Daniel Brühl (Goodbye, Lenin! en Rush) speelt de titelrol in Becoming Karl Lagerfeld, de nieuwe miniserie over de modeontwerper voordat hij ‘Keizer Karl’ was. We zien zijn liefde voor de dandy Jacques de Bascher (Théodore Pellerin), en zijn concurrentiestrijd met Yves Saint Laurent (Arnaud Valois). Elegance zoomde met hoofdrolspeler Brühl.
1. Wie was Lagerfeld voor jou?
"Hij was één van de meest productieve, veelzijdige en populaire Duitsers ooit, maar aan de andere kant ook één van de meest raadselachtige en mysterieuze. Dat fascineert mij mateloos. Hij werkte zo hard. Denk aan ál die verschillende collecties, van hemzelf én voor de modehuizen waarvoor hij ontwierp. Terwijl hij ook nog zijn vele kastelen en huizen inrichtte en acht boeken tegelijkertijd las."
2. Hoe heb je je deze rol eigen gemaakt?
"Ik heb een op maat gemaakte modecursus gevolgd bij Chloé. Van top-to-bottom kreeg ik daar inzichten op alle vlakken. Van het creëren tot aan het handwerk en hoe je een stof vasthoudt. En ik heb met veel mensen gesproken die Karl goed kenden. Ook al merkte ik, na wat graven, dat héél veel mensen hem dachten te kennen, maar waarschijnlijk gaf hij ze alleen maar die indruk. Lagerfeld heeft ooit foto’s van mij genomen in zwartwit. Heel kort, maar erg interessant. Hij wist als geen ander mijn nervositeit – ik was nog jong en relatief nieuw in het wereldje – en terughoudendheid weg te nemen. Maar in alles ontmoette ik een personage. Ik betwijfel of ik de echte Lagerfeld heb ontmoet."
3. Hoe zou je dat personage omschrijven?
"Als de Lagerfeld die 95 procent van ons heeft ontmoet. Een gedistingeerde oude man met wit haar, een paardenstaart, donkere zonnebril, cool en geestig. Hij had een scherp gevoel voor humor en was erg professioneel, maar met een zeker pantser. Dat is wat mij over de streep trok om dit te doen. Om achter die oppervlakkigheid te kijken. Ook al was dit lastig. Ter voorbereiding heb ik drie biografieën over hem gelezen en alle drie spraken ze elkaar tegen. Deels omdat Karl zoveel verschillende verhalen over zijn achtergrond heeft verteld."
4. Wat opvalt, is een zekere kwetsbaarheid, Lagerfeld is veel fragieler dan je in eerste instantie verwacht.
"Dit is één van de hoofdthema’s van de serie. Dat alsmaar blijvende verlangen om geliefd te zijn. Gerespecteerd en gewaardeerd, want hij leefde zijn hele leven met een Mozart/Salieri complex, en voelde de concurrentiestrijd met Yves Saint Laurent. Yves was altijd de artiest, de godheid. Lagerfeld moest tegen veel obstakels vechten. Hij kwam uit Duitsland, relatief kort na WO II, was homoseksueel en had een zeer overheersende moeder. Ik was daarom geïnteresseerd in het tonen van de zwakkere momenten, als hij niet in de schijnwerpers stond."
5. Lagerfelds gedrag is in een tijd van seks, drugs en rock-'n-roll volledig in tegenspraak met de zeitgeist, hoe kijk je daar naar?
"Terwijl alle anderen compleet losgingen en er free love was met wisselende partners, hield Karl maar van één man. Die eruitzag alsof hij zo uit een Marcel Proust-roman kwam, om het nog wat dramatischer te maken! Ik vind het mateloos fascinerend dat Lagerfeld de tijdgeest exact doorhad, Amerika naar de modewereld in Parijs bracht en zó modern was met zijn prêt-à-porter. Maar tegelijkertijd zo’n ouderwetse loner was. Al denk ik dat dit de enige manier is om te overleven in de mode-industrie."
- Jorrit Niels
- NL Beeld