1. Wat trok je aan in het project?
"Allereerst de muziek van Monique Krüs. Ik heb eerder de rol van Anne Frank gezongen in haar opera Anne en Zef en vond dit zulke mooie muziek en zo fijn geschreven, dat ik wist dat een andere opera van haar net zo mooi zou zijn. Daarnaast kent ze mijn stem heel goed. Je weet nooit wat je voor je kiezen krijgt als je een rol accepteert die nog geschreven moet worden, maar in Monique heb ik een blind vertrouwen. Daarnaast is Daniël van Klaveren, de regisseur, geweldig. Ik heb ooit eerder met hem gewerkt en dat was een fijne ervaring. Verder vertelde Josef Fuchs (die de casting doet bij de Reisopera, red.) mij dat hij ook mensen als Aylin Sezer en Francis van Broekhuizen op het oog had voor dit project. Dit zijn fantastische collega’s met wie ik ook bevriend ben, dus al met al garantie voor succes én plezier!"
2. Op welk punt heb je een rol echt compleet eigen gemaakt?
"Op dit moment zit ik nog in de studiefase van de rol en ben ik het karakter aan het leren, zowel muzikaal als psychologisch. Meestal heb je wel meteen een eerste indruk en een gevoel of het personage bij je past. Bij deze rol voelt het alsof het zal passen als een handschoen. Oona, die als kapitein de zeeën gaat bevaren om haar vriendje te redden, is nog een jong meisje, dus ik zal mijn innerlijke kind moeten vinden. Toch herken ik heel veel van mezelf in haar. Ze is dapper, direct en durft de gevaren aan te gaan. Natuurlijk groei je steeds verder in een rol en hoe verder je in het proces bent, hoe dieper de rol in jezelf geworteld is. Dus na meerdere voorstellingen zul je steeds meer vergroeid zijn met je personage. Toch is mijn doel altijd om direct te verbinden met mijn karakter."
3. Ondanks je ervaring, op wat voor vlak leer je vaak toch weer wat bij?
"Dat is juist wat dit vak zo interessant maakt. Dit is een nieuwe opera, met nieuwe uitdagingen die je nog moet ontdekken. Maar ook als je een rol al eens of vaker gezongen hebt, ben jij zélf nooit hetzelfde als daarvoor. Je collega’s zijn anders, de plek is nieuw, je komt nieuwe hobbels tegen. Je moet iedere keer een beetje het wiel opnieuw uitvinden. Toch helpt het heel erg om ervaring te hebben. Je wéét hoe je moet zoeken, ook als je nog niet weet wat je gaat vinden. Je kent jezelf en je eigen valkuilen steeds beter."
4. Hoe is het om iets te maken voor een breed (jong en oud) publiek?
"Heel leuk! De interactie met het publiek is heel anders, veel dynamischer. Ook is het extra moeilijk, want kinderen zijn heel eerlijk. Ze hebben geen filter. Als iets grappig moet zijn, maar het niet is, zullen ze niet lachen. Ze zullen hun concentratie niet vasthouden, omdat het ‘netjes’ is dat te doen in het theater. Je moet ze er echt bij houden. Dat wordt onze uitdaging. Daarnaast wil je dat ook de volwassenen worden aangesproken door het stuk. Een vak apart."
5. Naar welke andere aanstaande projecten kijk je uit?
"Ik kijk erg uit naar de opera Innocence in Australië en de opera L’incoronazione di Poppea, die in het voorjaar ook bij de Reisopera gemaakt zal worden. De rol van de Bruid in Innocence heb ik inmiddels gezongen in Aix en Provence, Londen, Amsterdam en San Francisco. Deze rol heb ik zelf in de wereldpremière gezongen, net zoals nu de rol van Oona in Piratenkoningin. Toch is het iedere keer weer uitdagend en voelt het steeds meer als een perfect op maat gemaakte jas die je aantrekt. In de productie van Poppea zing ik een totaal ander soort rol met een totaal andere stijl. Dit vergt een creatief proces waarbij ik ga zoeken naar een vocale stijl die ik niet zo vaak zing, wat voor mij als zangeres een heel leuke en interessante uitdaging is. Het klinkt misschien cliché, maar ik verheug me op ‘de weg er naartoe’, want ik weet nog niet precies hoe deze gaat lopen."
De Piratenkoningin tourt van 5 oktober t/m 5 november door het land.
- Jorrit Niels
- Maurice Lammerts van Bueren