In het Haagse Kunstmuseum zie je tot en met 7 januari de tentoonstelling Royals & Rebels. Hier loop je langs de rijke geschiedenis van de Britse mode. Van swinging London tot klassieke royalty. En van Vivienne Westwood tot Alexander McQueen. Elegance sprak met conservator Madelief Hohé.
1. Kwam er direct een bepaald kledingstuk of stroming in je op, die je wilde tonen?
"We wilden graag een breed scala ontwerpen van Vivian Westwood laten zien, van de punktijd tot recent. We zijn heel blij dat dat gelukt is. Het is ook geweldig dat het is gelukt om een stuk met de MacQueen tartan van Alexander McQueen te tonen."
2. Wat zijn nog meer stukken waarop je trots bent?
"Er staan schitterende stukken uit onze eigen collectie, sommigen die nog nooit eerder zijn opgesteld, uit de 18e en 19e eeuw. Een aantal zijn speciaal hiervoor gerestaureerd. Van recentere datum zijn de geweldige bruiklenen, onder andere van Simone Rocha en de beroemde Vivian Westwood-trouwjurk van Carrie uit Sex and the City – die is natuurlijk een feest om van dichtbij te zien. En we hebben een paar kledingstukken uit de garderobe van Lady Diana, uiteraard een must voor bewonderaars van dit stijlicoon."
5 vragen aan Manoushka Zeegelaar Breeveld3. Wat is je favoriete moment bij het samenstellen van een tentoonstelling?
"Het inrichten is de meest intensieve, maar ook meest geweldige periode. Dan werken we met zoveel leuke, betrokken mensen allemaal samen naar één doel toe: de mooiste tentoonstelling mogelijk maken. Uiteraard is er altijd wat, en is het altijd spannend en de vraag of alles uitpakt zoals je graag zou willen en of het écht zo mooi wordt als je voor ogen had. En dan is er altijd dat moment, meestal laat op een avond in rust en stilte, midden in die krankzinnige drukke opbouwweken, dat je op zaal loopt en opeens even 'fris' om je heen kunt kijken en denkt: ja, dit wordt goed. Altijd spannend, elk jaar weer."
4. Welke uitdagingen kende Royals & Rebels?
"Het gebruikelijke recept: je hebt altijd te weinig tijd voor alle ambities die je hebt met een project, en op een gegeven moment moet je stoppen met nóg meer willen. Dus een punt zetten, doorgaan en perfectioneren. Soms is het ook kill your darlings. Altijd lastig, maar goede keuzes maken, is belangrijk voor het mooiste eindresultaat. De catalogus 'loslaten' als deze naar de drukker gaat is altijd een bijzonder moment, en de zucht van opluchting als alle bruiklenen (op tijd) binnen zijn."
5. Hoe zou je de invloed van de Britten op de modegeschiedenis uitleggen?
"De Britten hebben onze West-Europese mode meer beïnvloed dan wij wellicht denken. Niet alleen op het gebied van formele kleding, denk aan maatpakken voor mannen, maar ook op het gebied van kleding voor buiten (tweeds) en sport (trui, vest, elementen uit tennis- en golfkleding). Daarnaast zijn er, als je ze op een rijtje zet, ongelooflijk veel goede en invloedrijke Britse ontwerpers. Eén van hen is Vivian Westwood, en haar werk vormt dan ook een rode draad voor de tentoonstelling. Ze is speciaal omdat ze zo veelzijdig was, altijd voor de troepen uitliep, bijvoorbeeld met punk en klimaatactivisme, en op unieke wijze verleden en heden wist te verbinden. Ik verheug me er enorm op om zoveel van haar werk in Den Haag te kunnen laten zien. Dat wil je niet missen!"
Tekst: Jorrit Niels | Beeld: Sytze Pruiksma