(Dit interview is gehouden voor de coronacrisis.)
Maandag
‘Het begint in alle vroegte met een voorlaatste correctieronde van ons ondernemingsplan. We ronden onze strategie voor de komende jaren af. Iets later komt een collega-directeur praten over een grote bruikleenaanvraag. Daarna even op zaal kijken. Met de conservatoren spreek ik over aanpassingen en ik wil in alle rust – tussen de bezoekers – kijken en wat ideeën voor mezelf checken. De dag eindigt in het nieuwe DeLaMar voor het afscheid van Ryclef Rienstra als directeur van de VandenEnde Foundation. Een kort, maar intensief gesprek met Joop van den Ende maakt duidelijk hoe belangrijk zijn rol voor de nieuwbouw van ons museum is geweest.’
Dinsdag
‘Ik start met een gesprek over het Amsterdam Art Weekend. Tussen de mails en handtekeningenmappen door even naar beneden om een Spaanse bruikleengever van de expositie Carlos Amorales - The Factory te ontmoeten. Vervolgens maak ik kennis met de curatoren van de naderende tentoonstelling Surinaamse School en hoor ik over hun voorbereidende werk. Er wordt met afbeeldingen van de werken geschoven. Het gaat er goed uitzien! ’s Avonds thuis zie ik Feyenoord ploeteren in het bekerduel tegen Fortuna Sittard.’
Woensdag
‘Vroeg op kantoor, de plannen van onze tentoonstelling van Bruce Nauman voor voorjaar 2021 doornemen. Om negen uur ontmoet ik conservator Leontine Coelewij en Andrea Lissoni, de curator van Tate Modern met wie we voor dit project samenwerken. ‘s Middags samen met collega Jacqueline Bongartz naar ons depot in het Westelijk Havengebied. Daar spreek ik onze manager collecties en depotbeheerder, Rolf Kat. Omdat wij nog nieuw zijn laat Rolf, die de dag erna met pensioen gaat, het fantastische high-end depot zien. We trekken highlights uit de rekken en leren veel over de restauratie van videotapes en sculpturen. Een geweldige schat, dat depot. Vervolgens reis ik naar Rotterdam voor de opening van het International Film Festival. Ik spreek met de directeur en voorzitter van een groot cultuurfonds en ook met Joep van Lieshout. Daarna worden we op de indringende openingsfilm Mosquito getrakteerd.
Na afloop gaan we terug naar Amsterdam. Ik wandel vanaf het Centraal Station langs ’t IJ naar huis.’
Donderdag
‘Eerst vandaag de ‘Zeepkist’: onze tweewekelijkse meeting voor het hele personeel. Dan volgt het wekelijkse overleg met de staf van conservatoren en onderzoekers en het aanwinstenoverleg. Het gaat nu vooral over schenkingen, waarvan we een paar heel mooie stukken positief beoordelen. ’s Avonds eet ik een hapje met een oud-collega van het Boijmans in Rotterdam.’
‘DE BEELDEN VAN DIE HOPPER-EXPO STAAN OP MIJN NETVLIES’
Vrijdag
‘Op vrijdag zijn er meestal minder mensen in onze kantoortuin. Dus is er tijd om door een aantal zalen te lopen en ideeën op te doen. En om nog eens goed naar de logica van onze entree te kijken. Voor de avond zijn er performances van Jennifer Tee in het museum gepland. Helaas heb ik al een afspraak staan, maar ik kijk nog wel even hoe de voorbereidingen gaan.’
Zaterdag
‘Ik neem een vroege vlucht naar Basel voor een preview van de grote Edward Hopper-tentoonstelling in de Fondation Beyeler. In 1981 zag ik als jonge student een Hopper-expo in het Stedelijk. Ik heb de beelden van toen nog altijd op mijn netvlies... Mijn vrouw, die in Zürich woont, sluit aan voor de lunch, waarna we naar de Kunsthalle Basel gaan voor de tentoonstelling van Camille Blatrix. We nemen de trein naar onze woning in Zürich aan de voet van de Üetliberg. ’s Avonds zie ik op mijn laptop Feyenoord nipt winnen van Heracles. Het Dick Advocaat-effect houdt aan!’
Zondag
‘Eerst met mijn racefiets de Üetliberg op. Dat hoort erbij hier in Zürich. Vervolgens wandelen we de halve stad door en bezoeken we de Congo-tentoonstelling in het etnografische Museum Rietberg. Mij interesseert de attitude van de makers tegenover de manier waarop de objecten, grotendeels eigendom van het museum, naar Europa zijn gekomen.
Hedendaagse Congolese kunstenaars zijn uitgenodigd om op de kolonialistische problematiek te reageren. In zijn algemeenheid denk ik dat er plekken zijn waar het noodzakelijke, kritische perspectief beter wordt gehanteerd. Na een mooie zonnige wandeling terug naar huis, eten we vroeg en vertrek ik in de vroege avond weer met de trein naar Basel om naar Amsterdam terug te vliegen.’
CV
1960 Geboren te Hoorn 1988 Afgestudeerd in Moderne en hedendaagse kunst aan de Universiteit van Amsterdam 1986-1991 Freelance kunstcriticus, vrije curator 1991-2001 Hoofd afdeling Bildende Kunst/Visual Arts bij Migros, Zürich 1996-2001 Founding director Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich 2001-2007 Hoofd presentaties Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam 2008-2013 Artistiek directeur Kunsthalle Fridericianum, Kassel 2013-2019 Directeur Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn 2019-heden Directeur Stedelijk Museum Amsterdam
- Martijn van Nieuwehuyzen