Kunstenares Lynn Spoor staat bekend om haar gedurfde, abstracte schilderijen. Ze maakt dynamische, rauwe kunstwerken op grote doeken, met de natuur als belangrijkste inspiratiebron. Hoewel Lynn inmiddels internationaal naam heeft gemaakt, is de selfmade onderneemster ook in Nederland enorm geliefd. Zo opende ze afgelopen jaar een succesvolle pop-up art gallery in hartje Amsterdam. Elegance vroeg haar het hemd van het lijf op het gebied van kunst en (vrouwelijk) ondernemerschap.
1. Je verwerkt natuurlijke elementen, zoals zand en aarde, in je kunst. Hoe ben je in aanraking gekomen met deze manier van werken?
"Mijn fascinatie voor natuurlijke elementen zoals zand, aarde of zelfs bloemen is ontstaan uit mijn diepe liefde en respect voor de natuur. Als klein meisje was ik altijd al veel buiten en ging vaak naar het strand met mijn ouders. Op het strand ging ik dan bijvoorbeeld schelpen verzamelen en beschilderen, die ik vervolgens verkocht aan mensen die lagen te zonnen, haha.
In mijn carrière als kunstenaar was ik altijd op zoek naar nieuwe manieren om mijn werk meer diepte en betekenis te geven. Het idee om deze natuurlijke elementen in mijn kunst te verwerken, kwam geleidelijk. Op een gegeven moment begon ik te experimenteren met verschillende materialen en technieken en ontdekte ik hoe krachtig en expressief natuurlijke elementen kunnen zijn.
Zand en aarde hebben een bepaalde rauwheid en authenticiteit die moeilijk te repliceren is met traditionele kunstmaterialen. Ze brengen een stukje van de natuur in het kunstwerk en creëren een tastbare verbinding met de aarde. Het helpt mij op deze manier om de schoonheid en imperfectie van de natuur, nog mooier te benadrukken in mijn werk; dus niet alleen met het kleurenpalet wat ik gebruik.
Bovendien geven natuurlijke elementen mijn werk ook een extra dimensie, zowel visueel als emotioneel. Ze nodigen de toeschouwer uit om niet alleen te kijken, maar ook te voelen en te reflecteren. Gedurende dag met het lichtinval, doet het ook heel veel. Het kan een bepaalde schaduw geven of een glans, wat ik heel interessant vind.
De laatste tijd schilder ik ook veel vaker op locatie. Dan neem ik een 'reis ezel' mee en verf tubes, en laat ik mij volledig inspireren door de omgeving. Het is zo’n bijzondere ervaring om 'buiten' te schilderen in plaats van in het atelier."
2. Welke boodschap wil je overdragen met je kunst?
"Mijn werk wordt vaak geïnspireerd door verschillende landen en gebieden, de natuur en emoties. Met mijn kunst streef ik ernaar om emoties en verhalen over te brengen die resoneren met mijn ervaringen. Van alles wat ik zie, en mij raakt, maak ik een abstracte weergave van op doek.
Ik geloof dat kunst een krachtige manier is om verbinding te maken, zowel met jezelf als met anderen. Het belangrijkste voor mij is dat mijn kunst een uitnodiging is voor mensen om stil te staan, te voelen en na te denken over wat ze zien; dat vind ik heel interessant. Ik hoop dat mensen door mijn kunst een moment van reflectie kunnen vinden, en misschien zelfs een gevoel van rust of inspiratie; dat ze zich kunnen inleven in het werk, of misschien hun eigen leven en ervaringen/herinneringen erin terug zien.
Met mijn werken hoop ik de wereld ook meer kleur te geven; dat vind ik echt mooi. Om even weg te stappen van de zorgen van de moderne wereld en de kijker de realiteit van onze schoonheid en diversiteit van de natuur en de wereld te laten zien. Voor mij kan het al iets kleins zijn; een bloemenveld of een bepaalde lichtinval. Als we daarbij stilstaan, dan zie je zoveel moois."
3. De kunstwereld wordt vandaag de dag nog steeds gedomineerd door mannen. In welke zin heeft dit effect gehad op jouw carrière?
