We zijn inmiddels bekend met ondernemers die een bureau huren in een sfeervolle omgeving, maar wat als je als ontwerper bent en naast een bureau ook wel wat ontwerpruimte, plus: inspiratie en steun van andere ontwerpers kan gebruiken? Ontwerpers Tosca Soraya Otten, Marijke Dijkstra (Atelier M) en Mirella de Bruin (ATELIER No.22) hebben ieders hun eigen expertise, maar delen een atelier aan de Vossiusstraat in Amsterdam. Onlangs organiseerden ze hun eerste Open Atelier waar klanten de items van TOS Gallery, blazers van ATELIER No.22 en lingerie van Atelier M konden bewonderen, passen en/of aanschaffen. Elegance vroeg ze naar samenwerken in een van origine competitieve industrie, slow fashion, ontwerpen voor het vrouwelijke silhouet en plannen voor de toekomst.
wp_ad_camp_4]
1. Waarom is het fijn om met andere designers in hetzelfde atelier/pand te werken?
Tosca: "Toen ik voor mezelf begon, was ik ervan overtuigd dat ik dolgelukkig zou zijn, in mijn eentje in een atelier. Maar ik kwam er vrij snel achter dat dat best eenzaam is. Discussies en twijfels bleven in cirkeltjes in mijn hoofd rondgaan, want ik ging alleen in discussie met mezelf. Design is geen feitelijk vakgebied, dus discussies zijn onvermijdelijk. Sinds ik hier op de Vossiusstraat werk en de kantoorruimte deel met andere ontwerpers, merk ik hoe fijn het is om een klankbord te hebben of te kunnen kijken hoe een ander het doet. Met elkaar meedenken, sparren, uit elkaars netwerk delen, maar óók soms even goed kunnen klagen en in ruil daarvoor begrip ontvangen, is fijn. Bovendien zie je hoe ook anderen mooie stappen maken. Het naast elkaar werken inspireert me. Hier voelt het veilig."
Marijke: "Ik vind het heel fijn dat, wanneer ik aan het ontwerpen ben op de pop, ik feedback kan vragen. Maar ook is het te gek om mijn enthousiasme te kunnen delen met mensen die dat snappen. Als ik bijvoorbeeld helemaal blij terugkom met een mooi bandje of kantje, wat ik gescoord heb, kan ik bij Mirella en Tosca op een positieve reactie rekenen. Dat geeft energie. Daarnaast is het op het vlak van de minder creatieve dingen ook fijn om elkaar te kunnen helpen. Soms heb je ergens helemaal niet aan gedacht. Maar dan helpt de ander je daarbij. De locatie van ons atelier, zo vlak aan het Vondelpark, maakt me nog eens extra blij."
Mirella: "Ik vond het opzetten en bouwen van je eigen merk vanuit huis te eenzaam voelen. Een eigen pand huren is voor ATELIER no.22, aangezien we pas net gestart zijn, nog te ver weg. Een atelier delen is de perfecte oplossing. De meiden op kantoor hebben aan een half woord genoeg en gaan voor een groot deel door dezelfde fases. Dat schept een band. Soms zijn er van die momenten dat je net even dat zetje in de rug nodig hebt, dan helpt het om je ‘collega’s’ even om hun mening of advies te vragen. Het mooie in ons geval is ook: we zitten elkaar grappig genoeg helemaal niet in de weg, omdat we echt onze eigen focus en doelgroep hebben. Daarom werken wij volgens mij nog eens extra goed."
2. Jullie geven aan alle drie een sterk vrouwelijk silhouetten in jullie ontwerpen te hanteren. Waar zien we dat in terug?
Tosca: "Ik vind het interessant om te onderzoeken wat ‘vrouwelijk’ precies betekent, zeker in een tijd waarin grenzen en definities zowel verharden als verwateren. Ik voel me thuis bij dat ‘verwateren’. De kracht van vrouwen, maar eigenlijk van mensen, is in mijn optiek namelijk dat we zo ontzettend gevarieerd zijn. In vormen maar ook in persoonlijkheden. En dat terwijl vrouwelijkheid naar mijn idee toch nog snel een typerende stempel krijgt. Ik ontwerp graag vanuit een mix van elementen; belijningen vanuit oud-Balenciaga, roklengtes vanuit oud-Dior, silhouetten geïnspireerd door oversized kleding en kleuren geïnspireerd door moderne kunst. Een vrouw kan op zoveel verschillende manieren krachtig zijn. Precies dat probeer ik in mijn ontwerpen te onderstrepen: jij bepaalt wat vrouwelijkheid voor jou is. In mijn ontwerpen zijn bewegingsvrijheid en harmonieuze kleuren bijvoorbeeld sterk aanwezig. En tegelijkertijd ga ik voor relatief klassieke belijning én eigenwijze constructies. Klinkt onsamenhangend? Wacht maar tot januari, dan wordt het wel duidelijk!"
