Elisabeth Moss: 'Vrouwen in Hollywood hebben nog een lange weg te gaan'

Dankzij rollen in The handmaid’s tale, Mad men en Top of the lake bouwde ze een indrukwekkende verzameling filmprijzen op. Elegance sprak in Los Angeles met actrice Elisabeth Moss (37), die nu te zien is in de vrouwelijke misdaadfilm The kitchen.

Elisabeth Moss: 'Vrouwen in Hollywood hebben nog een lange weg te gaan'

Dankzij rollen in The handmaid’s tale, Mad men en Top of the lake bouwde ze een indrukwekkende verzameling filmprijzen op. Elegance sprak in Los Angeles met actrice Elisabeth Moss (37), die nu te zien is in de vrouwelijke misdaadfilm The kitchen.

Wat is The kitchen voor een film? ‘Het is een rauw verhaal over drie vrouwen die in de wereld van georganiseerde misdaad belanden in het Hell’s Kitchen van de jaren 70. Wanneer hun echtgenoten, die lid zijn van de Ierse maffia, in de gevangenis belanden, worden ze gedwongen om het heft in eigen handen te nemen. Ik speel Claire, een goed katholiek meisje dat altijd onderdrukt is geweest. Ze belandt in deze situatie omdat het haar enige manier is om te overleven. Ze weet niets van criminaliteit. Maar ze merkt al snel hoe bevredigend het is dat ze niet meer aan een partner hangt en groeit enorm door haar onafhankelijkheid.’

Is het belangrijk dat deze film vanuit een vrouwelijk perspectief is gemaakt? ‘Absoluut, vrouwen snijden toch heel andere thema’s aan dan mannen. De film draait eigenlijk niet om misdaad en actie, maar om drie vrouwen die ieder op hun eigen manier moeten overleven in een situatie die nieuw voor hen is. Ze zijn niet per se beste vriendinnen, maar worden gedwongen om samen te werken. Alle drie hebben ze andere verlangens en ook een andere agenda, wat het verhaal heel interessant maakt en een diepere laag geeft. Ik geloof dat er veel behoefte is aan onderwerpen die verteld worden vanuit een vrouwelijk perspectief. Er zijn, met name in dit genre, te veel films die vóór en dóór mannen worden gemaakt.’

Wat was voor jou de belangrijkste reden om ‘ja’ te zeggen? ‘Ik ben een groot fan van scenarioschrijver en regisseur Andrea Berloff, die eerder een Oscarnominatie kreeg voor Straight outta compton. En ook voor mijn tegenspeelsters Melissa McCarthy en Tiffany Haddish heb ik grote bewondering. Ik kies mijn rollen op de eerste plaats op basis van het materiaal. Ik lees ontzettend veel scripts, dat doe ik liever zélf dan dat ik het mijn agent laat doen. In dit geval werkte het omgekeerd: ik hoorde eerst wie er gecast waren. Maar met Andrea aan boord, durfde ik er wel op te vertrouwen dat het script ook sterk zou zijn.’

Heb je het gevoel dat dingen écht aan het veranderen zijn in Hollywood voor vrouwen? ‘Ja, er zijn wel verschuivingen in de zin dat er meer vrouwen op posities zitten waar voorheen vooral mannen zaten: in de regie, maar ook in technische functies op de vloer, zoals het licht of camerawerk. Dat is een goede ontwikkeling, al denk ik dat we nog steeds een lange weg te gaan hebben. Want waarom noemen we The kitchen eigenlijk een ‘vrouwelijke’ misdaadfilm? Pas wanneer dit soort films geen uitzondering meer zijn, zijn we echt goed bezig.’

Vind je het prettiger om door een vrouw geregisseerd te worden? ‘Ik heb altijd een beetje moeite met die vraag; het voelt voor mij bijna seksistisch. Ik wil door de beste persoon geregisseerd worden. Ik heb ook met heel veel mannen gewerkt die vrouwen ontzettend goed aanvoelen en hen in hun kracht weten te zetten. Als je een goede filmmaker bent, moet het eigenlijk niet uitmaken welk geslacht je hebt. Het nieuwe feminisme in Hollywood mag ook niet draaien om het verplicht naar voren schuiven van vrouwen op prominente posities, het gaat om het creëren van gelijke kansen voor mannen én vrouwen.’

