Het leven is in een paar maanden tijd flink duurder geworden. En dus wordt er op verschillende fronten bespaard, blijkt uit onderzoek van Simyo. Máár, niet op alles, want Nederlandsers vinden het niet oké om zomaar altijd een Tikkie te sturen.
Sparen
Uit het landelijke onderzoek van de provider naar de Nederlandse waarom-duur-doen-mentaliteit blijkt dat we best op de kleintjes letten. Sterker nog: na de huidige prijsstijgingen is maar liefst 91% meer op zijn uitgavenpatroon gaan letten. Ook wordt er meer gespaard. Ruim 72% vindt dit erg belangrijk. En guess what: hoe jonger de persoon, hoe belangrijker sparen wordt gevonden. De opmerkingen over Gen-Z’ers en millennials die niet met geld kunnen omgaan mogen dus weer worden opgeborgen.
Geen Tikkie
Dat wij Nederlanders zuinig zijn, betekent ook weer niet dat we gierig zijn. Trakteren, daar doen we gelukkig nog massaal aan. De meerderheid van de ondervraagden vindt het niet oké om een Tikkie te sturen na een etentje thuis (87%), na een lift met de auto (72%) of na een eerste date (67%). Pfew.
Bezuinigen
Waar we dan wel op bezuinigen? In de top drie staan abonnementen voor een krant of magazine, uit eten gaan en andere uitjes. Daarna komen online diensten als Netflix en Spotify en daarna vakanties, sportschool abonnementen, winkelen en elektronica. De verwarming en elektriciteit en dagelijkste boodschappen staan ondanks de flinke prijsstijgingen helemaal onderaan.
Bron: Simyo | Beeld: Paul Hanaoka on Unsplash