5 Vragen aan... Altsaxofonist Tom van der Zaal

'Om van de ene op de andere dag niet te kunnen en mogen spelen is behoorlijk surrealistisch'
Altsaxofonist Tom van der Zaal

Altsaxofonist Tom van der Zaal (1987) won het Prinses Christina Concours, de Melkweg Jazz Award en de Dordtse Sena Jazzprijs. Ook studeerde hij in New York bij grootheden als Aaron Goldberg en Greg Hutchinson. Zijn debuutalbum Time will tell is een ode aan de legendarische Blue Note-platen uit de 50s en 60s.

1. Hoe zou je je album omschrijven?
‘Ik heb met Time will tell geprobeerd om me qua composities zo veel mogelijk te focussen op diversiteit en afwisseling. De muziek die ik schrijf, is geïnspireerd op de bekende Blue Note-platen uit de jaren 50 en 60. Wat mij aanspreekt in deze periode is de drive, energie en het soulvolle karakter van de muziek. Toch probeer ik ook modernere elementen in mijn muziek te brengen, met jazz ben je altijd op zoek naar nieuwe muzikale mogelijkheden.’

2. Wie is een inspiratiebron voor je?
‘Een groot idool voor mij is de in 2018 overleden Amerikaanse trompettist Roy Hargrove, met wie ik nog het podium heb mogen delen in het Concertgebouw. Zijn muziek is tijdloos, maar altijd geworteld in de traditie. Als eerbetoon aan hem schreef ik het stuk Favela chic. Dit na een memorabele avond en nacht met Hargrove in de gelijknamige obscure club in Parijs. De meeste stukken op mijn album zijn geïnspireerd door ervaringen.’

3. Wanneer ontstond je fascinatie voor jazz?
‘Mijn vader is saxofonist en vanaf het moment dat ik kon lopen, was ik aanwezig bij repetities en concerten. Daarnaast heeft mijn vaders platencollectie enorm bijgedragen. Op mijn achtste ben ik op klarinet begonnen om vervolgens een paar jaar later te switchen naar de altsaxofoon. Vanaf dag één was ik bezig met het ‘op gehoor’ naspelen van jazzhelden als Benny Carter en Charlie Parker. Twee grondleggers van de jazz-saxofoon.’

4. Je won verschillende prijzen en had in New York les van diverse grootheden. Wat heb je daarvan meegenomen?
‘Mede dankzij de steun van het Prinses Christina Concours heb ik een tijd in New York kunnen studeren. Daar heb ik les gehad van internationale artiesten als pianist Aaron Goldberg en drummer Greg Hutchinson. Voor mij persoonlijk was het bezoeken van concerten en jamsessies de grootste leerschool. Het mooie van jazzmuziek is dat er geen enorme drempel is tussen artiest en publiek, waardoor contact relatief makkelijk is gelegd. Het belangrijkste wat ik uiteindelijk heb geleerd, valt in een bekende quote van Roy Hargrove samen te vatten en geldt eigenlijk voor alle muziekstijlen: if you take care of the music, the music will take care of you.’

5. Wanneer denk je weer live te kunnen?
‘Toen de coronacrisis in maart uitbrak, kwam ik net terug van een aantal concerten in Moskou en Sint-Petersburg. Om van de ene op de andere dag niet te kunnen en mogen spelen is behoorlijk surrealistisch en in het begin ook best lastig. Ik ben nu vooral bezig om de gecancelde concerten op te schuiven naar volgend seizoen en mij te focussen op de zomer van 2021. Landen als Rusland en China staan op de planning. Mijn droom is om mijn muziek te presenteren op podia en festivals in binnen- en buitenland. Mits de maatregelen het toelaten, speel ik op de 15de editie van Noordeinde Nocturne in maart 2021. Een cross-over festival met jazz, klassiek en kunst. Echt uniek!’

‘Time will tell’ is nu verkrijgbaar - tomvanderzaal.com

Laatste nieuws