5 simpele manieren om je mentale gezondheid te ondersteunen

Met deze kleine aanpassingen kun je al veel betekenen voor je geest. 
mentale gezondheid

Misschien heb je het elke dag zo druk dat je jezelf weleens voorbijloopt. Hoe druk je het ook hebt, vergeet niet te waken over je mentale gezondheid. Als je hulp nodig hebt, kun je aankloppen bij een psycholoog, maar er zijn ook laagdrempeligere manieren om je mentale gesteldheid te ondersteunen.

Praat met iemand

We noemden net al die psycholoog, maar je hoeft niet meteen aan de bel te trekken bij een professional – al kan dit uiteindelijk vaak wel echt baten. Met klein beginnen is ook niets mis. Praat over je gevoelens met iemand die je vertrouwt en bij wie jij je kwetsbaar durft op te stellen. Een openhartig face-to-face gesprek kan zoveel goeds doen voor je mentale gezondheid.

Vind je het juist lastig om met iemand te praten die je kent of merk je dat je gebaat bent bij hulp? Dan kan het alsnog verstandig zijn om een professional op te zoeken. Diegene ondersteunt je in het behandelen van bepaalde persoonlijk issues en voorziet je van feedback en validatie.

Lees een boek

Zet een kop thee of maak chocolademelk, get comfortable en lees een boek! Verscheidene studies wezen al uit dat stresssymptomen afnemen als je de tijd neemt om te lezen. Door te lezen dwing je je gedachten om zich te focussen op het verhaal, waardoor je even geen tijd besteedt aan alle moetjes of zaken die jou bezighouden.

Maak een wandeling

Even een blokje omgaan is goed voor je hart en je geest. Wacht niet tot het ‘het beste uitkomt’, maar zet een wandeling hoog op je to do list. Hiermee neem je een momentje om tot rust te komen, want tijdens een wandeling kun je niet verder gaan met werken, opruimen of andere zaken die je jezelf oplegt. Ook blijkt uit onderzoeken dat een wandeling bijdraagt aan je zelfvertrouwen. Mensen die regelmatig voor een stroll around the block gaan hebben minder kans op overgewicht en ervaren minder stress.

Luister naar muziek

Naar je favoriete muziek(genre) luisteren heeft een power boosting effect op hoe je je voelt. Bovendien kan muziek bijdragen aan je productiviteit. De meesten van ons zullen het er inderdaad mee eens zijn dat een workout bijvoorbeeld veel lekkerder gaat als je naar de juiste uplifting muziek luistert. En zo kan rustige muziek er weer voor zorgen dat je tot rust kunt komen. Kijk wat voor jou het beste werkt en zet je favoriete nummers on repeat.

Houd een dagboek bij

Waarschijnlijk hield je op een bepaald moment in je leven wel een dagboek bij. Pak deze gewoonte weer op en pen neer hoe jij je voelt. Door belangrijke gebeurtenissen in je leven bij te houden, wordt het makkelijker om je bewust te worden van de gevoelens die je ergens bij ervaart. Ook wordt het daardoor makkelijker om deze gevoelens op de juiste manier te verwerken.

Laatste nieuws