Het verhaal van Peter Carl Fabergé en de wereldberoemde Fabergé-eggs

De eieren hebben een wel heel bijzonder verhaal.

Peter Carl Fabergé werd wereldberoemd door een ei. En niet zomaar een ei, maar het meest luxueuze kunst-ei dat ooit werd vervaardigd. In totaal zijn er 69 Fabergé-eggs gemaakt, waarvan er wereldwijd nog 57 over zijn. Wel héél kostbare kunststukjes dus.

Bijzonder kunstwerk

Het Fabergé-ei speelde een hoofdrol in de James Bond-film Octopussy uit 1983, waar het bijzondere kunstwerk middelpunt was van een juwelensmokkel. En ook in de film Ocean’s twelve uit 2004 is een van de beroemde eieren onderdeel van een grote roof door George Clooney en de zijnen. Het moge duidelijk zijn dat de door Peter Carl Fabergé vervaadigde kunststukjes al decennialang enorm tot de verbeelding spreken. Niet zo gek ook, want van de originele Fabergé-eieren zijn er nog maar 57 over – stuk voor stuk uniek en gemaakt van kostbare materialen als goud, platina en edelstenen – en die zijn inmiddels elk miljoenen waard.

Gediplomeerd juwelier

Peter Carl Fabergé werd geboren op 30 mei 1846 in Sint-Petersburg als zoon van de Franse juwelier Gustav Fabergé, en zijn Deense vrouw Charlotte Junstedt. Zijn vader richtte juwelenzaak Huis van Fabergé op, die al snel een fenomeen werd. Russische kopers kwamen van heinde en verre om zijn sieraden te kopen. De jonge Peter Carl kreeg les aan exclusieve privéschool en ging daarna studeren aan de commerciële school in Dresden toen het gezin in 1860 naar Duitsland verhuisde.

Nadat hij zichzelf gediplomeerd juwelier kon noemen en na de wijze lessen van zijn mentor Peter Hiskias Pendin, nam hij zes jaar daarna het atelier over van zijn vader. Twee jaar later, na het overlijden van Pendin, nam hij ook de juwelierszaak over.

Het ontstaan van de Fabergé-eggs

Hoewel het in Sint-Petersburg een zaak als zovele was, had Fabergé al snel de ambitie om zich te onderscheiden van andere juweliers. In die tijd werd de waarde van juwelen bepaald op basis van grootte en het gewicht van de edelstenen en metalen. Fabergé vond dat achterhaald en introduceerde een nieuwe schoonheidsleer waarbij de waarde werd bepaald door het vakmanschap, de tijd en het werk dat in een sieraad werd gestoken. Hij wist zijn business naar een hoger niveau te tillen en met hulp van zijn broer Agathon liet hij Huis van Fabergé uitgroeien tot een wereldwijd bekende juwelenzaak.

De grootste omslag kwam echter toen de broers in 1882 op de Pan-Russische tentoonstelling stonden. Ze wonnen een gouden medaille met hun kunststukjes, die als modern en fashionable werden beschouwd, en dat leverde Huis van Fabergé veel publiciteit op. De Russische tsaar Alexander III kocht een paar manchetknopen voor zijn vrouw bij het juwelenhuis en was erg onder de indruk van de technieken die Fabergé gebruikte. Daarom vroeg hij Peter Carl Fabergé in 1885 een geschenk voor zijn echtgenote voor Pasen te maken: een keizerlijk met juwelen versierd paasei.

Het hele artikel over de eieren van Peter Carl Fabergé lees je in de nieuwe Elegance. Nu in de winkel!

Tekst: Jill Waas | Beeld: NL Beeld

Laatste nieuws