Van nieuwe collecties tot toffe samenwerkingen en bijzondere initiatieven: dit is het meest opvallende modenieuws van deze week.
Gucci opent vernieuwde winkel in Amsterdam
De Gucci winkel in de P.C. Hooftstraat heeft een make-over gehad. De winkel is maar liefst 506 m2 verdeeld over drie verdiepingen. Je vindt er werkelijk alles, van vrouwen- tot mannencollecties en van handtassen en koffers tot schoenen, sieraden en (zonne)brillen. Alleen al voor het waanzinnige interieur de moeite waard om (nu nog op afspraak) een kijkje te gaan nemen.
Nederlands Sheltersuit werkt samen met modehuis Chloé om daklozen te helpen
Tijdens de show van Gabriella Hearst voor Chloé werd een kersverse samenwerking gepresenteerd tussen Chloé en de Nederlandse non-profit organisatie Sheltersuit Foundation. Sheltersuit laat zien dat mode, esthetiek en doing good als non-profit organisatie samengaan, en vraagt aandacht voor hun werk en het daklozenprobleem. De opbrengst van de rugzakken die Bas en zijn team ontwierpen voor de Chloé collectie zal volledig ten goede komen van daklozen. Voor elk verkochte ontwerp zullen er twee Sheltersuits gemaakt en weggeven worden. De gebruikte materialen zijn veelal restpartijen en veel oude bestaande prints uit de Chloé archieven. De rugzakken zullen in het najaar verkocht worden, dus wees er op tijd bij!
Nederlandse ontwerpers veilen exclusieve designstukken op Catawiki
Catawiki, Europa’s meest bezochte online veilingplatform voor speciale objecten, opent haar deuren voor een ontwerpersinitiatief van Nederlandse bodem: Design Open. Gerenommeerde ontwerpers veilen de komende twee weken hun ontwerpen op het platform. Een veiling waar design liefhebbers op een laagdrempelige manier mee kunnen bieden op stukken van ontwerpers, van prototypes tot ‘signature pieces’ in verschillende prijscategorieën. Hier kun je bieden.
Design Open is opgericht door Nederlandse ontwerpers uit Eindhoven na de annulering van grote, fysieke evenementen als Salone del Mobile en Dutch Design Week. Een paar keer per jaar zullen zij een weekend lang de deuren van hun werkplaatsen openen om zo hun nieuwste ontwerpen te kunnen tonen aan een professioneel publiek.
Samsøe Samsøe gaat opnieuw samenwerking aan met GORE-TEX
De eerste collectie was zo'n succes, dat Samsøe Samsøe dit voorjaar opnieuw een samenwerking aangaat met GORE-TEX, maar dan met nieuwe stijlen en nieuwe vormen. De collectie is een vertolking van de Scandinavische urban look en bestaat uit vijf items: drie GORE-TEX 'Guaranteed to keep you dry' jassen en twee GORE-TEX INFINIUM 'Comfort and performance products' lichte jassen. De items zijn stijlvol, maar ook functioneel. Dus of je nou gaat wandelen in de natuur, of gaat winkelen in de stad, je kunt de jassen overal naartoe aantrekken.
UNIQLO en Jil Sander slaan handen ineen
De internationale retailer en de ontwerpster hebben de +J Spring/Summer 2021 collectie aangekondigd. Je zult de kenmerkende, moderne signatuur van Jil Sander terugzien in de items voor zowel dames als heren. Het belangrijkste kenmerk van de collectie zijn de scherpe silhouetten die geminimaliseerd zijn naar hun puurste vorm. De items zorgen voor een echt lentegevoel, benadrukken beweging, lichtheid en ruimte en hebben praktische aspecten voor het leven buitenshuis. Denk aan natuurlijke materialen, luxe texturen en een kleurenpalet van ivoor, karamel, grijs en khaki. De collectie wordt op 25 maart galanceerd.
Guess presenteert Reborn Denim collectie
De collectie is gemaakt met tweedehands denim die zorgvuldig is geselecteerd en verwerkt, waardoor afval wordt verwijderd en er ultra zachte denim ontstaat. Orta Blu dye technology en EIM environmental impact software worden gebruikt om dit innovatieve assortiment te creëren, dat ook voldoet aan de certificeringseisen voor de Global Recycled Standard (GRS), die het gebruik van verantwoorde sociale, milieu- en chemische productiepraktijken verifieert. De denim stukken zijn verkrijgbaar in vier stijlen en in samenwerking met ambachtelijke Italiaanse wasserijen afgewerkt in drie unieke wassingen.
Moncler lanceert podcast ter ere van tweede JW Anderson collectie
Jonathan Anderson’s SS21 Moncler Genius collectie is gebaseerd op een nomadische reis. Het is een avontuurlijke kijk op de klassieke Moncler silhouetten, maar ook zijn visie op een dromerig leven aan zee. Naast de collectie lanceren Moncler en JW Anderson ook een multidisciplinair cultureel programma, waaronder de Moncler Genius Podcast series om de conceptuele verbeeldingen van Jonathan Anderson te verbinden met kijkers en luisteraars rond de wereld. De eerste aflevering van de podcast wordt gehost door Hans Ulrich Obrist, directeur van Serpentine Galleries, en gaat over de persoonlijke reis van de ontwerper en hoe hij dit in de collectie wilde laten zien. De podcast is te luisteren op Spotify.
Marc Cain labelt duurzame items als 'Rethink Together'
Vanaf nu ontvangen alle duurzame Marc Cain producten het kwaliteitslabel 'Rethink Together'. Bij deze items is gekozen voor een holistische benadering – ze zijn gemaakt van duurzame materialen en doorlopen innovatieve, resources- besparende productie processen waardoor bijvoorbeeld minder water en minder chemicaliën worden gebruikt. Door het doelgerichte inzetten van een hangtag aan het artikel en in een ingenaaid weblabel kan de klant direct zien dat het gaat om een product uit duurzaam materiaal.
Duurzaamheid is echter niet nieuw bij Marc Cain; ze zijn er al mee bezig sinds de oprichting van het bedrijf. Voorbeelden hiervan zijn de eigen productie en apparatuur van het merk, waardoor het "100% Made in Germany" is. De producten waren in eerste instantie dus al bijzonder milieuvriendelijk.
Jane Kønig heeft nieuwe limited collection: ENVISION
Het oog speelt een grote rol in de nieuwe SS21 collectie van Jane Kønig; iets waar ze al lange tijd een fascinatie voor heeft. Na een turbulent jaar waarin de wereld is veranderd, ontstond het idee voor een collectie waarin het oog centraal staat. Volgens de ontwerpster moeten mensen de wereld met andere ogen bekijken. Ons dagelijkse leven zal misschien nooit meer hetzelfde zijn, maar onze relaties en de manier waarop we andere zien blijven onveranderd. De exclusieve Envision collectie ligt nu in de winkels en bestaat uit 11 limited stock items.