Back to the office? Zo creëer je na de pandemie een betere werkbalans 

Flexibiliteit leek het sleutelwoord te zijn in de coronacrisis. We moesten wennen aan het nieuwe normaal en wennen aan het vele thuiswerken. Maar wanneer corona onder de duim is zullen we waarschijnlijk niet en masse terugkeren naar kantoor. Opnieuw lijkt het erop dat we moeten acclimatiseren aan een nieuw soort normaal. Dus hoe gaan we dan opnieuw een balans vinden?

Een nieuwe balans

Tijdens het thuiswerken ondervonden we dat de scheiding tussen werk en privé vervaagde. Om die reden kijken we er dan ook naar uit om terug te keren naar kantoor. Veel bedrijven hebben echter al een gegeven dat ze na de coronacrisis een flexibeler beleid willen voeren. Die harde scheiding tussen werk en privé gaan we daarmee misschien helemaal niet meer terugkrijgen. Maar kunnen we dan in ieder geval wél profiteren van alle voordelen van het thuiswerken en alle voordelen van op kantoor werken? Op de volgende manieren zou je dat kunnen doen:

1. Vraag om meer kantoor perks

Het is leuk dat een werkgever af en toe vrijdagmiddagborrels organiseert, maar dit neemt werkstress niet weg. Denk na over zaken die jouw werkweek relaxter zouden maken en vraag hierom. Wat dacht je bijvoorbeeld van vergaderingvrije maandagen? Op deze dag van de week heb je immers al genoeg te doen. Of misschien heb je thuis wel een kleintje en zou het fijn zijn als je werkgever tegemoetkomt in de kosten voor dagopvang. Ja, het is een big ask, maar niet geschoten is altijd mis. Of vraag dan in ieder geval om een vaste thuiswerkdag zodat je dan geen opvang hoeft te regelen voor die dag. Denk na over wat je wilt en durf hierom te vragen – wees uiteraard wel tactisch.

2. Breid je skillset verder uit

Het werkende leven kan ervoor hebben gezorgd dat je je doel wat uit het oog bent verloren. Denk na over de dingen die jij écht leuk vindt om te doen en kijk of jij die kwaliteiten op een bepaalde manier voor je huidige job kunt inzetten. Vraag je baas bijvoorbeeld of je eens mee mag werken aan een campagne waar je normaal nooit aan meewerkt. En blijf leren!

3. Behoud de balans

Veel mensen hadden tijdens de lockdown het idee dat ze continu met werk bezig moesten zijn. Sterker nog: velen openden hun laptop ’s avonds nog even om werkmails te beantwoorden. Om vervolgens alle maaltijden aan dezelfde tafel te nuttigen als waar je ook aan werkt. Niet bepaald een goede werk-privébalans. Tijd om het anders te doen.

Zoek voor jezelf uit wat voor jou de goede balans tussen werk en privé is en houd je hieraan. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je werkdag begint als je je ontbijt hebt gehad – en ontbijt dus niet achter je laptop. Spreek voor jezelf ook af wat het einde van je werkdag is. En dat hoeft niet per se een vaste tijd te zijn, maar kan ook een bepaald ritueel zijn. Ga bijvoorbeeld aan het einde van je werkdag naar de sportschool, een stukje wandelen of oefen een andere hobby uit. En klap hierna niet alsnog je laptop open.

4. Werk slimmer, niet harder

Je kunt wel een contract voor 36 uur per week hebben, maar alsnog 40 uur nodig hebben om alles af te ronden. Tenminste, dat kan het geval zijn als je uren niet slim indeelt. Er zijn allerlei manieren om je dag beter in te delen. Ben je bijvoorbeeld veel productiever als je een uurtje eerder begint – lekker rustig, zonder collega’s die je onderbreken? Informeer dan naar de mogelijkheden hiervoor. Of zit je vaak bij een bepaalde vergadering die helemaal niet heel nuttig is? Vraag dan of je die mag overslaan en lees na afloop de notulen. Slimmer werken, it is!

Bron: Marie Claire | Beeld: BrunoPress

Laatste nieuws