Een goede, gezonde verstandhouding hebben met je werkgever is natuurlijk wel zo fijn. Immers: je brengt doorgaans 40 uur per week met elkaar door en daarom wil je bij voorkeur geen vijanden zijn. Toch blijkt het in de praktijk knap lastig om een gezonde relatie met elkaar op te bouwen, want als leidinggevende moet je soms autoritair zijn en als werknemer wil je niet altijd over je heen laten lopen. Lastig...
Onderzoek
Voor dit onderzoek werden 500 kleine en middelgrote ondernemers gevraagd naar hun werknemers en hun werkhoudingen. Wat blijkt? Een ongeïnteresseerde houding tegenover het werk (en het bedrijf) is de grootste irritatiebron van leidinggevenden. De twee na grootste irritatiebron van werkgevers? Werkgevers die liegen over werk dat niet is voltooid. Op de derde plaats vinden werkgevers het vervelend wanneer collega's niet onderling kunnen samenwerken. Benieuwd naar de rest van de lijst? Kijk hieronder even mee naar de top 20.
20. Gebruik van de printer/kantoorbenodigdheden voor persoonlijke redenen
19. Overal ‘ja’ op zeggen
18. Voortdurend om hulp vragen
17. Te veel/onzinvolle vergaderingen organiseren
16. Onjuist gekleed gaan
15. Slechte e-mailcommunicatie
14. Excuses maken voor vertraging
13. Slechte telefooncommunicatie
12. Slechte grammatica en spelling
11. Roddelen
10. Uitstel van werkzaamheden
9. Onwetendheid
8. Slechte hygiëne
7. Te veel tijd doorbrengen op hun telefoon
6. Te veel tijd besteden aan sociale media
5. Ongeorganiseerd zijn
4. Slechte manieren
3. Weigering om als team te werken
2. Liegen over hun banen in het verleden
1. Een negatieve houding
Positief
Gelukkig zijn werkgevers niet alleen ontevreden en worden goede kwaliteiten van harte gewaardeerd. Een positieve houding wordt het belangrijkst gevonden. Op de tweede plaatst worden werknemers geprezen die hun ideeën effectief communiceren, gevolgd door mensen die meer inzet tonen dan hun functieomschrijving vraagt. Ook werknemers die hun problemen onderling oplossen, worden op prijs gesteld.
Beeld: iStock