Een to do-list is een goede manier om in kaart te brengen wat je moet doen en wat je niet mag vergeten. Hoewel dit overzichtelijk is, betekent dit niet dat je ook daadwerkelijk productief gaat zijn. Deze vragen kunnen je daarentegen wel helpen!
1. Hoe kan ik iets betekenen vandaag? Niet alleen voor jezelf maar ook voor een ander?
Amerikaanse onderzoekers wijzen uit dat je productiever bent wanneer je werk doet waarvan je weet dat het een verschil maakt. Je haalt er niet alleen meer voldoening uit, maar je hele mindset ontwikkelt zich erdoor. Op een gegeven moment zul je merken dat je meer een leidersrol gaat innemen en steeds grotere 'problemen' weet op te lossen. Je wilt keer op keer nóg meer uit jezelf halen, wat jou als individu verbetert.
2. Wat kan ik vandaag doen om een stap dichter bij mijn doel te komen?
Iedereen heeft minstens één doel in het leven, of het nou op het carrièregebied is of dat je hoe dan ook voor je 35ste een huis wil kopen. Werk iedere dag aan dit doel om er werkelijkheid van te maken; dat is immers wat je wilt. Ook al doe je iets kleins dat uiteindelijk maar een halfuurtje van je tijd in beslag neemt, het helpt je toch een stuk dichter bij je uiteindelijke doel. Je zult er zo veel voldoening uithalen dat je ook beter gemotiveerd raakt om de rest van je to do-list af te werken.
3. Wat zijn de drie dingen die ik vandaag top heb gedaan? En welke drie dingen kan ik morgen beter doen?
Het is goed om iedere avond op een rijtje te zetten welke dingen er die dag goed gingen en wat je minder goed hebt gedaan. Heb je iets te vaak op Facebook gezeten of was je snel afgeleid? Wanneer je je hier bewust van bent, gaat het de volgende dag vast beter.
Nooit meer multitasken
Naast het stellen van kritische vragen, kan het ook helpen om minder te gaan multitasken. Hoe fijn het ook voelt om meerdere taken tegelijk doen, ben je onbewust langer bezig met afronden. Ook wordt je werk er niet beter op. Probeer daarom te focussen op één taak en werk die zorgvuldig af.
Bron: Elegance archief | Beeld: Adobe Stock