Fotograaf Julius Rooymans is een verhalenverteller met een fascinatie voor geschiedenis en werken van grote omvang. In zijn kunstproject De Schaduw van de meester brengt hij schilderijen van Rembrandt, Vermeer, Jan Steen, Vincent van Gogh en Piet Mondriaan tot leven. Een selectie monumentale fotowerken en portretten is permanent te zien in het AFAS Theater in Leusden.
1. Wanneer ontstond die fascinatie voor het verhaal achter een schilderij?
"Al sinds mijn tijd op de academie ben ik gefascineerd door de illusie van kijkers die aannemen dat een foto de objectieve werkelijkheid weergeeft. Elke fotograaf manipuleert in min of meerdere mate de foto’s die hij maakt. Elke fotograaf selecteert doelbewust wat hij in beeld brengt. Hij kadreert en creëert in die zin zijn eigen scène door bepaalde dingen wel en andere niet te tonen. Op die manier wordt de werkelijkheid gemanipuleerd. Ook de traditionele fotografie, die we altijd vertrouwd hebben, is daardoor nooit ‘waar’ geweest. De vraag rijst bij ieder beeld: wat is er buiten het kader van het getoonde beeld?"
2. Met welke meester voel je je het meest verbonden?
"Ik hou van de schilderijen van Rembrandt. Zijn durf met licht is zo mooi. Wat hij donker laat en waar hij zijn accenten legt, dat is ongelooflijk. Het grootse en theatrale in zijn werk is prachtig. Hij was ook niet geïnteresseerd in de werkelijkheid en schilderde vaak Bijbelse taferelen om emotionele scènes af te beelden. Mijn werken zijn ook grote scènes waar in ieder hoekje iets gebeurt. De grote foto’s tonen de verschillende verhalen over mijn leven en het leven vroeger. Daarnaast zijn er heel veel historische voorwerpen afgebeeld die een bijzondere betekenis hebben. Je kunt echt ruim een uur bezig zijn om één beeld te bekijken en te beluisteren."
3. Kijkend naar jouw fotografische ‘verhaal’ over Rembrandts De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp, wat is dan voor jou persoonlijk — hoe klein ook — een element waarop je het meest trots bent?
"Op de voorgrond bij de voet van het lijk zie je het boek De fabrica van Vesalius uit 1543 dat daadwerkelijk van professor Nicolaes Tulp is geweest. Ik vond het heel bijzonder dat ik dit originele boek uit de collectie van het Allard Pierson Museum mocht fotograferen. Op de eerste pagina heeft Tulp destijds zijn eigen naam geschreven. Daar krijg ik kippenvel van."
4. Welk werk kostte de meeste moeite?
"Eigenlijk was het bij alle werken het ingewikkeldst om de juiste gezichten te vinden die als twee druppels water leken op hun voorgangers, die 350 jaar geleden door de schilders geportretteerd waren. We hebben voor dit project ruim 180 look-a-likes gezocht, juist in een periode dat iedereen vanwege corona mondkapjes droeg. Dat was een grote uitdaging. Dan heb je iemand gevonden die van boven perfect kon doorgaan als Rembrandt, maar onder het mondkapje wachtte dan de teleurstelling! Maar het is meer dan gelukt."
5. Welke fotoserie zou je nog willen maken gebaseerd op bestaande werken?
"Ik heb nog zoveel verhalen die ik wil vertellen. Dit project heet De schaduw van de meester, omdat heel veel kijkers zich niet realiseren dat er een heel leven aan een prachtig kunstwerk voorafgaat. Een leven van liefde, verdriet, armoede en succes. Dat zijn verhalen die ik graag laat zien. Er is nog veel te doen!"
Permanent in AFAS Theater Leusden, juliusrooymans.nl
Tekst: Jorrit Niels | Beeld: Privé