‘Ik zou GRAAG een wat meer DONKERE kant van mezelf laten zien’

We zien jou vooral in drama-rollen. Ligt dat genre je het beste? ‘Ik denk dat ik daar een beetje in ben gegroeid. Persoonlijk ben ik gek op komedie, ik houd van films als When Harry met Sally. Maar in m’n werk past drama weer heel goed bij me. Ik vind niets heerlijker dan een zwaar dramatische scène spelen, waarbij ik in de regen loop, in een totale crisis beland en alleen maar kan huilen. Dat is mijn idee van plezier maken. Toch zou ik ook graag eens in een slimme romantische komedie spelen; ik wil me niet beperken tot één genre.’

Waar houd je je mee bezig als je niet aan het werk bent? ‘Ik werk bijna altijd. Soms iets te veel, maar dan herinner ik mezelf er altijd aan dat dit een keuze is, en dat ik een geluksvogel ben dat ik dit allemaal mag doen. Wanneer ik vrij ben, slaap ik veel, en breng ik tijd door met de mensen van wie ik houd: mijn vriend, mijn familie en mijn vrienden.’

Je praat weinig over je relatie. Is dat een bewuste keuze? ‘Het is deels bewust. Het lijkt tegenwoordig wel of we verplicht worden om ons hele leven te delen via social media. Ik denk niet dat het mijn geloofwaardigheid als actrice ten goede komt als iedereen alles van mijn privéleven weet. Aan de andere kant is het ook gewoon wie ik ben. Ik ben altijd heel erg op mezelf geweest, dat vind ik fijn. Ik behoor tot een van de laatste generaties die nog is opgegroeid zonder mobiele telefoon. Ik vind het prettig dat ik in een tijd heb geleefd dat je niet continu in . contact met de rest van de wereld hoefde te staan.’

Je won de afgelopen jaren tal van filmprijzen, waaronder Golden Globes en Emmy’s. Wanneer merkte je voor het eerst: mijn leven is veranderd? ‘Dat was toen ik voor het eerst mijn huurbaas niet hoefde te bellen of ik uitstel van betaling kon krijgen. Je bent niet van de een op de andere dag succesvol in de showbizz, dat gaat heel geleidelijk. Het is niet dat je op een dag wakker wordt en zwemt in het geld. Het zit in kleine dingen, het besef dat je je elektriciteitsrekening kunt betalen en geld hebt voor een nieuwe airconditioning.’

Wat zijn rollen die je nog zou willen spelen? ‘Ik zou graag een wat meer donkere kant van mezelf laten zien. Vooral in The handmaid’s tale speel ik een heel heroïsch personage. June zet zichzelf opzij om haar dochters te redden. Of eigenlijk is het nog groter dan dat: het gaat om andermans dochters, en in die strijd zet ze letterlijk haar eigen veiligheid en zelfs haar leven op het spel. Ik zou wel iemand willen spelen die het tegenovergestelde is: de slechterik. En dan is het de kunst om deze persoon zo neer te zetten, dat je haar keuzes toch begrijpt. Dát lijkt me interessant.’

Ben je happy met je carrière tot nu toe?

‘Ja zeker, ik voel me heel gezegend dat ik tot nu toe zo veel interessante rollen heb mogen spelen en met zo veel inspirerende mensen heb mogen werken. Ik ben momenteel bezig om een eigen productiehuis op te zetten. Niet omdat ik te weinig werk heb, maar omdat ik dan zélf interessante projecten binnen kan halen. In dit veranderende filmklimaat is het belangrijk het heft in eigen handen te nemen.’

Naam Elisabeth Singleton Moss Geboortedatum 24 juli 1982 in Los Angeles Woonplaats Los Angeles Privésituatie Heeft een vriend en twee katten, Lucy en Ethel Bekend van Picket fences (1992-1995), Girl, interrupted (1999), The west wing (1999-2006), Invasion (2005-2006), Mad men (2007-2015), Top of the lake (2013-2017), Truth (2015), Meadowland (2015), The handmaid’s tale (2017-heden), Her smell (2018), The pack (2018), Us (2019), The kitchen (2019) Verdienste Ze won twee Golden Globes voor The handmaid’s tale en Top of the lake, twee Emmy’s voor The handmaid’s tale en twee SAG Awards voor Mad men