Manon van Essen over het ondernemen: ‘Ik kan best goed ‘nee’ zeggen’

Ook vertelt ze o.a. openhartig over de geboorte van haar prematuur kindje, de verkoop van haar bedrijven en haar toekomstplannen.

Manon van Essen (35): self-made millionaire, jurylid van Dragon’s Den, Venture Capitalist én mama van twee kleine mannetjes. Best een leuk trackrecord, al zeggen we het zelf. Nadat de onderneemster haar gezonde pizza imperium genaamd Magioni verkocht, heeft ze niet stilgezeten. In gesprek met Elegance vertelt ze openhartig over haar loopbaan.

Studie

“Tijdens mijn opleiding hbo-communicatie ben ik afgestudeerd op mijn eigen bedrijf. Een software waarmee je handschriften kan herkennen en deze vervolgens kan digitaliseren voor online fotoalbums en kaartjes. Dit was mijn allereerste bedrijf. Ik maakte er uiteindelijk een app mee en dit werd een top 10 in twintig landen. Zelfs in India!”

Pizza imperium Magioni

“Ik had al meerdere bedrijven verkocht, maar nog niet echt mijn passie gevonden. Tot ik in de kroeg zat met mijn vriendinnen en één vriendin van mij zei: ‘Weet je, elke vrouw wil afvallen, maar ook ongezond eten. Waarom is er niet iets als gezonde pizza?’, en zó ontstond Magioni.”

De verkoop

“Ik ben begonnen als pizzabakker en heb het bedrijf geleid tot we 20.000 pizza’s per dag verkochten. Het goede moment kwam naar mij toe, toen we in korte tijd twee super aanbiedingen kregen. Mijn vriend en ik zijn allebei ondernemer, en deze kans maakte dat we in één klap van 40 m² konden verhuizen naar ons droomhuis. Zo zouden we ons nooit meer zorgen hoeven maken over of we wel of niet rond zouden komen.”

De geboorte van haar prematuur kindje

“De impact hiervan was vreselijk. Ik wens dit niemand toe. Het was steeds de vraag of Joah het zou halen en zo ja, op welke manier. We lagen drie maanden in het ziekenhuis zonder dat iemand Joah mocht zien. Met 16 anderen op de zaal. Iedereen met zijn eigen verdriet. Ik ben die tijd goed doorgekomen, maar merk nu pas – twee jaar later – hoe erg en heftig het eigenlijk was.”

Motivatie

“Ik wilde een bedrijf opzetten waarbij ik vanaf mijn laptop kon werken. Joah had in het begin veel zorg nodig en ik wilde graag bij hem zijn. Het idee van een e-commerce bedrijf leek mij de ideale baan om ook vrijheid te creëren. Vroeger was werk het meest belangrijk. Nu zijn dit natuurlijk de kids. Met Vitamines.com heb ik alle vrijheid om beiden goed te combineren.”

Alle ballen hooghouden

“Ik ben best goed in nee zeggen. Dus voor mijn werk houd ik niet echt van sociaal wenselijk gedrag. Ik doe wat nodig is, werk hier hard voor. Maar je zal mij niet snel zien op netwerkbijeenkomsten. Ik ben die tijd liever met mijn kids. Belangrijk is dat ik duidelijk weet wat ik niet wil opgeven. Dat zijn een aantal momenten per dag met de kids. Dan ben ik er ook altijd.”

Manon van Essen
Manon met haar twee kids Joah en Mace.

Kracht v.s. zwakte

“Mijn kracht is dat ik dingen zie voordat ze realiteit worden. Alleen daarom kan ik soms all-in gaan. Omdat ik zo erg geloof dat wat ik wil bereiken, ook gaat lukken. Anderen noemen dat roekeloos. Mijn zwakte is dat ik, wanneer ik heel druk ben in mijn hoofd, soms verlamd raak en letterlijk de kleinste taken niet meer kan uitvoeren. Een simpel huisschema maken of een afspraak met de huisarts maken, daar kan ik weken over doen.”

Hoogtepunten

“De verkoop van mijn bedrijf en het verkopen in 9 Europese landen. Maar ook het starten als pizzabakker en nu weer met mijn nieuwe bedrijf vitamines.com; het nieuwe Vitamine platform waarop sterk advies, een breed assortiment en snelle service samenkomen. De hele reis van het ondernemen meemaken vind ik gewoon heel erg leuk.”

Dromen

“Privé zou ik nog graag een grote reis maken met het gezin. Dit, terwijl ik werk op afstand. Ook zou ik heel graag met Vitamines.com écht een grote spelen willen worden in de markt. Maar wel op een manier zodat ik niet privé mijn leven hoef op te geven. Ik hoop dus dat we een schaalbaar laptop bedrijf worden met veel tevreden klanten en een innovatief assortiment waarbij we écht anders zijn dan de huidige competitie.”

Advies

“Mensen hebben vaak niet de visie die jij hebt. Ben je daarvan bewust! Als je iets wilt bereiken zal je ook moeten accepteren dat anderen het beeld dat jij al hebt bij hetgeen wat je wilt, nog niet zien. Het advies om het niet te doen, is gek genoeg vaak aantrekkelijk. Want het is eng. Maar door je einddoel goed voor ogen te hebben en houden maken het makkelijker om de periode tussen start en eindgoal te overbruggen. Dit omdat je dan simpelweg weet waarvoor je het doet.”

Tekst & beeld: Manon van Essen

Laatste nieuws