Als ondernemer ben je constant op zoek naar manieren om meer naamsbekendheid te vergaren. Dat kan op verschillende manieren. Van online marketing tot fysieke vormen van marketing. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van flyers of investeren in promotiemiddelen langs de weg. Een andere manier om meer naamsbekendheid te vergaren is het gebruik van relatiegeschenken. Deze kunnen bijvoorbeeld worden uitgedeeld op een evenement of cadeau worden gedaan bij een bestelling.
Praktisch cadeau
Relatiegeschenken zijn er in alle soorten en maten. Er zijn echter ook cadeaus waar de ontvanger vrij weinig aan heeft. Deze dingen belanden al snel in de prullenbak of ergens achterin de kast. Zonde, want zo sla je de plank volledig mis. Denk daarom goed na over de functionaliteit van het cadeau. Kies bij voorkeur voor een cadeau waar de ontvanger werkelijk iets aan heeft. Denk bijvoorbeeld aan een bedrukte pen.
Liever iets originelers? Dan is zonnebrillen inkopen rond de zomermaanden bijvoorbeeld ook een goed idee. Bij een groothandel kan je deze relatief goedkoop inkopen en laten bedrukken met het merk en logo van jouw bedrijf. Dit is iets dat zeker van pas komt én gedragen zal worden. Hierdoor creëer je niet alleen meer herkenning bij de klant, maar ook bij omstanders die de bril zien. Win-win!
Budget
Ook het budget speelt natuurlijk een belangrijke rol. Besef wel dat relatiegeschenken niet alleen tot kosten leiden, maar op de lange termijn ook meer inkomsten kunnen genereren. Daarom is het vaak een lastige som om te berekenen hoeveel je hier maximaal aan uit kunt geven. We adviseren om de eerste keer klein te beginnen en dit steeds verder uit te breiden als je merkt dat dit succesvol is. Bedenk dat relatiegeschenken niet alleen tot nieuwe klanten kunnen leiden, maar ook voor betere klantenbinding kunnen zorgen. De daadwerkelijke effecten merk je dan ook pas later.
Vergelijk meerdere bedrijven om te bepalen waar je de beste deal kunt sluiten. Veel groothandels hanteren speciale prijzen als je in grotere oplages koopt. Vraag dus meerdere offertes op en onderzoek de mogelijkheden. Zo betaal je nooit meer dan nodig is.
Houd rekening met het imago van jouw bedrijf
De relatiegeschenken moeten een afspiegeling zijn van het imago van jouw bedrijf. Stel, je stelt je voor als een zeer duurzaam bedrijf. Dan wil je natuurlijk wel iets geven dat ook duurzaam geproduceerd is of van duurzaam materiaal is gemaakt. Een niet-duurzaam cadeau zal anders afbreuk doen aan het imago van jouw onderneming. Het is dus belangrijk om hierbij stil te staan en het cadeau daarop aan te passen.
- Adobe Stock