Marijke: "Ik ontwerp lingerie, niet zozeer om vrouwen sexy te laten zijn, maar ik wil dat de vrouw zich mooi voelt. Mijn lingerie is als een verlengstuk van haar schoonheid. Volgens Atelier M is de vrouw van nu iemand die zich bewust is van haar eigen schoonheid. Lingerie helpt daarbij, want als een vrouw weet dat ze iets moois aan heeft, voelt ze zich al snel krachtig."
Dit bericht op Instagram bekijken
Mirella: "Met ATELIER No.22 lanceer ik 3 verschillende blazers die elk een type vrouw vertegenwoordigen. Tijdens het design vanuit een vrouwelijk silhouet is mijn doel iedere vrouw in haar kracht te zetten. Of dit nu in een getailleerde ANNA blazer is, een oversized BOBBIE of de classic single breasted CHARLIE; het gevoel dat het dragen van een constructief goede blazer een vrouw geeft, moet je niet onderschatten. Ik zag het tijdens ons Open Atelier onlangs weer: een goed passende blazer geeft de zelfverzekerdheid en kracht van een vrouw een boost. In het geval van de ATELIER No.22 blazers komt dat door de pasvorm en de kwaliteit, maar ik merk ook dat het feit dat de blazer van een exclusief mannenkledingstuk naar een essentieel kledingstuk voor vrouwen is geëvolueerd, meespeelt. De blazer weerspiegelt de voortdurende veranderingen in de samenleving en daarmee de verschuiving in genderrollen. Het laat zien hoe kleding grenzen kan verleggen, symbool staat voor emancipatie en de weg vrij kan maken op weg naar gelijkheid."
5 Vragen aan... Stephanie, Marieke & Emilie van The Self-Made Summit3. Jullie scharen jullie merken onder 'slow fashion', wat houdt dat in jullie geval in?
Tosca: "Ik heb gewerkt in fast fashion (Shanghai o.a.), in verschillende lagen, en ben er best van geschrokken hoe de vork in de steel steekt. Niet alleen is het vervuilend, maar de ziel ontbreekt ook totaal, terwijl mode ontwerpen van origine juist heel erg voortkomt uit passie en het hart. Wanneer daar gigantische aantallen, strikte marges en onmogelijke deadlines op worden geduwd, pers je die ziel naar mijn idee uit elk ontwerp. En hoewel ook ik zo nu en dan graag wat nieuws koop, denk ik dat niemand elk seizoen zoveel nieuwe dingen nodig heeft als dat er nu - door met name de fast fashion bedrijven - gemaakt worden. Ik ontwerp met het idee dat de vrouw van nu een eigen stijl mag ontwikkelen, eentje die écht bij haar past, opgebouwd uit stukken die ze echt schitterend vindt en waar ze op de lange termijn blij van wordt. Trends vind ik niet interessant. Mooie stukken die met hart en ziel gemaakt zijn wel. Mijn ontwerpen zitten daarom goed in elkaar, zijn gemaakt van schitterende, kwalitatieve én met zorg gekozen materialen, die je een comfortabel en rijk gevoel geven. Ik zorg dat ik fabrieken zelf bezoek en samen met de producent kijk hoe we tot het mooiste, meest kwalitatieve en zo min mogelijk vervuilende resultaat kunnen komen."
Dit bericht op Instagram bekijken
4. Jullie hebben een open atelier georganiseerd, is dat iets wat jullie vaker willen doen?
Tosca: "Het was heel erg leuk, dus, ja zeker! Onze collecties vullen elkaar enorm goed aan. Dat kwam ook naar voren bij dit event. Daarnaast was het gewoon ook erg leuk om de deuren even open te gooien. Er waren allerlei verschillende mensen, van verschillende leeftijden en diverse interesses. Sommigen hadden ons gevonden via socials, anderen via vrienden, en zo liep er van alles rond. Die diversiteit vind ik zelf altijd heel fijn, en de feedback vanuit die verschillende oogpunten al helemaal. Dus, ja, absoluut voor herhaling vatbaar."
