Paula van der Oest is één van onze bekendste regisseurs. Ze kreeg een Oscarnominatie voor Zus & zo en is bekend van Lucia de B., Black butterflies en Tonio. In december verschijnt De slag om de Schelde, waar ze tekende voor scenario en productie. Deze duurste Nederlandse film in tien jaar wordt geregisseerd door Matthijs van Heijningen. Centraal staat de slag uit 1944 in Zeeland en West-Brabant waarin duizenden geallieerden en Duitsers tegenover elkaar stonden.
1. Wat hoop je dat de kijkers ‘meenemen’ van deze film?
‘Sommige mensen hebben misschien nog nooit gehoord van de Slag om de Schelde, terwijl die bepalend was voor het verloop van de Tweede Wereldoorlog. We wilden vooral iets vertellen over ‘keuzes maken’. Dat je soms met de beste intenties het verkeerde kan kiezen. Zoals Marinus (Gijs Blom, red.), die met de Duitsers vecht voor een, in zijn ogen, betere wereld. Om verkeerde redenen kiezen voor het goede, zoals William (Jamie Flatters, red.) die de held wil uithangen. Of dat ‘niet kiezen’, zoals Teuntje (Susan Radder, red.) aanvankelijk doet, iets is wat je je in een oorlog misschien niet kunt veroorloven.’
2. Hoe kwam je tot dit scenario?
‘Het Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg wilde voor 2020, 75 jaar na de bevrijding, een grote iconische speelfilm laten maken om nieuwe generaties te vertellen over WO II. Met name over belangwekkende gebeurtenissen in Nederland die niet algemeen bekend zijn, zoals de Slag om de Schelde. Van daaruit zijn we met historici, militaire deskundigen, vrienden en scenarioschrijvers gaan brainstormen over een mogelijk verhaal. Zo had ik het dagboek van een neergestorte Engelse glider-piloot gevonden en was ik gefascineerd door het feit dat er zoveel Nederlanders in dienst van de Duitsers waren omgekomen. En ik wilde graag een meisje in één van de verhaallijnen, anders werd het zo’n stereotiep jongensboek-verhaal.’
3. Een grootse film met een indrukwekkend budget, hoe beïnvloedt dit je schrijverschap?
‘Toen ik begon met schrijven zei mijn compagnon bij Levitate Film, Alain de Levita: Denk er niet aan of het productioneel haalbaar is, schrijf eerst het allervetste en grootse verhaal dat je kunt bedenken en dan kijken we daarna wel of we het kunnen betalen. Zo werd mijn fantasie niet al bij voorbaat ingeperkt. Het was fjjn om te weten dat Matthijs van Heijningen (jr.), de regisseur, zijn hand niet omdraaide voor ingewikkelde slagveldscènes. Hij is ontzettend goed in grootse scènes met visual effects. Niet veel Nederlandse regisseurs hebben die kennis. En hij is totaal gefascineerd door de oorlog.’
4. Wat trekt je in het produceren?
‘Je kunt andere makers inspireren en laten shinen, dat is leuk. Doordat ik zelf ook schrijf en regisseer ken ik het – soms moeizame – proces heel goed. Die kennis zet ik in bij het produceren.’
5. Wat doet de coronacrisis met jouw industrie?
‘Ik hoop op invoering van sneltests bij de deur, zodat mensen die negatief testen gewoon naar de bioscoop kunnen. En naar het voetbal, theaters, concerten en clubs. Want als dit nog lang duurt ben ik bang dat er straks geen bioscopen, concertzalen en theaters meer zijn. Maar het blijft lastig, want niemand weet hoe dit verder zal gaan.’
De Slag om de Schelde draait vanaf 17 december in de bioscoop
- Hilde Veeren
- BrunoPress