Van nieuwe collecties tot toffe samenwerkingen en bijzondere initiatieven: dit was het meest opvallende modenieuws van deze week.
Gucci presenteert: Gucci Love, Love & Love by Brad Elterman
Rock fotograaf Brad Elterman en Gucci's creatief directeur Alessandro Michele hebben de handen ineen geslagen. Brad maakt sinds 2014 het limited edition tijdschrift Fanzine waarin zijn werk te zien is. Samen met Gucci heeft hij er eentje voor Valentijnsdag gemaakt: Gucci Love, Love & Love zine. Elterman heeft in Los Angeles beelden van de liefde in alle soorten en maten in combinatie met Gucci's Valentijnscollectie vastgelegd. Gucci Love, Love & Love zine is hier te bekijken. Ook zal er een limited edition magazine verschijnen die op 11 februari bij de Gucci Garden bookstore in Florence en bij Gucci Wooster in NYC te koop zal zijn.
Kunst op schoenen: Dr. Martens x Keith Haring
De kunst van Keith Haring is overal: op t-shirts, aan de zijkanten van gebouwen, stoelen, sleutelhangers en badges. En sinds deze maand ook op de boots en schoenen van Dr. Martens. De kleurrijke, cartoonachtige graphics van de in New York gevestigde kunstenaar waren diepgeworteld in sociaal activisme. Zijn kunstwerken exposeerden openlijk zijn opinie en vraagtekens bij de autoriteiten destijds. In deze eerste samenwerking met Dr. Martens brengt het merk een eerbetoon aan een persoon die de mentaliteit van de DM's altijd heeft uitgestraald.
Levi's lanceert reeks aan nieuwe, lossere jeans modellen
Dit seizoen zet Levi's weer in op losse maar stijlvolle fits met de introductie van de Tailored High Loose, High Loose Taper, Loose Straight, Loose Cargo en een serie Loose Fit Shorts. De High Loose in indigo uitvoering en de Loose Cargo modellen zijn gemaakt van het duurzame Cottonized Hemp. De Tailored High Loose, Loose Straight, Loose taper, High Loose Short en High Loose Bermuda zijn allemaal verkrijgbaar in Tencel, een zeer duurzame en extreem zachte stof gemaakt van gerecyclede houtpulp en hout.
ARKET verhuurt kinderkleding samen met Amsterdamse CIRCOS
Het Scandinavische lifestylemerk ARKET gaat vanaf 28 januari via een abonnementsvorm kleding uit hun kinderkledinglijn verhuren om het hergebruiken en doorgeven van kleding te stimuleren. Ze zijn daarvoor een samenwerking aangegaan met de Amsterdamse online winkel Circos. Dit bespaart niet alleen tijd, geld en ruimte, maar is ook een duurzaam alternatief voor kopen. Een abonnement kost €19,50 per maand en dan kunnen de gehuurde items kunnen zo lang ze passen worden gebruikt. Als het tijd is voor een nieuwe maat ruil je ze om. Acht tot tien gezinnen kunnen genieten van hetzelfde kledingstuk en zodra een kledingstuk is versleten, wordt het materiaal ervan hergebruikt voor nieuwe producten.
Ilja Visser lanceert Suits & Softs by ILJA
Designer Ilja Visser is terug van weggeweest en lanceerde 26 januari "Suits & Softs by ILJA", een collectie welke zowel casual als ook effortless chic is, deels gemaakt van reststoffen van verschillende designers. Geen gedoe of ingehouden adem, maar looks van zachte, rijke stoffen met mooie fit. De collectie is het antwoord op het corporate blauw zonder de vrouwelijkheid en een vleugje fun te verliezen.
Anna + Nina opent winkel in Selfridges
Anna + Nina maakt een gigantische stap voorwaarts op internationaal retailniveau, namelijk met de opening van een pop-up store in het gerenommeerde warenhuis Selfridges in Londen aan Oxford Street. De opening is half februari en de pop-up blijft tot en met mei 2021. Daarna is het nog niet over, want het merk wordt permanent opgenomen in het warenhuis in hartje Londen. De Home-collectie, de sieradenlijn - evenals unieke vintage juwelen, hand picked en gerestaureerd door Anna + Nina - zijn te koop in deze high-end department store.
Mode-muze Ines de la Fressange slaat handen ineen met UNIQLO
Het Franse stijlicoon Ines de la Fressange neemt je met deze innovatieve, hoogwaardige kledinglijn mee naar de chique en fashionable kustplaats Deauville. Binnen de collectie vind je drie stijlen: day trip, effortless en marine. Alle stuks uit de collectie zijn must have garderobe stukken, die naast comfortabel ook nog eens prachtig zijn. De SS21 collectie zal verkrijgbaar zijn vanaf donderdag 18 februari in de UNIQLO winkels in Den Haag en Amsterdam en via uniqlo.com.
H&M lanceert duurzame denimcollectie in samenwerking met Lee
H&M slaat de handen ineen met het Amerikaanse denimlabel Lee en komt met een denimcollectie voor het hele gezin. Duurzaamheid stond voorop in het gehele ontwerpproces van de items – er is gebruik gemaakt van verschillende soorten biologisch en gerecycled katoen en de merklabels zijn gemaakt van kurk en jacronpapier, een materiaal dat lijkt op leer. Voor de damescollectie zijn er onder andere loose fit jeans met een echte 90’s vibe en is Lee's klassieke rider jacket in een nieuw, oversized jasje gestoken. Lee x H&M is vanaf 28 januari verkrijgbaar.
NA-KD en Hunkemöller lanceren loungecollectie
De twee merken hebben een unieke ondergoedcollectie gelanceerd die de expertise en het vakmanschap van Hunkemöller verenigt met NA-KD's kennis van huidige fashion trends. De collectie combineert atletische functionele kleding met strakke, verfijnde lingerie. De collectie is te koop op de websites van Hunkemöller en NA-KD.
- Gucci, MyTheresa, Dr Martens, Levi's, Arket, Ilja, Anna + Nina, Uniqlo, H&M, Na-kd, Hunkemoller