De modewereld en alles wat daarmee enigszins samenhangt is onweerstaanbaar voor film- en tv-makers. Van stijlvolle drama’s tot een intieme blik achter de schermen. Nu zijn er talloze klassiekers te noemen, maar wat als je net even wat anders wil kijken dan wéér The devil wears Prada of The september issue? We zetten een paar bekende en minder bekende alternatieven op een rij die een beetje mode-adept verplicht is om te zien.
PHANTOM THREAD (2017)
Nog steeds een gemis, maar Daniel Day-Lewis koos een prachtige film voor zijn laatste rol. In Paul Thomas Andersons drama speelt Day-Lewis de obsessieve mode-ontwerper Reynold Woodcock die de wereld van de Londense haute couture regeert in de fifties. Het laat zien hoeveel werk er zit in couture en daarbuiten is het een indrukwekkend liefdesverhaal over obsessie, als een muse (Vicky Krieps) Woodcocks leven binnenkomt en zijn gecontroleerde bestaan overhoop gooit.
BLOW-UP (1966)
Heerlijk sixties vehikel van de Italiaanse meester Michelangelo Antonioni, zijn eerste Engelse film. Met in de hoofdrol Engels cinema-icoon uit de jaren 60 David Hemmings als een modefotograaf. Als hij twee geliefden volgt in een park legt hij onbewust een moord vast. Een surreële film met kledingstijlen die indruk maken door hun nonchalance. Gemaakt in een tijd dat het vak van modefotograaf in opkomst was en qua aanzien zo ongeveer gelijkstond met dat van een rockster. Extreem stijlvol en cool voordat de term z’n gewicht verloor. Doet je verlangen naar het Londen van toen.
FUNNY FACE (1957)
Een stuk liever en minder bizar dan Blow-Up. Toch ook erg charmant, vooral door hoofdrolspelers Audrey Hepburn en Fred Astaire. Een spontane fotoshoot zorgt ervoor dat modefotograaf Dick Avery (Astaire) boekwinkelmedewerker Jo (Hepburn) ontdekt. Samen met een modemagazine regelt hij een modellencontract voor haar en met enige tegenzin vertrekt ze naar Parijs. De Oscar-nominaties voor Beste Cinematografie, Art Direction en Costume Design zeggen genoeg. Een must, al was het maar om naar het Parijs van de jaren 50 te staren.
HALSTON (2021)
De gelijknamige docu uit 2019 is eerlijk gezegd beter. Ewan McGregor als de gevallen mode- ontwerper en de glossy vertelling van tv-maker Ryan Murphy maken het toch de moeite waard. McGregor speelt Halston die een mode-imperium opbouwde in de 70’s om de controle totaal te verliezen in de 80’s. Het blijft soms iets te veel aan de oppervlakte, maar McGregor zet de man vol ego foutloos neer. Met vijf afleveringen is het ook precies genoeg voor de miniserie.
AMERICAN CRIME STORY - THE ASSASSINATION OF GIANNI VERSACE (2018)
De anthologie-reeks van Ryan Murphy, American Crime Story, maakte indruk met het eerste seizoen over de O.J. Simpson-rechtszaak. Het tweede seizoen ging over de moord op GianniVersace (Edgar Ramirez). Een heftige karakterstudie. Niet alleen overVersace, die overtuigend wordt gespeeld door Ramirez, maar ook Darren Criss als Versace’s moordenaar Andrew Cunanan. Ook speciale lof voor Penelope Cruz als Donatella. Het derde seizoen dat dit najaar van start gaat, behandelt het Monica Lewinsky-schandaal.
VALENTINO: THE LAST EMPEROR (2009)
Matt Tyrnauers regiedebuut is een blik in het leven van ontwerper Valentino Garavani. Het laat een ontroerend en vaak ook aandoenlijk slotstuk zien van de befaamde Italiaanse ontwerper. Het einde van een tijdperk dat ook een inkijkje geeft bij de machinaties van een modern mode-imperium. Of één die het moderne buiten wil houden. Bovenal een liefdesverhaal over de bijzondere band tussen Valentino en zijn partner en zakenpartner Giancarlo Giammetti.
MCQUEEN (2018)
Acht jaar na zijn overlijden uitgebracht, vertelt dit het verhaal van de legendarische ontwerper. Archiefbeeld en interviews met Alexander McQueens vrienden en familie geven een beeld van hoe succes ook isolatie met zich mee kan brengen. Met veel liefde vertellen de makers zijn verhaal, zonder het lelijke uit de weg te gaan.
ABSOLUTELY FABULOUS (1992-2012)
Weinig uitleg is nodig om de plek in dit lijstje te duiden voor Edina (Jennifer Saunders) en Patsy (Joanna Lumley). Het leven van de stevig drinkende PR-agent en de fashion director was een satirische kijk op de mode-industrie. En de industrie kon er geen genoeg van krijgen. In 2000 uitgeroepen tot één van de beste Britse tv-shows aller tijden door het British Film Institute.
HOUSE OF GUCCI
Ridley Scott gaat de mode in. Althans, hij stort zich op het verhaal van Patrizia Reggiani (Lady Gaga). En hoe ze de moord beraamde op haar ex-man Maurizio Gucci (Adam Driver), kleinzoon van mode-ontwerper Guccio Gucci. Een familietragedie achter het iconische modemerk. Naast Gaga en Driver zien we onder meer Al Pacino, Jared Leto, Salma Hayek en Jeremy Irons. Binnenkort in de bioscoop.
COCO AVANT CHANEL (2009)
Audrey Tatou (Amélie) speelt Gabrielle ‘Coco’ Chanel. Als de vrouw vóór haar glorie en onmiskenbare invloed op mode. Een elegante film over een verloren jeugd, tragische liefdes en haar weg als een symbool voor succes, vrijheid en stijl. Tatou overtuigt door haar ingetogenheid. Genomineerd voor een Oscar in de categorie Beste Costume Design.
PRÊT-À-PORTER (1994)
Niet de beste van regisseur Robert Altman, maar als geen ander kon hij de manie van verschillende verhaallijnen in één setting zo aantrekkelijk op film zetten. De film gaat over de onderling verbonden levens van een groep mensen in de aanloop naar de Paris Fashion Week. Te lang voor wat het is (2 uur en 13 minuten), met verhaallijnen die alleen de echte modeliefhebbers zullen interesseren en het leunt nogal op de sterrencast. Waarom dan toch in dit lijstje? Omdat het voyeuristische inkijkje onweerstaanbaar is. Anders overtuigt de cast van Julia Roberts, Sophia Loren, Marcello Mastroianni, Kim Basinger, Rupert Everett, Forest Whitaker en Tim Robbins wel.
Tekst: Jorrit Niels | Beeld: Coco Avant Chanel, YouTube