Oei: door deze gewoonte kom je minder competent over op de werkvloer

Ook word je volgens het onderzoek als minder sympathiek gezien door je collega's. 

incompetent

Klaag jij wel eens tegen je collega's over een moeilijke klant, of moet je af en toe je ei kwijt over een vervelende privésituatie? Heel begrijpelijk! We zijn nou eenmaal allemaal mensen die af en toe hun emoties moeten ventileren. Probeer echter een beetje op te letten met overmatig klagen over stress op de werkvloer, aangezien je hierdoor volgens onderzoek incompetent kunt overkomen.

Averechts

Hoewel sommige mensen denken dat klagen over de hoge werkdruk een onderlinge band schept tussen collega's, is niets minder waar. In feite werkt het zelfs averechts: als je voortdurend opschept over hoe zwaar je baan is, ben je volgens een onderzoek gepubliceerd in Personnel Psychology aan het 'opscheppen over stress'. Uit dit onderzoek, uitgevoerd door onderzoekers van het Terry College of Business van de Universiteit van Georgia, bleek dat mensen die de gewoonte hebben om op te scheppen over stress op het werk, door hun collega's als minder competent én minder sympathiek worden gezien.

Één van de onderzoekers, Jessica Rodell, legt uit: "We willen graag dat onze collega's ons leuk vinden en dat zij denken dat we slim zijn. (...) Het opscheppen over stress kan een indirecte poging zijn om te laten zien dat je een harde werker bent, maar zo werkt het simpelweg niet."

Maar waarom doen zoveel mensen het dan toch? Want het kan bijna niet anders dan dat ook jij collega's hebt die geregeld opscheppen over stress op de werkvloer. Of misschien ben jij deze persoon zelf wel. Volgens Shannon Garcia, psychotherapeut bij States of Wellness Counseling, zit dat zo: "Een belangrijke reden waarom opscheppen over stress vaak voorkomt, is dat we leven in een maatschappij waarin het verheerlijkt wordt om het druk te hebben. Dus als wij tot het gaatje gaan op ons werk, vinden we het belangrijk dat andere mensen daarvan op de hoogte zijn."

Experiment

In een experimentonderdeel van Rodell's onderzoek werd aan 360 deelnemers gevraagd om verschillende scenario’s te lezen over een fictieve collega die net was teruggekeerd van een werkconferentie. Één van deze scenario's ging over een collega die overmatig opschepte over stress. De deelnemers beoordeelden deze collega als aanzienlijk minder sympathiek en competent dan de andere collega's. Zelfs de fictieve collega die opschepte over hoe geweldig de conferentie was, kreeg een hogere beoordeling.

"Mensen die iemand overmatig zien opscheppen over stress op de werkvloer denken automatisch: 'Diegene is niet goed genoeg om zijn of haar werk vol te houden'", aldus Rodell. "En het openlijke, expliciete geklaag waarin iemand indirect om een schouderklopje smeekt, is het deel dat de sympathie onder collega's verlaagt", voegt ze eraan toe.

Deze gewoonte kan op de lange termijn negatieve gevolgen hebben career wise: de mensen die deelnamen aan het experiment, zeiden dat ze een collega die opschept over stress hoogstwaarschijnlijk minder snel te hulp zouden schieten.

Oplossing

De conclusie van het onderzoek is niet dat je nooit kunt toegeven dat het je allemaal even te veel wordt. Het belangrijkste is dat je rekening houdt met hoe je deze boodschap overbrengt naar collega's en managers. Psycholoog en coach Lauren Appio legt uit dat opscheppen over stress een manier kan zijn voor mensen om hun behoeften indirect te communiceren. "Zij hopen dan dat iemand anders hun zal begrijpen, zonder dat ze met de billen bloot moeten door te zeggen dat ze het niet aan kunnen."

Het probleem is dat collega's zich op den duur gaan irriteren aan deze indirecte vorm van communiceren. Appio adviseert daarom om duidelijk te zijn in het communiceren van stressgevoelens. In plaats van te zeggen: "Ik heb zoveel stress door dit grote project", kun je bijvoorbeeld beter gaan voor iets als: "Ik ben overweldigd door de hoge werkdruk en zal mijn takenpakket echt moeten verkleinen".

Carrière
  • Huffpost
  • Adobe Stock