Fabienne Chapot startte haar loopbaan niet in de fashion, maar in loondienst bij een reclamebureau. Echter, merkte ze al snel dat een kantoorbaan niks voor haar was. En door dit besef besloot ze het heft in eigen handen te nemen.
Fab.
Op 25-jarige leeftijd trok de ontwerpster de stoute schoenen aan en besloot op eigen kracht het tassen- en accessoire merk Fab. op te richten. Verstand van mode en de hele industrie erachter? Dat had ze niet. Toch had ze het gevoel dat Fab. zou kunnen lukken. "Ik moest mijn hart volgen, op reis gaan", zo vertelde ze recent aan Quote.
"Ik wilde een product. Eigenlijk begon het met het idee dat ik ooit een eigen fashionshow wilde, maar dat was te hoog gegrepen. Ik had helemaal geen modeopleiding gedaan, dus ik wist überhaupt niet hoe ik kleding moest ontwerpen en had geen verstand van maatvoeringen." Hierdoor was de stap naar accessoires en tassen iets makkelijker. Zo ontwierp ze het allemaal zelf. "Een tas of portemonnee tekenen is veel makkelijker dan kleding."
De sleutel tot succes
Gelukkig konden de ouders van Fabienne haar financieel helpen, waardoor ze samen met haar moeder op reis ging naar Bali om de eerste collectie van Fab. in te kopen.
"Ik wist dat ik kleinschalig kon beginnen en niet meteen groots moest inkopen, zoals in China", zo vertelde ze. Eenmaal terug in het land was het plan simpel. "Gewoon mijn collectie aan mijn favoriete winkels verkopen." Met een koffertje met spullen ging Fabienne alle winkels af en vroeg hen of ze haar items wilden zien. Vaak kreeg ze ook te maken met afwijzingen, of werd er gevraagd of ze een andere dag terug wilde komen. "Dan dinsdag weer heen, spullen laten zien en benadrukken dat ze klein konden inkopen."
Uiteindelijk bleek haar doorzettingsvermogen en vastberadenheid de sleutel tot succes. Hierdoor legde Fabienne de basis voor een stralende carrière in de mode.
- Quote
- Fabienne Chapot