Hoe Reese Witherspoon van romcomactrice naar Hollywood-magnaat ging

"Ik ben dit bedrijf begonnen om de manier te veranderen waarop vrouwen in de media worden gezien."

Lees ook

Het kan verkeren. Reese Witherspoons ster steeg rap met successen als Legally blonde en een Oscar voor Walk the line. Wat flops later was ze bijna afgeschreven – volgens de industrie – totdat ze zichzelf opnieuw uitvond en zich focuste op het vertellen van door vrouwen gedreven verhalen. Nu is ze één van de belangrijkste personen die ervoor heeft gezorgd dat de zichtbaarheid en invloed van vrouwen in deze industrie de laatste jaren is gegroeid.

Hello Sunshine

De HBO-hit Big little lies maakte van Reese Witherspoon (46) een kracht om rekening mee te houden als acteur en producent. De serie won acht Emmy’s en talloze andere prijzen. Dat was overigens met productiebedrijf Pacific Standard. Waar we het vooral over willen hebben is Witherspoon’s andere geesteskind: Hello Sunshine. Een mediabedrijf dat ze in 2016 startte met als missie het vertellen van door vrouwen gedreven verhalen op film, tv en digitale platforms. Met succes, want ze verkocht het vorig jaar voor 900 miljoen dollar aan de private-equityfirma Blackstone Group. Witherspoon en Sarah Harden, de CEO van Hello Sunshine, blijven belangrijke aandeelhouders, zitten nog in de raad van bestuur en houden toezicht op de dagelijkse activiteiten. Een move die The Wall Street Journal als eerste meldde, nadat Apple ook nog in de running was.

Woman power

Witherspoon vertelde vorig jaar augustus aan vakblad Variety: “Vandaag markeert een geweldig moment voor Hello Sunshine. Ik ben dit bedrijf begonnen om de manier te veranderen waarop vrouwen in de media worden gezien. De afgelopen jaren hebben we onze missie zien opbloeien via boeken, tv, film en sociale platforms. Vandaag zetten we een enorme stap voorwaarts door samen te werken met Blackstone, waardoor we nog meer vermakelijke, impactvolle en verhelderende verhalen kunnen vertellen over het leven van vrouwen wereldwijd.” Ze vervolgde: “We zetten vol in op onze missie. Nu hebben we de mogelijkheid om meer verhalen te vertellen, meer vrouwelijke filmmakers in te huren, om nog meer auteurs te promoten en op te leiden.”

Onderschat

Tien jaar geleden werd ze nog verklaard tot vergane ster, na haar succes met de Legally blonde-films, romcoms als Just like heaven en haar Oscar voor de Johnny Cash-biopic Walk the line met Joaquin Phoenix. Naar eigen zeggen het gevolg omdat ze zo gewend was om onderschat te worden en daardoor niet wist hoe ze het juiste materiaal kon vinden. Haar man Jim Toth, werkt ook in de industrie als succesvol agent, moedigde haar aan om het roer om te gooien en te gaan produceren. In een interview uit 2016 zei Witherspoon: “Jim zag dat ik meer boeken las dan wie dan ook. Hij zei: Koop de rechten van een paar en verfilm ze.” Witherspoon kocht Wild van Cheryl Strayed en Gone girl van Gillian Flynn. Het resultaat: een bescheiden succes met de eerste, al kreeg Witherspoon een Oscarnominatie voor de rol. De tweede? Die werd een box office-hit. Big little lies volgde en hoewel het tweede seizoen minder was – ondanks een meesterlijke Meryl Streep in haar eerste tv-rol in vijftien jaar – betekende Reese Witherspoons vondst een trend in Hollywood, waar meer en meer werk van hedendaagse vrouwelijke schrijvers werd opgepikt.

Touwtjes in handen

Slim aangepakt, want zoals Witherspoon zei in een InStyle-interview: “Vrouwen zijn de kopende meerderheid. Ze hebben de touwtjes in handen. Ze consumeren veel meer media dan mannen. Als je het over mijn bedrijf hebt, heeft het alleen maar zin om je te richten op een publiek dat meer consumeert dan wie dan ook, toch?”

De nieuwste toevoeging aan het Hello Sunshine-succes is Where the crawdads sing, de verfilming van het boek van Delia Owens. Meer daarover weten? Je leest het in de nieuwe Elegance die nu in de winkel ligt.

Tekst: Jorrit Niels | Beeld: BrunoPress

Laatste nieuws

Zie ook