Jojanneke Goedhart was ooit online editor bij Glamour, vervolgens werkte ze bij allerlei verschillende 'doing-good' bedrijven, zoals: TOMS, Get it Done en is ze nu brandmanager bij De Koffiejongens. Ze rolde onlangs het nieuwste initiatief van De Koffiejongens uit: De Raad van Comissarisjes. Hierdoor treden kinderen binnenkort toe tot het controlerende adviesorgaan van de groene koffie-pionier. In gesprek met Elegance vertelt ze hier openhartig over.
1. Hoe kwam je op het punt om te switchen van online-editor bij Glamour, naar werken bij 'doing-good' bedrijven zoals TOMS en Get it Done?
"Via mijn baan bij Glamour kwam ik in aanraking met allerlei verschillende merken door persevents. Daar ontwikkelde ik een passie voor bedrijven en organisaties met een maatschappelijke impact. Toen er vervolgens een functie bij TOMS vrijkwam, waar er voor elk paar schoenen een paar naar een kind in nood gaat, voelde dat meteen als een 'schoen die paste'."
2. Hoe ben je daarna bij De Koffiejongens gekomen en waar houd je je daar mee bezig?
"Ik was altijd al erg onder de indruk van de branding van De Koffiejongens. De consistentie in kleur, taalgebruik en gevatheid vind ik uniek. Dit gecombineerd met het duurzame karakter van de 100% biologisch afbreekbare koffiecups maakte het voor mij een no brainer om ja te zeggen op de functie van Brand Manager."
"Waar ik me mee bezig houdt? Vooral met het vertellen van ons duurzame verhaal via campagnes, PR en samenwerkingen. De laatste tijd ben ik bijvoorbeeld druk bezig om een heel mooi project tot leven te brengen: de Raad van Commissarisjes. Kinderen tussen de 8-12 jaar krijgen komend jaar bij ons een stem aan de vergadertafel. We vinden het zelf heel erg leuk, maar zijn niet de enigen. Inmiddels hebben we al meer dan 850 aanmeldingen binnen."
3. Hoe zijn jullie bij De Koffiejongens op het idee gekomen van De Raad van Commissarisjes?
"Bij De Koffiejongens vinden we de planeet belangrijk. En omdat de kinderen de toekomst zijn, willen we juist hen graag mee laten praten over de toekomst van die planeet. Wij volwassenen missen soms de onbevangenheid en verbeeldingskracht waar kinderen in uitblinken en dus geloven wij dat we van hen kunnen leren. Deze actie is weer typisch De Koffiejongens. Er is een mooi, controversieel idee dat best wel off the beaten track is, en heus niet makkelijk uit te voeren. Maar wij gaan het dan toch gewoon doen."
4. Hoe combineer jij 'het goede doen' met een succesvolle business?
"Ik geloof heel erg in ondernemende commerciële bedrijven met een purpose. Winst resulteert dan namelijk direct in meer impact. Ik geloof dan ook dat purpose driven bedrijven de wereld kunnen veranderen. Zo is bij De Koffiejongens elke 100% biologisch afbreekbare koffiecup een (vervuilende) aluminium cup minder. Als je dan bedenkt dat we op het moment 30 miljoen cups per jaar verkopen, is dat een behoorlijk mooi resultaat."
5. Wat zijn de grootste ondernemers-lessen die je hebt geleerd?
"Doe dan! Dit komt neer op: je kan duizend en één briljante ideeën hebben of inspirerende woorden, uiteindelijk is het de daad die het verschil maakt."
- Jojanneke Goedhart