Sarah Reed heeft twee passie’s: interieurstyling en het boerenland. Hoewel ze met haar bureau Ministry of the Interior deze twee werelden al jaren succesvol combineert, kwam het er maar niet van om haar eigen huis in Engeland een landelijke update te geven. Maar daar kwam in 2014 verandering in...
‘Mijn interieur kan de TAND DES TIJDS doorstaan’
Als plattelandsmakelaar en interieurstylist renoveerde Sarah Reed zeker 136 huizen. Toch kwam het er niet van om een eigen droomhuis te creëren. De kennis, kunde en vaardigheden waren wel aanwezig, alleen het huis ontbrak. Het duurde drie jaar tot Sarah in 2014 het geschikte pand vond: een Georgiaanse cottage uit de 17de eeuw, gelegen aan de rand van het Britse landgoed Goodwood. Het huis was, op de prachtige vuurstenen muren na, zo goed als vervallen en dus dé perfecte kandidaat voor een grondige verbouwing. Voor de renovatie bestond het pand uit twee losse huisjes, die in 1790 door Franse krijgsgevangenen werden gebouwd. ‘Het hoofdhuis aan de achterzijde is eigenlijk vrij donker. Daarom kozen we ervoor om de twee panden met elkaar te verbinden middels een glazen entreehal’, vertelt Sarah. Mooi, maar bovenal functioneel, want hierdoor valt er een flinke klap licht naar binnen en kon de stylist de ruimte tot woonkamer en open keuken transformeren. ‘Het is nu een warme, karakteristieke plek, waar ik als fanatiek thuiskok diners organiseer en graag met mijn twee dochters ben.’ Daar waar vroeger de keuken zat (in het voorhuis) creeërde Sarah een typisch Engelse boot room: een combinatie van een garderobe en bijkeuken. Vanuit hier heb je toegang tot de slaap- en badkamers op de bovenverdieping. Eind 2020 moet alles klaar zijn. ‘Verbouwen is een continu proces. Steeds als er een deel is afgerond, wil ik weer iets nieuws aanpakken. En daar neem ik ruim de tijd voor. Vandaar dat de verbouwing al zes jaar duurt.’ Maar de voldoening na alle inspanningen is enorm. Vooral omdat het gezin niet te beroerd is om ook zelf de handen uit de mouwen te steken. Sarah: ‘Ik heb zelf de keuken geschilderd, omdat ik de aannemer niet kon uitleggen hoe ik het wilde hebben. Eigenlijk was ik ook niet zeker van mijn idee totdat ik zelf aan de slag ging.’ Naast het schilderen van de keukenkastjes ontfermde Sarah zich over het boombehang in de masterbedroom. ‘Ik weet niet of dat zo’n goed idee was’, lacht ze, ‘want ik had nooit eerder behangen en dat is eerlijk gezegd wel te zien. Dus ik waardeer de kunst van dit ambacht nu nog meer dan voorheen.’
‘Een beetje IMPERFECTIE zorgt voor een GASTVRIJE, welkome sfeer ’
Boerendochter
Uit de gehele inrichting blijkt Sarah’s oog voor detail en liefde voor de authentieke landelijke stijl: ‘Ik ben een boerendochter en opgegroeid op een boerderij in Norfolk. Toen ik als twintiger de studie Landmanagement aan het Royal Agricultural College had afgerond, ben ik aan de slag gegaan als plattelandsmakelaar. Tijdens deze baan ontstond mijn liefde voor design en landelijke interieurs.’ Daarnaast zijn persoonlijkheid en karakter belangrijke kernwoorden voor het interieur van Sarahs huis. Daarom zijn zwart-wit en natuurtinten de hoofdkleuren, zodat het geheel niet te tuttig wordt en de eclectische mix van oude en nieuwe meubels, persoonlijke accessoires en foto’s goed tot z’n recht komt. ‘Veel spullen hebben we al jaren in ons bezit en vertellen samen ons familieverhaal.’ Sarah maakt in huis veelvuldig gebruik van een aantal vaste stylingtrucs - foefjes waardoor kamers groter lijken en elementen worden benadrukt. Spelen met contrast en kleur is zo’n handigheidje, dat in de keuken annex woonkamer is toegepast. Doordat de grote oppervlakken in dezelfde, donkere kleur zijn geschilderd, wordt de ruimte optisch vergroot. Sarah: ‘Dit completeert de zwoele ambiance in de kamer. Als tegenhanger heb ik dramatische kroonluchters, een stoffen, witte bank en houten meubels gebruikt voor een moderne, luchtige touch. Werken met verschillende stijlen is voor mij belangrijk. Daarom combineer ik moderne en antieke kunst met de familieportretten van mijn voorouders, staan mijn nieuwe George Smithbank en geërfde meubels naast elkaar en heb ik veel verschillende materialen gebruikt. Mijn interieur heb ik bedacht om de tand des tijds te doorstaan. Dat vind ik belangrijker dan on trend zijn. Ik houd ervan dat elke ruimte iets ouds heeft en een beetje imperfect is. Dat geeft een huis een welkome, gastvrije sfeer.’ En dat is essentieel, omdat Sarah sinds kort een deel van haar woning aan vakantiegangers verhuurt. ‘Het is een fantastisch onderkomen, omringd door het uitgestrekte platteland en toch vlakbij de kust en Londen. Iedereen komt hier aan ontspanning toe.’ We geloven het zomaar, alleen al op basis van de foto’s...