5 vragen aan... Ariadna Rubio Lleó

'Hoe maak je iets over de klimaatproblematiek zonder de moraal-ridder uit te hangen?'

5 vragen aan

Theatergroep De Warme Winkel brengt dit jaar het spectaculaire Zomeroffer naar het Amsterdamse Bostheater. Geïnspireerd op Stravinsky’s meesterwerk Le sacre du printemps en één van de belangrijkste symfonieën uit de twintigste eeuw. Er wordt dit keer echter geen vrouw geofferd, maar een auto en alles waar dit geliefde item symbool voor staat. Eén van de rollen in deze eigenzinnige voorstelling vol humor en muziek is voor Ariadna Rubio Lleó.

1. Kun je ons al iets meer vertellen over de voorstelling?

‘De Warme Winkel heeft samen met het muziekcollectief Touki Delphine dit idee ontwikkeld en mij als mede-maker en speler erbij gevraagd. Samen met Gerben Vaillant en muzikanten van Asko|Schönberg. De voorstelling is gebaseerd op het beroemde Le sacre du printemps (Het lenteoffer, red.) van Stravinsky, maar in onze voorstelling wordt er geen vrouw geofferd, maar een auto van iemand uit het publiek. De auto als symbool van persoonlijke vrijheid, maar ook van het uitputten van de aarde. Elke avond, 35 zomeravonden lang, komt tijdens een poëtische, maar ook spectaculaire ceremonie deze geliefde vierwieler aan zijn eind.’

2. Hoe bekend was je met het werk van Stravinsky?

‘Ik heb in mijn jeugd veel ballet gedanst en ben daardoor bekend met dit ballet en Stravinsky’s muziek. Er zijn twee beroemde versies. Die van Nijinsky uit 1913 en een modernere versie van Pina Bausch uit de jaren 80. In beide balletten wordt een vrouw geofferd. Bij Nijinsky is dit offer al bepaald, maar bij Pina Bausch voelt dit dreigender. De uitkomst is duidelijk, maar wie op het offerblok ligt, blijft lang onvoorspelbaar.’

3. Op welke reactie hoop je van het publiek?

‘Hoe maak je iets over de klimaatproblematiek zonder de moraal-ridder uit te hangen? Ik hoop dat het publiek een verrassende, spectaculaire en poëtische avond heeft, maar ook ervaart dat inleveren leuk kan zijn.’

4. Wat voegt het optreden in specifiek het Bostheater toe?

‘Het is een enorm openluchtpodium. Meestal heb je in een theater een zwarte doos die je transformeert tot een andere ruimte, maar hier is de omgeving juist onderdeel van het decor. De bomen, de lichtjes, het weer, de wind, de vliegtuigen die overvliegen, de A9 die je in de verte hoort. Je moet heel anders gaan nadenken over wat je maakt, en dat is echt een toffe uitdaging!’

5. Wat kunnen we dit jaar nog meer van je zien?

‘Ik geef les op de Mime-opleiding in Amsterdam bij de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en speel in de Belgische productie German Staatstheater. Daarnaast maak ik ook eigen werk samen met Gerbrand Bos, Theatergroep LeBelle en Frascati. Dat vind ik ook het leukst. Afwisselend spelen, doceren en maken; zodat alles elkaar verrijkt.’

Het zomeroffer, 25 juni t/m 10 augustus.

dewarmewinkel.nl/voorstellingen/het-zomeroffer

Kunst & Cultuur
  • Jorrit Niels
  • Marieke Wijntjes