5 vragen aan filmmaker Martin Scorsese

Ook vertelt hij of hij nog grootste plannen heeft voor de toekomst.

Lovende kritieken voor Martin Scorsese’s nieuwste film Killers of the flower moon. Een epos dat start aan het begin van de 20e eeuw, toen olie een fortuin bracht naar het gebied van de Osage-indianen. Witte profiteurs kwamen erop af en maakten eerst de Osage zo veel mogelijk geld afhandig door bedrog en manipulatie, om ze uiteindelijk te vermoorden. Gebaseerd op de bestseller van David Grann, met in de hoofdrollen Leonardo DiCaprio, Lily Gladstone en Robert De Niro. Elegance zoomde met de 80-jarige regisseur.

1. In plaats van een thriller te maken waarin de moorden worden opgelost, koos u voor een verhaal over liefde en verraad?

'Ik sprak met Leonardo DiCaprio en vroeg hem: "Waar is het hart in deze film?" Dit was toen Eric Roth en ik het script schreven vanuit het standpunt van de FBI die binnenkwam en alles ontrafelde. Kijk, zodra de FBI binnenkomt en er verschijnt een personage dat gespeeld wordt door Robert De Niro, weet je dat hij een slechterik is. Er is geen mysterie. Dus wat is het? Een politieserie? Wie kan dat wat schelen? Daar zijn er al genoeg van op tv. Dus gooide ik het over een andere boeg en koos als uitgangspunt voor Ernest (DiCaprio, red.) en Mollie (Gladstone, red.) en hun liefdesverhaal, maar ook hartverscheurende verraad.'

2. Dit is uw zesde samenwerking met DiCaprio, wat maakt hem zo bijzonder?

'Het mooie aan Leo, en daarom werken we zo vaak samen, is dat hij naar de raarste en naarste plaatsen durft te gaan. Meestal zit het in de uitdrukking, in zijn gezicht, in zijn ogen. Ik heb hem dit altijd al verteld. Hij is een natuurlijke filmacteur. Ik zou een close-up van hem kunnen maken, terwijl hij ergens aan denkt, en ik zou er van alles van kunnen maken. En mensen zullen dan zeggen: "Oh, hij reageert op dit en dat." Er is iets in zijn gezicht waar de camera op vastklikt, in zijn ogen. De geringste beweging.'

5 vragen aan Ellen Wilbrink

3. Hoe heeft u cinema zien veranderen in de afgelopen decennia?

'Je moet je eigenlijk afvragen: wie zei dat de cinema zou blijven zoals de afgelopen honderd jaar? In de laatste 25 jaar zijn er dingen veranderd en zelfs n het afgelopen jaar. Ik zou graag willen dat het zo bleef dat we met duizend man in een donkere zaal naar een film kijken op een reusachtig scherm. Geen enkele kijkervaring wint het daar uiteindelijk van. Maar die gemeenschappelijke ervaring is in gevaar.'

4. Hoe spijtig is dat?

'Je praat met een 80-jarige man. In de huidige wereld zijn er zeker films waarvan zelfs ik zou zeggen: "Even wachten totdat ik 'm kan streamen." Grote blockbusters zijn nog populair, maar tieners en twintigers groeien uit tot volwassen mensen. Gaan ze denken dat bioscopen alleen bedoeld zijn voor gamefilms en comic-verfilmingen? Ik hoop van niet.'

5. Snel verder aan de volgende film of is het nu tijd voor een pauze?

'Ik zou willen dat ik een paar weken pauze kon nemen. Die tijd heb ik niet meer. Ik wil nog veel verhalen vertellen, maar de tijd dringt. Toen de Japanse regisseur Akira Kurosawa in 1990 zijn Lifetime Achievement Oscar kreeg, zei hij: "Ik begin nu pas de mogelijkheid te zien van wat cinema zou kunnen zijn, en het is te laat." Hij was toen 83 en ik snapte niet wat hij bedoelde. Hoezo niet? Gewoon door blijven gaan. Nu snap ik hem.'

Killers of the flower moon draait nu in de bioscoop, en verschijnt daarna op Apple TV+.

Beeld: Newsroom