Model Lauren Hutton (78) had en heeft nog steeds grote invloed op het modebeeld. Ze heeft stijl, een onverklaarbare aantrekkingskracht en maakt zich hard voor oudere modellen. Wij vertellen je meer over deze schoonheid.
Doorbraak
Vraag de 78-jarige wat haar geheim is om er nog zo stralend uit te zien en ze geeft je een klassiek advies: genoeg slapen, veel water drinken en gebruik ‘iets van, maar niet te veel’ huidverzorgingsproducten. Lauren Hutton, geboren in Florida, is het schoolvoorbeeld van de all American style. Ze verhuisde na haar studie naar New York en werkte bij de Playboy Club toen ze besloot om modellenwerk te proberen. Ze belde alle bureaus in de stad, maar werd voortdurend afgewezen en kreeg met haar expressieve glimlach te horen dat ze niet lang, jong en mooi genoeg was. Dit veranderde allemaal in 1965 toen ze Ford Agency binnenliep en Eileen Ford voor zich won. Ter plekke werd de destijds 22-jarige Hutton gecontracteerd en haar doorbraak volgde toen ze Vogue-hoofdredacteur Diana Vreeland ontmoette. Vreeland vond dat ze door topfotograaf Richard Avedon op de plaat gezet móest worden. Avedon was pas na drie pogingen overtuigd. Huttons carrière nam na de shoot een enorme vlucht. Ze kreeg een hechte band met Avedon, net als met fotograaf Irving Penn.
Levendigheid
In een profiel uit 1973 merkte Harper’s Bazaar op, met aardig wat kritiek, maar ook ontzag: ‘Lauren is allesbehalve een klassieke schoonheid. Haar neus vliegt naar het westen, haar mond naar het noorden, ze kan haar linkeroog naar believen kruisen. Ze maakte zichzelf mooi door te leren, te kijken, te willen - niet door haar gebreken operatief te veranderen.’ Met haar natuurlijkheid en levendigheid werd ze het beste model van Richard Avedon, zoals hij zelf uiteindelijk toegaf. Ze werd één van de meest herkenbare modellen van de jaren 60 en 70. Die extreem succesvolle modellencarrière combineerde ze al snel met een filmcarrière. Ze verscheen voor het eerst in Paper lion uit 1968 en deelde het scherm met Robert Redford en James Caan in respectievelijk Little Fauss and Big Halsy en The gambler. En verscheen in Armani met Richard Gere in de 80s hit American gigolo. Daarvoor scoorde ze in 1973 ook nog even de eerste grote cosmeticadeal in de branche. Ze tekende een contract met cosmeticagigant Revlon ter waarde van $250.000 per jaar voor 20 dagen werk. Destijds het grootste bedrag in de geschiedenis van de modellenwereld. Op 41-jarige leeftijd moest ze noodgedwongen afscheid nemen van het merk. Want, volgens een vice-president van het merk destijds: ‘Vrouwen boven de 40 dragen geen make-up.’
Strijd voor oudere modellen
Voor Hutton betekende dit de start van een campagne voor een breder gebruik van oudere modellen. Een strijd die ze heeft gewonnen, want het afgelopen decennium stond ze op de catwalk voor talloze modehuizen. Van Valentino en Bottega Veneta tot aan Tom Ford. Overigens net zoals Joan Didion die op haar 80ste werd gecast voor een brillencampagne van Céline. En Joni Mitchell voor Saint Laurent, Vanessa Redgrave voor Gucci en Sophia Loren voor Dolce & Gabbana. Hutton straalt op elke leeftijd zelfvertrouwen en gezondheid uit. Het creëren van een stijl is voor haar niet extreem complex. Ze zei ooit in een interview: ‘Ontwikkel je eigen stijl en pronk ermee. Ik shop zelf op elke afdeling. Van de dames- en heren- tot aan de kinderafdeling. De kinderafdeling heeft altijd de grappige, grillige dingen die me aan het lachen maken.’
Tekst: Jorrit Niels | Beeld: BrunoPress