We maken er wel grapjes over, maar het blijkt echt zo: Nederlanders houden van letten op de centen. Dat blijkt uit onderzoek van Simyo. Benieuwd waarop we dan het meest bezuinigen? Lees mee.
Uit de trukendoos
Nederlanders staan in het buitenland nog weleens te boek als een zuinig volk – de uitdrukking going Dutch gebruiken ze in Engelstalige landen graag om uit te drukken dat de rekening gesplit moet worden – maar wij zien onszelf liever als een spaarzaam volk. Waarom duur doen?
Uit het gelijknamige jaarlijkse Waarom-duur-doen-onderzoek van Simyo blijkt dat we graag verschillende trucjes toepassen om het besparen op zaken zo makkelijk mogelijk te maken. En dat doen we zonder het schaamrood op de kaken. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 3 procent van de Nederlanders er niet trots op is wanneer ze ergens voordeel uit weten te halen. De overige 97 procent heeft hier geen probleem mee. Sterker nog, we uiten het juist graag. Wisten we iets goedkoops op de kop te tikken? Dan vertelt 54 procent dat wanneer ze er een compliment over krijgen. “Deze schoenen duur? Nee joh, die waren maar 20 euro!”
De top 10
Ben je benieuwd waar we momenteel het meest op besparen (en waar jij dus wellicht inspiratie uit kunt putten), dan ben jij niet de enige. Ook Simyo vroeg het zich af en stelde aan de hand van het Waarom-duur-doen-onderzoek een top 10 samen. Op de volgende zaken besparen we dit jaar het meest:
- Uit eten gaan
- Abonnementen op kranten, magazines etc.
- Vakantie
- Online streamingdiensten
- Overige uitjes
- Abonnementen op de sportschool/sportclub
- Winkelen (voor kleding, gadgets, etc.)
- Aanschaf/onderhoud elektronica
- Verwarming en elektriciteitsgebruik
- Dagelijkse boodschappen
Op zoek naar leuke weekendtips? Klik hier.
Bespaartips
Ben je benieuwd hoe Nederlanders besparen op een aantal van bovengenoemde zaken? Say no more, want ook daar dook Simyo in. Want besparen op boodschappen, uit eten gaan en winkelen, dat is best lastig. Hoe doen de meeste mensen dan?
Besparen op de dagelijkse boodschappen
In de supermarkt letten we op de kleintjes (op nummer 10 in de bespaar top 10). En dat is geen verrassing. Aan Simyo gaf 84 procent van de respondenten van het Waarom-duur-doen-onderzoek aan dat ze de dagelijkse boodschappen duur vinden. Daarom maakt 77 procent op z’n minst zo nu en dan een boodschappenlijstje op basis van de beste aanbiedingen – bovendien ook handig om impulsaankopen te voorkomen.
Ook aan merken zijn we niet meer zo trouw. Uit het onderzoek bleek dat 87 procent van de mensen weleens een ander merk van bijvoorbeeld een wasmiddel of levensmiddel koopt als dat in de aanbieding is. Oh, en is het in de uitverkoop? Dan slaat 90 procent het extra groot in.
Besparen op winkelen
Af en toe is niets fijner dan een sessie retail therapy. Toch proberen we hier in Nederland op te besparen (op nummer 7 in de bespaar top 10). Dus wat te doen wanneer je eigenlijk wel een nieuw kledingstuk wilt? Nou, dan speuren we er toch tweedehands naar? Zo zoekt 55 procent van de Nederlanders eerst of een product ook nog second hand beschikbaar is, voordat ze diep in de buidel tasten voor een nieuw product.
Een nieuw item aanschaffen voor de volle prijs? Dat proberen we te voorkomen. 24 procent van de respondenten van het Simyo-onderzoek gaf aan weleens een nieuw e-mailadres te hebben aangemaakt om herhaaldelijk gebruik te kunnen maken van een aanbieding, en 50 procent schreef zich weleens in voor een nieuwsbrief om zo een kortingscode te ontvangen (lang ingeschreven bleven we dan weer niet, want de unsubscribe-button was daarna snel gevonden).
Besparen op streamingsdiensten
Je let even niet op, en je hebt een abonnement op vier verschillende streamingdiensten. En dat is natuurlijk vier keer betalen voor iets. Dat kan slimmer. We besparen graag op het aantal abonnementen bij streamingdiensten die we hebben (op nummer 4 in de bespaar top 10). De oplossing? Een streamingabonnement delen met bekenden. Maar liefst 51 procent van de ondervraagden blijkt dit te doen.
Besparen op uit eten gaan
We besparen dit jaar het meest op uit eten gaan, zo komt uit het Waarom-duur-doen-onderzoek naar voren. Interessant, want vorig jaar bespaarden we nog het meest op abonnementen op kranten en magazines. De een pakt hierop besparen rigoureuzer aan dan de ander. Zo heeft 60 procent weleens gratis gebruik gemaakt van een toilet in een restaurant of café waar ze verder niets aten of dronken. En die ongebruikte pakjes mayonaise, ketchup en mosterd? Die nam 41 procent gewoon mee naar huis.
Beeld: Adobe Stock