"Het is waar dat de kunstwereld historisch gezien gedomineerd wordt door mannen en dat merk ik tegenwoordig ook nog steeds in mijn eigen carrière. Soms heb ik het gevoel dat je inderdaad als vrouwelijke kunstenaar of ondernemer extra hard moet werken om jezelf te bewijzen en je stem te laten horen. Echter, ik zie dit niet alleen als een uitdaging maar ook als een kans. Het moedigt ook aan om je eigen pad te vinden en authentiek te blijven in je werk.
Deze situatie heeft mij ook bewust gemaakt van het belang van solidariteit onder vrouwelijke kunstenaars of ondernemers. We moeten elkaar steunen en samenwerken om met elkaar verder te komen. Ik ben van mening dat dit ook steeds meer gebeurd; er zijn steeds meer events of exposities waar de vrouw een podium krijgt. Zo heb ik bijvoorbeeld zelf deelgenomen aan een expositie in New York, met 24 andere vrouwelijke kunstenaars. Dit was echt fantastisch. Ik hoop dat ik ook een inspiratie kan zijn voor toekomstige generaties vrouwelijke kunstenaars."
4. Wat zijn de grootste ondernemers-lessen in de kunstwereld die je hebt geleerd? Wat zou je beginnende kunstenaars willen adviseren?
"Het leven is een groot avontuur, iedere dag zal je iets mee maken wat je aan het denken zet, waarvan je leert, of je een mooie herinnering geeft. Altijd doorzetten, doorgaan & niet stoppen.
Momenteel zit ik al 10+ jaar in het vak, ben gestart als 'meisje' met realistische getekende portretten en heb in de jaren heen mijn bedrijf succesvol opgebouwd. Een van de belangrijkste lessen en adviezen die ik kan delen is: wees authentiek en trouw aan je visie. Het is heel belangrijk om je eigen unieke stem en stijl te vinden en daar trouw aan te blijven. Authenticiteit is wat je onderscheidt van mensen en wat mensen aantrekt door je werk.
Dit is uiteraard niet in een korte tijd gerealiseerd; je hebt hier geduld voor nodig. Als kunstenaar maak je een reis door om jezelf te ontdekken, naar je eigen stijl. Dit is ook als ik kijk naar mijn eigen werk, van realistisch portret tekenen, naar meer figuratief/abstract, en nu volledige focus op de abstracte werken.
Ook heb ik geleerd dat je zelf moet opvallen; er zijn zoveel andere kunstenaars. Je moet jezelf laten zien. In de huidige tijd is social media daar natuurlijk perfect voor. Je kan je werk promoten om een breder publiek te bereiken. Zelf vind ik social media ook een hele leuke tool om de kijker mee te nemen in het creatieve proces.
Voor beginnende kunstenaars zou ik willen zeggen: geloof in jezelf en je werk. Laat je niet ontmoedigen door afwijzingen en blijf altijd nieuwsgierig en leergierig. Er zullen altijd mensen zijn die negatief zullen reageren of je niet begrijpen. De weg naar succes is zelden recht, maar met passie en doorzettingsvermogen kun je je doelen bereiken; go for it! Wees dus niet bang om te falen; iedere dag is weer een nieuwe dag vol kansen. Dit zeg ik ook altijd tegen mijzelf als ik een mindere dag heb in het atelier; los laten en doorgaan."
5. Je kunst is bekend – en geliefd – over heel de wereld. Zijn er nog dromen of doelen die je graag zou willen behalen?
Ik zeg altijd; de toekomst is grenzeloos en tijdloos. Er zijn zeker nog dromen die ik graag wil verwezenlijken. Mee doen aan grote beurzen als Art Basel of Frieze Artfair in Londen lijkt mij geweldig. Maar mijn ultieme droom is dat mijn werk zal hangen bij Museum Voorlinden in Wassenaar of het MoMa in New York. Een tentoonstelling waarbij heel veel mensen kunnen genieten van mijn werk. En dat ik vooral ook anderen mag inspireren. Denk altijd groot, en luister altijd naar je gevoel. Ik ben van mening dat je het altijd moet proberen, dan zie je wel of het iets wordt of niet."
- Merel Zoet