Wat je doet of zegt tijdens je eerste week bij een nieuwe baan, laat een blijvende indruk achter op je nieuwe collega's. Huffpost vroeg carrière-expert Mary Abbajay, van Careerstone Group, naar de meest voorkomende blunders die je absoluut moet vermijden als je met open armen ontvangen wilt worden.
1. Te laat komen
We trappen de lijst gelijk af met een gewoonte die echt not done is wanneer je een professionele indruk wilt achterlaten: te laat komen. “Je wilt niet elke keer drie of vier minuten te laat op vergaderingen verschijnen. (...) Maar je wilt respectvol zijn en punctueel”, zegt Abbajay.
Het is niet gek dat je de eerste dagen in een nieuw gebouw af en toe de weg kwijtraakt. Houd rekening met de tijd die je hoogstwaarschijnlijk nodig hebt om jezelf van A naar B te verplaatsen en zorg dat je je afspraken niet te strak plant.
2. De dresscode negeren
Welke kleding geschikt is voor op de werkvloer, verschilt per bedrijf. Met een spijkerbroek en een grote sweater kom je dus lang niet overal weg. "Veel mensen maken de fout om de dresscode van een bedrijf te negeren", aldus Abbajay.
Vaak krijg je – nadat je bent aangenomen – wel te horen wat het bedrijf op dit gebied van je verwacht. Mocht je niks gehoord hebben, dan zou je het ook zelf op kunnen zoeken of een collega kunnen vragen.
3. Te veel delen
Er zit een groot verschil tussen een gezellig gesprek voeren met een collega en je hele levensverhaal delen. Je sociaal opstellen is natuurlijk super goed, maar zorg er wel voor dat je niet doorslaat en begint te 'oversharen'.
Abbajay: “Ik kreeg een keer een nieuwe collega en toen we voor het eerst samen aan een taak werkten, vertelde ze me veel te veel over haar persoonlijke leven. Denk bijvoorbeeld aan het complete verhaal achter haar echtscheiding. Het zorgde ervoor dat ik haar vanaf dat moment wilde vermijden... Het was gewoon te veel, en te vroeg."
4. Alles beter weten
Wanneer je nieuw bent bij een bedrijf, denk je wellicht dat je alles uit de kast moet halen om te laten zien wat je kunt. Probeer hierin echter niet te overdrijven, want dit kan uiteindelijk tegen je gaan werken. Je wil namelijk niet dat je bekend komt te staan als 'betweter'.
Zou je dingen anders doen dan je werkgever nu doet of vind je bepaalde methodes achterhaald? Stel je dan ruimdenkend en nieuwsgierig op. In plaats van: "Dit zou ik toch echt anders doen", kun je beter zeggen: "Interessant! Zou je mij kunnen vertellen waarom jullie dit zo aanpakken?"
5. Roddelen over collega's
Merk je dat gesprekken stilvallen wanneer er bepaalde collega's binnenkomen, of dat er simpelweg een aantal buiten de boot vallen? Ook binnen een bedrijf ontstaan er groepjes, dat is niet meer dan normaal. Zorg er alleen wel voor dat je je hier niet te veel mee bemoeit en raak niet verwikkeld in roddels over andere teamleden.
“Sluit je de eerste week niet aan bij welke groep dan ook”, adviseert Abbajay. “Wordt er geroddeld? Excuseer jezelf, verander van onderwerp of zeg iets aardigs over de persoon in kwestie.”
Bron: Huffpost | Beeld: NL Beeld