Marijke: "Ik heb eerder twee events georganiseerd in ons pand, dit was beide keren een groot succes. We hadden het al een tijdje over het organiseren van een event samen. Toen moest het er maar eens van komen. Bij het opbouwen, viel het ons, zoals Tosca inderdaad zo mooi zegt, op dat onze items heel goed bij elkaar passen. Daar werden we alle drie erg enthousiast van. Ik verkoop mijn lingerie in twee fysieke winkels en online, het vasthouden en passen van de items is een fijne beleving. Klanten helpen met de vele bandjes en het adviseren is handig en vind ik heel erg leuk. Het event is erg goed uitgepakt, wat mij betreft was dit de start en organiseren we vaker dit soort events. En ik blijf natuurlijk mijn eigen events organiseren. Daarnaast kunnen klanten altijd op afspraak langskomen."
Mirella: "Het open-atelier was het allereerste moment dat ik ATELIER No.22 kon delen met de wereld. Officieel ben ik nog niet live en wordt de laatste hand gelegd aan mijn website, maar door de deuren te openen van het pand werden we onlangs voor onze klanten een ‘echt’ en ‘tastbaar’ merk. Ik kon met passie mijn verhaal doen en dat is van persoon op persoon toch tien keer sterker dan in een tekstje online. Een kijkje achter de schermen en een oprechte connectie maken is veel meer waard dan afrekenen in het online winkelmandje. Vaker een open atelier organiseren is zeker iets wat ik wil doen, samen met de meiden maar ook zelfstandig. Ik doe met liefde mijn deuren open voor een kleinere groep of privéafspraak. Dan zet ik bubbels koud of maak een lekkere kop koffie, iedereen is welkom om vrijblijvend te komen passen."
Dit bericht op Instagram bekijken
5. Wat zijn jullie plannen/dromen voor de toekomst?
Tosca: "Na bijna zes jaar gewerkt te hebben aan TOS gallery, ben ik nu (sinds een anderhalf jaar ongeveer) bezig met een nieuw merk. Ik ontdekte tijdens TOS dat wat ik zelf zoek, wil dragen en wil zeggen, toch wel is veranderd in de afgelopen jaren. Misschien omdat ik nu mama ben (mijn zoontje Noé is net 2 geworden), misschien vanwege meer innerlijke rust, maar ik kreeg een heel mooi idee voor een mooi nieuw kledingmerk. Een merk dat zich vooral richt op de relatie tussen een kledingstuk en het lichaam, en daarmee het gevoel dat kleding iemand kan geven. Ik voel dat ik als designer daar heel veel impact op kan hebben. Mijn nieuwe merk is een onderzoekend merk dat ik hoop in januari te lanceren. De allereerste monsters worden momenteel door de producent gemaakt. Dat zijn producenten in Turkije en Portugal, die o.a. collecties produceren voor Filipa K, Totême, Dries van Noten en Prada. Ik ben zelf een enorm gevoelsmens en heb heel rustig en gestaag gebouwd aan dit nieuwe idee. Beetje bij beetje komen dingen nu samen, en ik zie uit naar het doorpassen van de eerste samples, na de zomer. De droom is om met dit merk groots uit te pakken en ondertussen trouw te blijven aan mijn normen en waarden. Als ik binnen nu en vijf jaar mag verkopen bij Le Bonne Marché, mijn favoriete warenhuis ter wereld, zou me dat intens blij maken. Oh, en voet aan de grond te krijgen in Japan, dat is ook echt iets wat me fantastisch lijkt. Mijn end-goal is nog veel groter, maar laat ik het voor nu eventjes hierbij houden."
Marijke: "Mijn droom, naast het verder uitbreiden van mijn lingerielijn, is het opzetten van een eigen swimwear-lijn. Ik werk graag met mooie stoffen en onverwachte ontwerpen, waarin vrouwen zich prachtig kunnen voelen. 'Swimwear' is zo’n interessante hoek qua design, ik heb vele ideeën om hier op los te laten wanneer de tijd het toestaat."
Mirella: "Mijn droom is om met ATELIER No.22 hét go-to merk te worden voor alle vrouwen die hun ideale blazer of pak zoeken. De 3 blazers die ik nu lanceer zullen in de toekomst worden uitgebreid in meer variaties. Denk hier bijvoorbeeld aan een korte versie van de Oversized BOBBIE Blazer of een variant zonder mouwen, als een oversized gilet. Ik kom met nieuwe materialen en kleuren. Daarnaast zal ik nieuwe designs als aanvulling op de basiscollectie maken. Ik heb nog zoveel mooie ideeën. Wie weet ooit een toffe concept store? Naast de blazers uit voorraad ben ik ook aan het kijken naar de opties om maatwerk te gaan doen. Een exclusieve blazer gemaakt naar jouw lichaam en met gepersonaliseerde details. Kortom, zoveel dromen!"
Beeld: Ania Jalosinska