Ruim veertig jaar geleden openden John en Mieke van Deursen, ondernemers in hart en nieren, de eerste Shoeby-winkel in Den Bosch. Begonnen op 70 m2 en uitgegroeid tot 240 kledingwinkels en een succesvolle webshop in Nederland en Duitsland. Inmiddels hebben hun kinderen Mitch en Jill het bedrijf overgenomen. In de nieuwe Elegance spreken we moeder en dochter, Mieke en Jill.
Allereerste baantje
Mieke: 'Bij mijn vader in zijn stucadoors- en bouwmaterialenbedrijf. ’s Avonds en in het weekend sjouwde ik met zakken cement en grindtegels. Eigenlijk zat ik dus al heel vroeg in de retail. Ik kom uit een echt ondernemersgezin! Ik leerde snel dat de klant altijd op één staat. Wij deden vroeger ook alles voor de klant, dat is me met de paplepel ingegoten. Dat vond ik meteen al leuk, mensen blij maken.'
Jill: 'Ik ging al vroeg met mijn moeder mee, helpen op kantoor. Bij inkoop en design kreeg ik taakjes, zoals pantonekleuren ordenen in de map, opruimen en in de weekenden hielp ik mee in de winkel. Dat gaf me de kans om al jong het mode- en retailvak te begrijpen. Door mijn werk bij inkoop & design zag ik hoeveel werk er achter één kledingstuk zit en met hoeveel passie en oog voor detail daarnaar wordt gekeken, voordat het uiteindelijk in de winkel hangt. Dat maakte het werken in de winkel nog leuker. Ik kon namelijk de klant ook het hele verhaal achter de collectie vertellen!'
Mieke: 'Ja, dat maakt het zo leuk, daarom sta ik ook het liefst elke week nog een keer in de winkel om mensen te helpen, dat maakt me gelukkig!'
Irina Shayk is het gezicht van nieuwe Furla-campagneStudie
Mieke: 'Ik wist al jong dat ik ondernemer wilde worden en zelfstandig zijn. Daarom ging ik naar de detailhandelschool. Een superleuke tijd. Ik deed het in combinatie met topsport (schoonspringen) en moest twee keer per dag trainen, daar komt mijn discipline en doorzettingsvermogen vandaan. Ik ben direct aan de slag gegaan; op mijn 19e opende ik mijn eerste Shoeby. Eigenlijk ben ik vooral een autodidact.'
Jill: 'Eerst havo, daarna ben ik een half jaar met mama inkoopreizen gaan maken over de hele wereld. Ik vond het inkoopvak mooi, maar wilde ook ‘met mijn poten in de klei’ kijken hoe het ontwerpen en tot stand brengen van de collectie met internationale partners in de praktijk echt werkt. Daarna TMO in Doorn gevolgd en afgerond: Modemanagement. De extra kennis en ervaring vanuit de praktijk en de business gaf mijn studie veel meer diepgang en inhoud. Ik wilde zo snel mogelijk mee gaan werken in het familiebedrijf. Dus dat heb ik tijdens mijn opleiding ook veel gedaan.'
Beslissingen
Mieke: 'Ik heb tien jaar over de eerste tien winkels gedaan. Ieder jaar één winkel geopend. Dat was een mooie fase om zelf volwassener te worden en meer te begrijpen van het fashionvak. Na tien gingen we heel snel naar vijftig en honderd winkels, met als doel om zelf collecties te kunnen ontwerpen. Eerder kocht ik elders in, maar ik kon vaak niet vinden wat ik in mijn winkels wilde verkopen. Zelf ontwerpen leek daarom de beste keuze. Ik kon dan mijn eigen creativiteit inzetten. Deze keuze was de slimste en heeft Shoeby uiteindelijk tot zo’n succes gemaakt.'
Jill: 'Samen met mijn broer Mitch heb ik het bedrijf overgenomen, dat is heel natuurlijk ontstaan eigenlijk. Natuurlijk was het wel een mijlpaal toen het ook zakelijk rondkwam. De beste beslissing die we samen hebben genomen is om er onze eigen touch aan te geven. We zijn onze hele positionering en branding opnieuw gaan bekijken. Het mooie is: de kernwaarden zijn eigenlijk hetzelfde gebleven: personal styling was en blijft onze belangrijkste usp. En daarnaast onze eigen creatieve, onderscheidende en zelfontworpen collecties. Ook hebben we onze hele visual identity omgegooid. Denk bijvoorbeeld aan fotografiestijl, logo en winkelinrichting. Kortom: we maken Shoeby futureproof en willen nóg vooruitstrevender worden.'
Meer weten over de drijfveer van moeder en dochter en wat hun plannen zijn voor de toekomt? Je leest het in de nieuwe Elegance, met familie Vanderloo op de cover.
Tekst: Jorrit Niels