We kunnen tegenwoordig alles online bestellen, en dat doen we ook massaal. Tóch blijkt nu dat we anno 2023 veel minder spullen via het internet betellen dan eerder. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktvorser SfK in opdracht van onder meer bracheorganisatie Thuiswinkel.org. Maar waarom shoppen we eigenlijk minder online?
Op de kleintjes letten
Dit heeft alles te maken met de prijzen die flink gestegen zijn. We moeten op de kleintjes letten en nu het leven een stuk duurder is geworden, kunnen sommige uitgaven niet meer (of minder) worden gedaan. Online shoppen is daar een voorbeeld van, zo blijkt nu. In de eerste helft van dit jaar werd namelijk drie procent minder uitgegeven aan online shoppen dan in dezelfde periode vorig jaar. "Consumenten proberen geld te besparen door aankopen uit te stellen, prijzen te vergelijken en hun vaste lasten te verlagen", zegt Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org, over deze ontwikkeling.
Minder kleding
Het aantal productaankopen is met één procent gedaald. In sommige branches is het verschil groter dan in andere. Zo liepen de cijfers bij online kleding verkoop met wel twaalf procent terug. We kopen dus een stuk minder kleding online. Toch zijn we nog niet helemaal gestopt met online shoppen. "In vergelijking met 2019, de periode voor covid, geeft de Nederlandse consument nog altijd meer uit aan onlineaankopen", aldus Ten Ham. „Dit kan te maken hebben met prijsstijgingen, maar we zien ook dat het aandeel online ten opzichte van de totale bestedingen nog steeds hoger is dan toen."
Stijgingen
Er zijn dus ook stijgingen te zien. In het eerste half jaar van dit jaar namen de totale online bestedingen van Nederlanders met twee procent toe, tot 16,3 miljard euro. Dit komt vooral omdat de online dienstensector enorm is gegroeid sinds corona. Denk aan het boeken van vakanties en evenementen, dingen waar een groter prijskaartje aan hangt. Dit doen mensen steeds vaker online en niet meer in een fysieke winkel of bij een reisbureau. Hier is dan ook een stijging van 10 procent te zien. "Consumenten besparen dus niet op ervaringen, maar wel op vaste lasten zoals verzekeringen en telecom", luidt de conclusie van Ten Ham.
Bron: NSMBL, Metro | Beeld: Adobe Stock