Salarisonderhandeling: met deze truc is de kans op succes het grootst

Makkelijker kunnen we het niet maken, maar wellicht wel succesvoller.

Lees ook

Salarisonderhandelingen blijven spannend. Want hoe wordt je verzoek ontvangen door je leidinggevende? En hoe pak je zo’n gesprek het beste aan? Makkelijker kunnen we het niet maken, maar wellicht wel succesvoller.

Drie seconden

Een stilte laten vallen is blijkbaar een van de krachtigste trucs die je kunt toepassen tijdens een salarisonderhandeling. Dit blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in The Journal of Applied Psychology. Las je een stilte van ten minste drie seconden in? Dan kan dat volgens onderzoeker Jared Curhan van de Massachussets Institute of Technology ‘leiden tot de erkenning van gouden kansen’.

Volgens de onderzoeker vindt op dat moment een verschuiving in iemands denkwijze plaats. Van een zero-sum thinking (een manier van denken waarbij de winst van een persoon het verlies van een ander betekent) naar een meer reflectieve mentaliteit. In andere woorden: je kunt iemand ertoe aanzetten om in te stemmen met iets wat in zijn of haar nadeel kan werken. Vaak heeft dit er ook mee te maken dat iemand zich door een stilte wat ongemakkelijk voelt.

3-9 seconden techniek

Ook uit andere onderzoeken blijkt dat het effectief is om even stil te zijn. Wel gaat het daarbij om een stilte van 3 tot 9 seconden. Maar waarom is juist een stilte van deze duur zo effectief? “We vermoeden, maar kunnen het niet bewijzen, dat dit te maken heeft met een bepaald venster. Dit is de tijd die echt nuttig is, maar het is niet zo lang dat het ongemakkelijk is”, vertelde Curhan daarover aan HuffPost.

Ook Nederlands onderzoek van de Universiteit van Groningen wees uit dat dit effectief kan zijn. Wel noemde dit onderzoek een specifieker aantal seconden, namelijk vier. “Vier seconden bleken een optimale duur van stilte te zijn. Deelnemers (van het onderzoek, red.) merkten de stilte niet bewust op, zagen het gesprek als natuurlijk, maar voelden toch dat het gesprek beduidend minder aangenaam was.”

Wanneer het tegen jou wordt gebruikt

Andersom kan de tactiek ook op jou toegepast worden. Zo kan een leidinggevende een pauze inlassen nadat hij of zij een bedrag noemde dat niet binnen jouw wensen valt. Als jouw leidinggevende dan een pauze laat vallen, is de kans groter dat jij ook instemt met dat bedrag, want ja, zo’n stilte is ongemakkelijk.

“Er bestaat het idee dat geweldige onderhandelaars zeer gelikte mensen zijn en dat ze altijd precies weten wat ze moeten zeggen”, weet Curhan. Volgens de onderzoeker is het beter om even een langere pauze te nemen als iemand een lastige tactiek op jou toepast. “‘Ik kom er later op terug’ of ‘Ik moet daar even over nadenken’ zijn betere antwoorden, want vaak kom je met een betere reactie als je iets niet in the heat of the moment hoeft te beslissen.”

Bron: Marie Claire | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook

Met deze vier taken zou je iedere werkdag moeten beginnen

Met deze vier taken zou je iedere werkdag moeten beginnen

Je begint de dag vroeg, om vervolgens tot de lunch te verdwalen in je mailbox en niks van je to do-list af te hebben. Herkenbaar? Begin je werkdag met deze vier taken en je zult de rest van de dag een stuk productiever zijn.
Stel jezelf dagelijks deze drie vragen om je productiviteit te boosten

Stel jezelf dagelijks deze drie vragen om je productiviteit te boosten

Het opstellen van een to do-list helpt natuurlijk om in kaart te brengen wat je op een dag moet doen, maar de kritische vragen die jij jezelf daarbij stelt, bepalen hoe snel jij jouw doelen bereikt. Zulke vragen zorgen ervoor dat je precies weet waar jouw focus die dag komt te liggen. Welke dingen jij jezelf iedere dag opnieuw moet afvragen?