Mode revolutie: deze creative directors maken hun exit – en déze namen brengen een grote verandering

Benieuwd welke koers de modewereld nu zal varen? Dit zijn de creative directors die je in de gaten moet houden.

mode revolutie

Met de fashion weeks van 2025 in aantocht, zien we een spannende verschuiving in de modewereld: oude namen nemen afscheid, terwijl nieuwe creative directors het roer overnemen bij prestigieuze modehuizen. Hoewel fashion weeks altijd in het teken staan van vernieuwing, krijgt dit seizoen een extra dimensie. Talrijke nieuwe creative directors presenteren voor het eerst hun visie op iconische merken, waarbij sommige van hen de zware taak hebben de erfenis van grote namen voort te zetten.

Matthieu Blazy verlaat Bottega Veneta

Na maanden van speculaties wordt het nu officieel: Matthieu Blazy verlaat Bottega Veneta om de rol van creative director bij Chanel op zich te nemen. De Frans-Belgische ontwerper was sinds november 2021 aan het roer bij Bottega Veneta, waar hij het merk naar grote hoogten bracht en het tot een van de meest gewilde namen van het moment maakte. Blazy volgt Virginie Viard op, die vorig jaar haar vertrek bij Chanel aankondigde.

NL Beeld

Louise Trotter volgt hem op

Met het vertrek van Matthieu Blazy komt de positie van creative director bij Bottega Veneta vrij, een rol die nu wordt ingevuld door Louise Trotter. Voorheen was Trotter de creative director bij Carven, waar ze haar stempel op het merk drukte.

NL Beeld

Julian Klausner voor Dries van Noten

Na het vertrek van Dries van Noten vorig seizoen, werd de laatste show verzorgd door het atelierteam van het merk. Hoewel Dries aanwezig was en zichtbaar geëmotioneerd, bleef de naam van zijn opvolger enige tijd onbekend. Nu is bevestigd dat Julian Klausner, die sinds 2018 als womenswear designer bij het modehuis werkt, de nieuwe creative director wordt. Hij neemt de leiding over zowel de dames- als de herencollecties. Zijn eerste show staat gepland voor maart 2025.

Kim Jones verlaat Fendi

Na vier jaar aan het creatieve roer van Fendi’s vrouwenmode, verlaat Kim Jones het modehuis. Hij blijft echter actief als creatief directeur voor Diors menswear. Wie hem bij Fendi zal opvolgen, is nog niet officieel bevestigd, maar geruchten suggereren dat het modehuis overweegt Pierpaolo Piccioli, voormalig creative director van Valentino, aan te stellen voor de nu vacante positie.

Hedi Slimane vertrekt bij Celine

Onder de creatieve leiding van Hedi Slimane heeft Celine, als onderdeel van LVMH, een opmerkelijke transformatie doorgemaakt. Het Franse modehuis is uitgegroeid tot een wereldwijd merk, met uitbreiding naar mannenmode en een eigen beautycollectie. Na zeven jaar aan het roer, neemt de creatief directeur afscheid. In een officiële verklaring spreekt Celine van een "buitengewone reis" die het merk heeft getransformeerd tot een modehuis met een solide fundament voor de toekomst. Een opvolger is nog niet benoemd.

Toekomst van mode

Terwijl oude namen verdwijnen, staan de nieuwe creatieve leiders klaar om hun stempel te drukken op iconische merken. De druk om de erfenis van hun voorgangers voort te zetten is groot, maar het is juist deze spanning die de fashion weeks dit jaar een extra lading geeft. Het is duidelijk: de toekomst van mode wordt herschreven, en wij kijken graag mee.

Mode
  • Harper's Bazaar
  • NL Beeld