Wat het uit 1763 stammende houten huisje in het Britse Steep Marsh vooral nodig had toen Holly Vaughan en haar man Will erop stuitten, was liefde, een hoop liefde. Het vijf slaapkamers tellende onder komen was totaal vervallen, maar als interieurstylist wist Vaughan daar met haar oog voor detail doorheen te kijken. ‘Het viel zo’n beetje uit elkaar, maar het was het karakteristieke van het huisje dat ons aantrok.’ Het stel was al een paar maanden op zoek naar een rustpunt om het drukke Londen te ontvluchten. ‘Nog voor we de oprit opreden en waren uitgestapt, waren we al verkocht’, vertelt Holly. De vorige eigenaren hadden het huisje met respect uit gebouwd en het was allemaal leef baar. ‘Maar het was niet warm en uitnodigend’, herinnert ze zich de eerste ontmoeting nu vijf jaar geleden. ‘Het huis zag er oud en moe uit.’ Dat laatste was Holly misschien zelf ook wel, om eerlijk te zijn. Vlak ervoor had ze het huwelijk van een goede vriend georganiseerd. Een intensieve klus, en aanleiding voor het zoeken naar de juiste balans tussen genieten en haar drukke werkzaamheden als eventplanner en interieurstylist. Dit project greep ze niet alleen aan om een fijne rustplek te creëren, maar ook om met een frisse blik naar haar bedrijf te kijken. De binnenkant van het huis werd gestript en er kwam een nieuwe keuken. De originele houten balken werden van een verse laag vernis voorzien en de muren werden grondig geschuurd, zodat ze in gedurfde blauwtinten konden worden geschilderd. ‘Ik wilde moderne elementen combineren met originele’, zo zegt ze. ‘We hebben de authentieke architectuur en houten elementen behouden, maar de ruimte nieuw leven ingeblazen met moderne patronen en kleur.’ Het meeste deed het stel zelf, ’s avonds en in het weekend. Met achter hen een zelf samen gesteld dreamteam. Elke kamer werd grondig aangepakt, waarbij de keuken, bijkeuken en twee badkamers opnieuw werden ingericht. Alle kamers werden voorzien van nieuwe vloeren.
'Ik wilde moderne elementen combineren met originele'
Het eindresultaat is te vatten in één woord: gezellig. Uiteraard was het Holly die zich over de inrichting boog, waarbij ook hier rekening werd gehouden met de leeftijd en bouw van het huis. Daarbij liet ze zich inspireren door haar grote voorbeeld: de Britse interieur ontwerpster Ilse Crawford. Dat betekent veel vintage en gerecyclede spullen en materialen, gecombineerd met een paar moderne items, veelal van Scandinavische af komst. Het noordelijke minimalisme wordt gecombineerd met traditioneel landelijk, natuurlijke materialen en eenvoudige vormen met moderne industriële items, zoals transparante bollampen. Ze combineert graag, zowel texturen als tapijten, stoffen en meubelen. Het gebruik van kleur zorgt voor de meer hedendaagse touch. Vol met details en accessoires noemt Holly haar twee verdiepingen tellende huisje ‘het tegenovergestelde van minimalisme’. ‘In de loop der jaren heb ik dankzij mijn werk veel snuisterijen verzameld, zowel uit mijn eigen winkel als door het jagen op vintagemarkten.’ Ook zijn de twee niet vies van zelf ontwerpen: de eet tafel en het bed komen uit eigen koker.
Na vijf jaar wonen weten de eigenaren het zeker: hun favoriete plek van het huis is de slaapkamer, met haar donkergeverfde eikenhouten vloer (‘Eng, maar ik ben zo blij dat we het hebben gedaan!’), haar welvende plafonds en het door haar man van zelf verzameld hout in elkaar getimmerde bed. Maar bovenal is daar het grootse uitzicht op de kleurrijke velden en de natuur. Sowieso is de ligging van het huisje heerlijk. ‘In een klein dorpje, dus vrij afgelegen, omringd door slechts een handvol buren en veel groen en grond. En dat op slechts een uur rijden van Londen. Het beste van twee werelden: mooi en stil, maar binnen notime in de stad, wat ook een fijne gedachte is.’