Irritaties op de werkvloer: zo ga je om met een lastige collega

We hebben allemaal wel eens te maken met een collega die de sfeer op de werkvloer verzuurt. Of het nu gaat om passief-agressieve opmerkingen, onverantwoordelijkheid, of simpelweg een negatieve houding, zo’n 'toxic' collega kan je werkdag flink verpesten. Maar in plaats van je stemming erdoor te laten beïnvloeden, kun je leren om slim en effectief met dit soort mensen om te gaan. 

collega

Vermoeiend en frustrerend

Teamwork-expert Pam Hamilton weet dat veel mensen op het werk een toxic collega hebben. “In mijn ervaring heeft bijna iedereen een collega die dingen onnodig gecompliceerd maakt”, vertelt Hamilton aan Stylist. Hiermee doelt de teamwork-expert niet op pesterijen of racistische en seksistische uitspraken. “Ik bedoel de mensen die regelmatig toxic gedrag vertonen. Het is dan vermoeiend en frustrerend om met hen te werken, maar net niet ‘erg’ genoeg om het te melden bij HR.”

Onder een toxic collega verstaat Hamilton het volgende:

  • Een collega die zich vaak negatief uitlaat over zaken, of altijd klaagt over dingen;
  • Een collega die zich onprofessioneel opstelt, indiscreet is en altijd aan het roddelen is op de werkvloer;
  • Een collega die altijd te laat komt;
  • Een collega die altijd een excuus heeft waarom X niet gedaan is;
  • Een collega die nooit de webcam aanzet tijdens videomeetings, zelfs niet als anderen dat wel doen.

Hamilton erkent dat bovenstaande voorbeelden soms maar worden gezien als kleine ergernissen. Zo hebben we allemaal weleens een slechte dag waarop het werk niet wil vlotten. En trots zijn we er niet op, maar hebben we allemaal niet weleens geroddeld op kantoor? Toch kan het volgens Hamilton ongezond zijn in bepaalde gevallen. “Als bovenstaande regelmatig gebeurt, en het de productiviteit en energie van andere collega’s negatief beïnvloedt, dan is het toxic.” Dit soort collega’s kunnen er dan voor zorgen dat anderen harder moeten werken. Allesbehalve collegiaal, dus.

Wat te doen?

Volgens Hamilton is het belangrijk dat het negatieve en energie zuigende gedrag van een collega aangepakt wordt. “Ik raad aan om dat wel op een individuele basis te doen.” Doe je het als groep? Dan kan die ene collega zich aangevallen voelen, waardoor het nog lastiger is om wat aan diens gedrag te doen. Op de volgende vier manieren kun je het beste omgaan met die toxic collega.

1. Oprechte interesse tonen

Een reden waarom een collega zich gedraagt zoals hij of zij doet, kan ermee te maken hebben dat diegene zich niet begrepen voelt. Heb je het idee dat iemand helemaal niet lekker in z’n vel zit? Vraag dan of alles wel oké gaat en of diegene erover wilt praten. Is dat het geval? Luister dan met je volle aandacht naar je collega.

2. Reflecteren

Laat iemand zich vaak negatief uit? Dan kan het heel goed dat diegene dit helemaal niet doorheeft. Laat staan de impact hiervan op anderen. In dit geval is het verstandig om diegene hiervan op de hoogte te stellen. Vertel bijvoorbeeld hoe het gedrag van de persoon in kwestie anderen beïnvloedt. Kom overigens niet alleen met beschuldigingen, maar geef ook een suggestie wat beter zou werken.

3. Herhalen

Weleens zelf geprobeerd een slechte gewoonte af te leren? Dan weet je: dat is verdraaid lastig. Voor die ene collega geldt hetzelfde. Het is lastikg om gedrag af te leren dat deel uitmaakt van een vast patroon. Het kan daarom nodig zijn om een collega erop te attenderen dat hij of zij terugschiet in z’n oude gedrag. Breng dit vriendelijk ter sprake door iets te zeggen als: ‘Herinner je je ons gesprek vorige week over X?’

4. Opschrijven en rapporteren

Het is helaas niet altijd mogelijk om negatief gedrag van iemand te veranderen. In dat geval is het verstandig om vervelende uitlatingen of naar gedrag van die persoon op te schrijven. Hamilton raadt aan om specifiek te werk te gaan. Schrijf voorbeelden op, wanneer het gebeurt en wie erbij aanwezig waren. Als een toxic collega niet doorheeft hoe vaak hij of zij het werk negatief beïnvloedt, kun je deze voorbeelden laten zien. Heeft ook dat geen effect? Dan kun je altijd nog aan een manager vragen hoe hij of zij de situatie zou aanpakken aan de hand van je opgeschreven voorbeelden.

Carrière
  • Marie Claire, Stylist
  • NL Beeld / Bad Teacher