Een rustige, comfortabele omgeving waar ze zich, samen met haar echt genoot, kan terugtrekken uit de filmwereld en die tegelijkertijd inspireert. Dat was de eis waaraan de woning moest voldoen toen Jan Chapman, (bekend van onder meer The piano, red.) ruim twee decennia geleden op huizenjacht was. Deze schakelwoning uit 1900, gelegen in een van de beste strandwijken van Sydney, bleek een schot in de roos.
Buitenleven
Waarom ze destijds voor het huis viel? ‘Het buitenleven is voor ons heel belangrijk. De nabijheid van de oceaan, het stadspark en wandelpad voor de deur gaven daarom eigenlijk de doorslag. Daarnaast is de woning op een dubbele kavel gebouwd, wat de mogelijkheid gaf om een ruime tuin met zwembad te creëren. We misten namelijk het wateruitzicht aan de achterzijde van het huis en hebben daarom de benedenruimtes zo ingedeeld dat je vanuit de woon kamer en keuken uitkijkt op de tuin en het zwembad. Niet alleen mooi, maar ook functioneel, want zo kon ik mijn (inmiddels volwassen) zoon goed in de gaten hou den als hij met zijn vrienden buitenspeelde.’
'De perfecte plek om de hectiek van de dag te vergeten'
Hoe belangrijk het buitenzijn voor Jan ook is, na een lange werkdag op de set doet ze niets liever dan binnen een boek lezen op haar geliefde fauteuil in de slaapkamer. ‘Het is de perfecte plek om de hectiek van de filmwereld te vergeten.’ Al speelt het serene kleurenpalet van paars, groen en blauw daar ook een belangrijke rol in. ‘Deze kleurkeuzes maakte ik samen met interieurontwerper Briony Fitzgerald toen we het huis in 2006 restyleden. Naast het feit dat dit mijn lievelingskleuren zijn, stralen deze tinten rust en eenheid uit.’ Tijdens de verbouwing is dit kleurschema overigens ook buiten doorgevoerd, om zo de voor en achtertuin meer bij het huis te betrekken. En met de ruime veranda, teak houten tuinset en paarse spinnenbloemen bij het zwembad, is dit meer dan gelukt.
Kunstverzameling
Binnenshuis is gekozen voor een mix van klassieke en moderne elementen, wat vooral in de keuken duidelijk zicht baar is. De traditionele paneeldeuren in combinatie met het strakke, terrazzowerkblad vormen samen een elegant geheel. Het idee voor het groene werkblad dankt Jan aan een van haar vrienden, die in zijn vorige huis hetzelfde terrazzoblad in de keuken had: ‘Ik heb het altijd prachtig gevonden.’ Opvallend in de keuken annex eetkamer is het abstracte schilderij van Allen de Carteret, dat als blikvanger boven de banquette hangt en goed afsteekt tegen de pastelblauwe muur. ‘Door de zachte muurkleuren komen de schilderijen beter tot hun recht en vormt alles een eclectisch geheel.’ Met nadruk op schilderijen, want dit is niet de enige plek in huis waar kunst aan de muur prijkt. Zo hangt er boven de consoletafel in de entreehal een spookachtige foto uit de serie Paris opera van Bill Henson – een van Jans lievelingsstukken – en spelen de werken van kunstenaars Tim Johnson en Katy Pye (een vriendin van Jan) een prominente rol in de woonkamer.
Qua decoratie hanteert Jan het mantra Less is more
Walvissen spotten
Voor de verzameling van haar kunst en interieur schatten is Jan regelmatig de grens overgestoken. Zo kocht ze het geborduurde dekbed voor de master bedroom op een markt in India. ‘Het herinnert mij elke dag aan een dierbare reis en de periode waarin ik de lm Holy smoke! maakte.’ Een ander gekoesterd item in de slaapkamer is het groene bijzettafeltje naast haar leesstoel. Verder staat er, op haar fauteuil, nachtkastjes en bed na, weinig. Less is more is het decoratiemantra wat hier overheerst. Geen expressieve kunstwerken en pastelkleurige muren dus, maar alle grote oppervlakken in één kleur: dieppaars. Sfeervol, sereen en tevens Jans lievelingskleur. Uniek is het slaapkamerbrede balkon, dat niet alleen een weids uitzicht op zee biedt, maar ook een essentiële sfeermaker in de ruimte is: ‘Het balkon is niet alleen een van mijn favoriete plekken om walvissen te spotten, maar fungeert ook als levend schilderij.’ En omdat de slaap kamer rustig is in kleur en accessoires, wordt het balkon optimaal bij de ruimte betrokken en krijgt het alle aandacht die het verdient.