Van nieuwe collecties tot toffe samenwerkingen en bijzondere initiatieven: dit is het meest opvallende modenieuws van deze week.
Nieuwe (zonne)brillentrends: Specsavers lanceert de Spring Collection
Het voorjaar staat voor de deur. Mooi op tijd voor het zonnetje heeft Specsavers de Spring Collection gelanceerd waarin het merk de fashion trends van de aanstaande lente heeft doorvertaald. Denk aan aardetinten, minimalistische metalen, getinte glazen en opvallende vormen. Er zijn in totaal 20 mooie frames te verkrijgen als optische monturen en als zonnebrillen. Specsavers heeft niet alleen brillen van haar eigen merken, maar ook designermerken zoals DKNY, Levi’s, DAY Birger et Mikkelsen en Valerie in de collectie. Je vindt de collectie hier.
Filippa K verkleint opnieuw voetafdruk op het milieu met het Zweedse Wol Initiatief
Het is een voortdurende inspanning op het gebied van duurzaamheid die Filippa K drie jaar geleden begon. Hun missie als merk is om een beweging van bewuste consumptie te stimuleren, en dat blijven ze doen door middel van innovatieve oplossingen. Dit jaar is de unisex Max Sweater, gemaakt van 100% lokaal geproduceerde Zweedse wol, terug. Dit bijproduct van de vleesindustrie werd tot voor kort bij het afval verwerkt. Filippa K ontwikkelde een lokale en duurzame toeleveringsketen die het dierenwelzijn beschermt en die resulteert in een gereduceerde ecologische voetafdruk. De gezamenlijke inspanning van het opgeschaalde project heeft geresulteerd in een hoeveelheid van 300 stuks (vergeleken met 100 vorig seizoen). De editie van de Zweedse wollen trui dit seizoen is een unisex-ontwerp met een charmante oversized fit. Er zijn 300 stuks, exclusief hier verkrijgbaar voor €225.
G-Star RAW introduceert nieuwe sustainable stijlen Melfort Denim O
Net als eerdere door G-Star geintroduceerde Cradle to Cradle Certified ™ Gold-denim stoffen, is Melfort Denim O ontworpen met het oog op circulariteit met 0 risico voor mens en milieu. De stof van 100% biologisch katoen is geverfd in een levendige indigo die tot stand is gekomen door het schoonste verfproces dat G-Star in 2017 samen met partners DyStar® en Artistic Milliners hebben ontwikkeld. Dit unieke indigo-verfproces gebruikt 15% minder indigo, 70% minder chemicaliën, geen zouten en produceert geen zout als bijproduct tijdens het reductie- en verfproces. Hierdoor wordt water bespaard en blijft er schoon recyclebaar water over. De collectie is hier verkrijgbaar.
Floris van Bommel ontwerpt schoen met Big Green Egg
Floris van Bommel slaat de handen ineen Big Green Egg en lanceert in het voorjaar van 2021 een sneaker met het BBQ-merk. Het resultaat? Een mix aan materialen. Roetzwart suède gemixt met high tech mesh op de voorvoet, glanzend zwart nylon op de zijkant en as-achtig rubber op de hiel. Dwars daaroverheen kronkelt als accent een wit lijntje rook. Onder op de zool heeft Floris de kleur van gloeiende kooltjes terug laten komen en de kenmerkende look van het groene gedeukte keramische materiaal is verwerkt in het rubber van de stabilizer achter bij de hiel. De sneaker zal medio mei verkrijgbaar zijn bij een selectie Floris van Bommel topdealers, Floris van Bommel brandstores & webshop en een selectie Big Green Egg dealers in Europa. Behalve een dames- en herenschoen zal er ook een leren bbq-schort verkrijgbaar zijn.
Simone Rocha x H&M collectie gelanceerd met fantasierijk, kunstzinnig AR-event
Gisteren werd de langverwachte collectie van Simone Rocha voor H&M gelanceerd via een digitaal event. Kunst, mode en iconische talenten zijn op een vernieuwende manier samengebracht. In een augmented reality experience via een pop-up boek - een knipoog naar Rocha’s verleden als uitgever - konden genodigden verschillende talenten als Helena Bonham Carter, Kaia Gerber, Barry Keoghan en Kelsey Lu zien schitteren in de collectie. De collectie is nu te koop en shop je hier.
MERCER opent deuren eerste brand store in Amsterdam
Met de boetiek aan de Ferdinand Bolstraat 54 in Amsterdam wil Mercer - naast inspireren - op een subtiele manier laten zien dat sneakers gemaakt van vegan materialen cool kunnen zijn. Het van origine Nederlandse merk staat voor een duurzaam en eerlijk product. Van een uitsluitend duurzame materiaalkeuze tot het realiseren van het ultieme productieproces.
In de brand store kan je je versleten sneakers in een recycle box midden in de winkel stoppen en ontvang je hiervoor in ruil 8,7% korting op een nieuw paar Mercers. Een atypisch getal dat symbool staat voor de 87 miljoen schoenen die jaarlijks wereldwijd op de stort eindigen. Klanten zijn welkom in de winkel op afspraak.