Bewezen: 's nachts (door)werken is slecht voor je lichaam

Nog even 's avonds wat afmaken? Vanaf nu niet meer.
@media (max-width: 679px){#fig-610c526f349a5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-610c526f349a5 img{#fig-610c526f349a5 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-610c526f349a5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-610c526f349a5 img{#fig-610c526f349a5 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-610c526f349a5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-610c526f349a5 img{#fig-610c526f349a5 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-610c526f349a5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-610c526f349a5 img{#fig-610c526f349a5 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}'s nachts werken

Werk je vaak ’s avonds of ’s nachts? Misschien niet meer doen! Uit onderzoek van Occupational & Environmental Medicine blijkt dat dit een vervelend effect op je lichaam heeft.

Melatonine

Nog even 's nachts wat afmaken of pas in de late uurtjes beginnen met werken omdat je overdag andere dingen hebt gedaan: er zijn genoeg mensen die het doen. Heel fijn natuurlijk als je je eigen uren in kunt delen, maar pas wel op 's avonds werken.

Wanneer je veel ’s avonds laat of ’s nachts werkt, krijg je een tekort aan melatonine en raakt je slaapcyclus in de war. Melatonine is een stofje dat je helpt bij een natuurlijk dag-nachtritme. Je lichaam krijgt het vervolgens moeilijk om zichzelf te ‘repareren’ en om DNA-weefsel te herstellen.

Voeding en beweging

Overdag een dutje doen om bij te slapen werkt niet, melatonine wordt namelijk normaal gesproken pas aangemaakt als het buiten donker wordt. De hoeveelheid melatonine tijdens een nap overdag zal dus nooit zoveel zijn als ’s nachts.

Werk je veel nachtdiensten en kun je dus echt niet slapen ’s nachts? Zorg er dan voor dat je overdag gezond eet en -hoe moe je ook bent- toch gaat sporten.

Laatste nieuws