De Nederlandse Reisopera presenteert vanaf volgende week L’Orfeo, de opera van Claudio Monteverdi over Orpheus die afdaalt in de onderwereld om zijn geliefde Euridice terug te halen. Modeontwerpster Marlou Breuls tekent voor de kostuums. ‘Ik wilde kleding en lichaam laten samensmelten, zodat op het toneel straks één homogeen organisme over het podium zwiert.’
1. Wat is je band met opera?‘Ik zie opera als het hoogst haalbare medium om een verhaal of boodschap uit te beelden. Binnen de opera tillen alle creatieve facetten, van muziek tot decor, zich tot een perfect hoogtepunt. Je wordt twee uur lang ondergedompeld in een visueel en muzikaal spektakel dat mij na afloop vaak nog lang aan het denken zet. Voornamelijk omdat ik dat als ontwerper cruciaal vind bij het creëren van mijn eigen werk.’
2. Waarom deze samenwerking?‘De makers waren expliciet op zoek naar een jonge Nederlandse ontwerper die kostuums wilde ontwikkelen voor L’Orfeo. Ik kon werken met choreograaf Nanine Linning, Lonneke Gordijn van Studio Drift en regisseur Monique Wagemakers. Dit team maakte mij zo enthousiast dat ik hoe dan ook wilde meedoen.’
3. Waardoor heb je je laten inspireren?‘Het concept achter deze uitvoering van L’Orfeo is een lijnenspel. Alles in de ruimte is met elkaar verweven. Als ontwerper had ik de vrijheid hiervoor mijn interpretatie vorm te geven. We willen het verhaal niet vertellen met herkenbare personages, maar met een homogene groep zangers en dansers.
‘Ik zie opera als hoogst haalbare medium’
organisme zich op een toneel kan bewegen. Ik heb onderzocht hoe kleding en lichaam kunnen samensmelten, zodat er straks op het toneel één homogeen wezen over het podium zwiert.’
4. Is dit ontwerpproces anders dan hoe je doorgaans werkt?‘Absoluut. Als ontwerper heb je de luxe om puur en alleen naar je instinct te luisteren. Je kunt zelfstandig te werk gaan en doen wat jij denkt dat werkt. Binnen de opera werk je met een groot team op een compleet andere wijze. Het is een lang traject, waaraan tot vlak voor de première gesleuteld wordt om het hoogst haalbare resultaat neer te zetten. De materialen moeten hun doel dienen, patroon-technisch komt er veel detail bij kijken en tot slot moeten de kostuums lang meegaan en tegen een stootje kunnen.’
5. Wat zit er nog in de pijplijn voor je?‘Na de productie van L’Orfeo, die 25 januari in première gaat, leg ik de focus op vrij werk waarin ik de grenzen tussen mode, kunst en performance ga onderzoeken. Stiekem hoop ik dat deze samenwerking met de Nederlandse Reisopera wellicht deuren opent voor nieuwe projecten.’
Benieuwd wat er nog meer op de culturele agenda staat? Je leest het in de huidige Elegance.
L'Orfeo is te zien van 25 januari tot en met 22 februari. Klik hier voor meer informatie.