5 vragen aan... Sophie Hospes van StudioSophieHospes

'Ik werd door mijn baan wie ik altijd al was. Ik denk dat dat een luxe is die nooit gaat wennen'

Sophie Hospes

Ondernemer Sophie Hospes runt sinds 2019 een creative studio met nationale en internationale klanten. Met haar onderneming helpt ze andere bedrijven om uit te blinken in hetgeen waar zij zich in specialiseren middels visual branding. In gesprek met Elegance praat ze hier openhartig over.

1. Hoe ben je op het idee van StudioSophieHospes gekomen?

"Ik was altijd anders. Vrolijk – druk – bezig met mijn eigen dingen. Ongeïnteresseerd in mainstream en ik had steevast een tunnelvisie op dat wat ik leuk vond. Ik voelde mij geregeld een outsider. Ondanks dat de buitenwereld dit anders ervaarde, was dit wel mijn gevoelsmatige realiteit."

"Nadat ik mijn hbo-diploma behaalde, vertrok ik naar Amsterdam. Ik liet een hoop moois achter, maar ik had een plan, een droom en een doel. Op mijn 21e kwam ik erachter dat hoe ik de wereld zag, en hoe ik complexe dingen simpel aan elkaar kon knopen, een talent is. Ik ontdekte dat mijn hersenen door een ander filter kan kijken."

Eerste baan

"Mijn eerste baan was bij een International Artist Agency, maar ik leerde al snel dat dat mijn plek niet was. Ik raakte niet geïnspireerd door de cultuur op kantoor. Ik kon mijn talent niet kwijt. De energie sijpelde langzaam uit me weg. ik verloor wie ik was."

"Gelukkig vond ik mezelf terug bij een nieuwe baas. Zij gaf mij de ruimte en snapte binnen afzienbare tijd dat een loondienstbaan misschien gewoon niet voor mij was. Ze heeft het nooit letterlijk gezegd, maar dat was ook niet nodig. De ruimte die ik daar kreeg, maakte dat ik me besefte dat er naast een loondienstbaan ook andere opties waren 'voor het leven'. Opties die veel beter bij mij pasten. Ik kon natuurlijk ook zelf een bedrijf gaan bouwen, zodat ik eindeloos kan doen was ik het liefste doe, elke dag weer. Door dat inzicht werd ik wie ik altijd was – en dat werd vervolgens mijn baan."

StudioSophieHospes

"Ik ging in eerste instantie aan de slag als zzp'er en vertaalde vanuit die positie verhalen naar bedrijven. Ik hielp bedrijven met het bouwen van hun brand. Ikzelf? Ik was mijn eigen brand. En blijkbaar wilden mensen dat kopen; mijn kijk, mijn drive, mijn verhaal. En dat is altijd zo gebleven."

"De volgende stap: een eigen agency. StudioSophieHospes werd in 2019 geboren en inmiddels runnen wij (mijn partner en ik) al 5+ jaar ons eigen bedrijf, gevestigd in Zweden. Vanuit Studio werk ik met geweldige (bekende) ondernemers en bedrijven wereldwijd. Onlangs mochten we projecten afronden met klanten uit Tokio en New York en daar ben ik onwijs trots op. Maar ook in Nederland creëren we visuele branding die raakt. Die 100% uitdraagt waar het bedrijf in kwestie voor staat. Daarnaast werken wij aan het versterken en uitbouwen van personal brands van diverse ondernemers, artiesten & personen in de media. Je kan mij in die projecten het beste omschrijven als een 'Creative CEO on-Demand' (zoals één van mijn klanten dit ooit verwoordde)."

Onze Studio staat voor 'You can sit with us'. Everybody can. Want: community over competition. En ook: different doesn't mean wrong. Passie, drive en energie – er is genoeg, so why not share!? Wij zijn er voor iedereen die zich aangetrokken voelt tot wat wij doen. En nog een beetje extra voor degenen die het gevoel hebben nergens écht bij te horen. Vanuit mijn eigen verleden heb ik een zwak voor outsiders. Ik denk stiekem that they're the genius ones... Maar vooral wil ik dat niemand zich buitengesloten voelt. Ik weet zelf hoe rot het voelt als je denkt dat je erbuiten valt en herkenning mist."

