn opleiding ook veel gedaan."
Belangrijke mijlpaal
En al dat harde werken heeft uiteindelijk geloond voor Jill en haar broer Mitch. "Samen met mijn broer Mitch heb ik het bedrijf overgenomen, dat is heel natuurlijk ontstaan eigenlijk. Natuurlijk was het wel een mijlpaal toen het ook zakelijk rondkwam. De beste beslissing die we hebben genomen is om er onze eigen touch aan te geven. We zijn onze hele positionering en branding opnieuw gaan bekijken. Het mooie is: de kernwaarden zijn eigenlijk hetzelfde gebleven: personal styling was en blijft onze belangrijkste usp. En daarnaast onze eigen creatieve, onderscheidende en zelfontworpen collecties. Ook hebben we onze hele visual identity omgegooid. Denk bijvoorbeeld aan fotografiestijl, logo en winkelinrichting. Kortom: we maken Shoeby futureproof en willen nóg vooruitstrevender worden."
- Elegance archief, Jorrit Niels