De grens tussen werk en privé is nog nooit zo vaag geweest nu de meesten thuiswerken. De spontane gesprekken, lunches, wandelingen en werkborrels worden enorm gemist. Niet zo gek dus als je op dit moment niet erg gemotiveerd bent en juist met veel werkstress kampt. Wat je hier tegen kunt doen? We geven je vier tips om stress tegen te gaan en je geluk te boosten.
1. Gebruik drie sterke punten
Weet jij je top drie sterke punten? Zo niet, kijk dan eens goed naar jezelf en je werkgewoontes. Onderzoek welke dingen jou identificeren en waarmee jij je dus onderscheid van de rest. Als je eenmaal weet wat je sterke punten zijn, kijk dan hoe je deze op regelmatige basis kunt inzetten. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe verantwoordelijkheden die je op je neemt of wordt lid van een commissie binnen het bedrijf. Als je je sterke eigenschappen op werk gebruikt, zul je merken dat je gelukkiger, meer betrokken en productiever wordt.
2. Ga elke dag naar buiten
Nu je vanuit huis werkt is het erg gemakkelijk om de hele dag binnen te blijven. Toch is het beter om elke dag even naar buiten te gaan. Dit heeft namelijk veel voordelen voor zowel je psychologische als emotionele welzijn. Een studie heeft aangetoond dat een wandeling en andere buitenactiviteiten je aandacht en focus kunnen verbeteren. Zo zou de natuur kunnen bijdragen aan het reguleren van je emoties, het verbeteren van je geheugen, het verminderen van stress en het kan je zelfs creatiever maken. Maak dus elke dag tijd vrij in je agenda, zodat je even naar buiten kunt gaan.
3. Bedenk wat je persoonlijke visie is
Door een eigen visie te hebben, houd je je toekomstplannen voor ogen. Hierdoor kan je carrière meer betekenisvol voor je zijn, waardoor je meer verbonden en gemotiveerd bent. Je visie is een 'plaatje' wat je nastreeft en wat je inspireert. Hoe je in deze tijden je visie voor ogen houdt? Deel je lange termijn doelen op in kleinere stappen. Elke keer wanneer je een klein stap behaald hebt, krijg je de drang om door te gaan en te blijven werken aan je persoonlijke doelen.
4. Neem contact op met collega's
Vriendschappen op werk zijn erg belangrijk. Door samen te lachen en iets te delen, groei je als persoon. Deze vriendschappen zijn niet alleen goed voor je carrière, maar ook voor je mentale welzijn. Maak dus tijd vrij om die ene fijne collega tijdens je lunchpauze op te bellen en bij te kletsen. Dit kan werk gerelateerd zijn, maar het kan (als de band goed genoeg is) ook over je privéleven gaan. Luister naar hen en zie die vriendschap als een prioriteit. Help elkaar om zowel professionele als persoonlijke doelen te bereiken.
- Marie Claire
- BrunoPress