"'You can sit with us' is dan ook geen part of our strategy. Het is mijn diepste wens, dat iedereen het gevoel heeft er te mogen zijn, met alle eigen unieke talenten, eigenschappen en (please, pretty please) eigenaardigheden. Met deze wens in het achterhoofd ga ik elke dag weer de strijd met mezelf aan om beter te worden. Want als ik beter word, kan ik anderen beter helpen om hun plekje te claimen. En daarvoor zorgen? Dat zorgt bij mij voor vervulling, plezier en kracht!"

Beeld: Sophie Hospes

2. Wat komt er allemaal bij het runnen van een bedrijf dat wereldwijd klanten heeft?

"Het betreden van nieuwe markten zoals Tokyo en New York opent een wereld van mogelijkheden, maar brengt ook unieke uitdagingen met zich mee. We moeten goed kijken hoe we effectief met deze bedrijven kunnen communiceren, met het oog op de diverse culturele omgevingen waar we mee te maken hebben. Daarnaast onderzoeken we welke trends op het gebied van branding momenteel relevant zijn in deze landen/steden. En we doen een deep dive met betrekking tot welke marktstrategieën in buitenlandse clientèle dwingt ons om de complexe relatie tussen cultuur, geografie en consumentengedrag verder te onderzoeken. Super interessant!"

"Om je internationaal te kunnen onderscheiden van de rest, is het daarnaast belangrijk dat creativiteit voorop staat en dat je je daarin continu blijft ontwikkelen. Bij ons ligt creativiteit dan ook aan de essentie van elke campagne, elk ontwerp en elk concept. We verleggen grenzen, dagen de norm uit en vinden het het allerleukst om het buitengewone te bedenken. Strategie fungeert daarbij als de routekaart. Want zo vertaalt elk idee zich naar impact."

Wisselwerking

"In het huidige landschap dat wordt gedefinieerd door snelle technologische ontwikkelingen, betekent het runnen van een internationale agency dat je ook voorop moet blijven lopen op het gebied van innovatie. Het inzetten van AI en CGI bijvoorbeeld, biedt eindeloze mogelijkheden om storytelling en werkervaringen opnieuw vorm te geven. Wij omarmen deze tools en dat stelt ons niet alleen in staat om vernieuwende en interactieve campagnes te creëren, maar ook stelt het onze klanten in staat om gepersonaliseerde uitingen te creëren die resoneren met individuele consumenten op wereldwijde schaal."

"Kortom: het runnen van een internationale agency vraagt om een wisselwerking tussen creativiteit, strategie, cultureel begrip en technologische innovatie. Het gaat over grenzen opzoeken én verleggen, zodat betekenisvolle verbindingen en een blijvende impact gecreëerd kunnen worden."

3. Wat vind je het allerleukst aan je baan?

"Ik noemde het al eerder: ik werd door mijn baan wie ik altijd al was. Ik denk dat dat een luxe is die nooit gaat wennen. Ik voel me bevoorrecht dat ik dit in dit leven heb gevonden – en nog een beetje meer door de tools en backbone die me hierin steunen en helpen. Ik werk namelijk samen met mijn partner. We doen alles samen en ik zou geen dag anders willen."

"De lessen die ik leer vanuit het ondernemen, geven me ontzettend veel perspectief op het leven. Ik weet natuurlijk wat mijn werk is en wat ik doe, maar de diverse uitdagingen die elke dag op m'n pad komen, houden me scherp en zorgen voor een innovatieve aanpak."

"Door mijn werk leer ik mensen en perspectieven kennen die ik anders niet op deze manier had ontdekt. Ik werk met mensen die allemaal een verhaal hebben, vol passie, vol vuur. Tot slot vind ik een erg belangrijk onderdeel van mijn werk dat ik bij elk project weer het gevoel heb dat ik echt waarde toevoeg voor mijn klanten. Bedrijven en merken die na onze samenwerking zelf weer verder gaan en floreren op basis van wat we samen hebben neergezet, is één van de grootste voldoeningen die ik uit mijn werk haal. Dat ik echt wat bijdraag aan de levens, ideeën en bedrijven van anderen."

4. Heb je een advies voor beginnende ondernemers met dezelfde ambitie?

"Go for it! Er zijn elke dag wel 100 dingen die je kunt bedenken om het niet te doen. Maar in je hart vind je de allergrootste reden om het wel te doen: you want it. Voor de beginnende ondernemers die twijfelen om te beginnen, heb ik twee hele concrete vragen:

- Is ondernemen helemaal je ding – waarin dan ook – en heb jij een passie voor ondernemen op zich?

- Vind je iets eindeloos leuk (een passie), waar je een bedrijf omheen kan bouwen?

Als het antwoord op 1 van de 2 'ja' is, is ondernemen een goede stap voor jou. Bij 2 uit 2, mag je echt geen seconde langer twijfelen. En ja, dit lijkt misschien een beetje zwart-wit, maar dat is mij wel een beetje eigen. Als ik ergens voor ga, doe ik dat voor de volle 100%. Bovendien: ondernemen is niet half-half. Daar ga je helemaal voor. Of je doet het niet."

"En om het wél te kunnen doen en er plezier in te hebben, moet je op zoek naar passie. Wil je een succesvolle onderneming opbouwen? Dan moet je iets doen wat je eindeloos kan doen, in theorie zou je dit nog steeds willen doen zonder dat je er betaald voor krijgt. Het moet vanuit je 'ziel' komen. Als verlangen en passie botsen, ontstaat er stuwkracht. En deze heb je nodig om door te kunnen gaan als de dingen dreigen te mislukken of je wéér een andere manier moet bedenken. Succes helpt, maar de drive om elke dag weer aan de slag te gaan moet bovendien blijvend en onafhankelijk zijn. Zo geloof ik."

Beeld: Sophie Hospes

5. Wat zijn de grootste ondernemers-lessen die je hebt geleerd?

"Doorzetten, doorgaan & niet stoppen. Voor mij is de discipline om door te gaan het belangrijkste. Niet te lang stilstaan. Blijven bewegen. Als je gaat zitten wachten op 'een gouden antwoord' over hoe je alle dagelijkse uitdagingen moet aanpakken, zit je voor je het weet vast. Er is namelijk voor veel gevallen niet één manier om het goed te doen, als dat zo was dan deed iedereen het wel en was er geen markt."

"Daarnaast heb ik geleerd dat falen – in het geval van ondernemen – niet het tegenovergestelde is van succes. Het is eerder een cruciaal onderdeel ervan. Elke tegenslag, elke struggle biedt een kans voor groei en leren. Succesvolle ondernemers begrijpen dat falen niet het einde is, maar een 'verpakte' les om weer te groeien. Een succesvolle onderneming wordt gedreven door een dieper gevoel van een doel – een missie die de bottom line overstijgt en resoneert met klanten. Hoewel winstgevendheid natuurlijk belangrijk is, is het altijd sterker om je bedrijfsdoelen af te leiden uit de kern van je why. Waarom doe je wat je doet? Vanuit die vraag kun je blijvende impact creëren. Als je dit vervolgens ook nog eens op onderscheidende wijze doet, terwijl je de waarde voor je klanten communiceert, is winstgevendheid een logisch gevolg."

Growth Mindset

"En tot slot: in de snel veranderende wereld van het (online) ondernemerschap is verandering de enige constante. 'Growth Mindset': een geloof in je vermogen om te leren, aan te passen en te evolueren ondanks alle tegenslagen en uitdagingen. Zie obstakels als kansen, gebruik feedback ter verbetering en investeer voortdurend in persoonlijke en professionele ontwikkeling. Een dergelijke verandering bevordert niet alleen innovatie en creativiteit, maar geeft ondernemers ook de discipline en het vertrouwen (in zichzelf) om door te blijven gaan. 'Stay hungry – stay foolish – zoals Steve Jobs zei. En daar sluit ik mij volledig bij aan."

Carrière
  • Sophie Hospes